تاریخ /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

عايشه، همسر پيامبر اکرم –صلی الله علیه و آله- چگونه زني بود؟ آيا آيه اي درباره او نازل شده است که او مومنه بوده است و ديگران به او حرف بي جا مي زنند و او را با همسران حضرت نوح و لوط مقايسه مي کنند ...؟


عايشه، دختر ابوبکر فرزند ابو قحافه، خليفه اول است. رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ پس از وفات نخستين همسر باوفايش خديجه، دو سال پيش از آن که به مدينه هجرت کند، عايشه را به عقد خود در آورد. عايشه داراي اخلاقي جاه طلب، تندخو و عصبي بود. تيز هوشي، تصميم گيري و نيز رشک و حسادت شديد، جزء شخصيت بارز عايشه، به حساب مي آيد. عايشه، بر شوهرش پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ سخت حسود بود و اين حسادت به حدي بود که حاضر نبود، جز خودش ديگري هم دردل شوهرش، جايي داشته باشد. عايشه شيفته خويشان و بستگان خود بود و نسبت به آنان تعصبي شديد داشت، به گونه ايي که اگر منافعشان به خطر مي افتاد، خود را سخت مي باخت و موقعيت خويش را فراموش مي کرد و از جانب داري در راه منافع آن ها به هيچ وجه خودداري نمي کرد. در مورد حسادت و رشک عايشه می توان به این داستان اشاره کرد، وقتي که پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ، در خانه يکي از همسرانش به سر مي برد، پاسي از شب ها را به عبادت خداوند اختصاص مي داد، از این روي در شب هائي که نوبت به عايشه مي افتاد تا رسول خدا –صلی الله علیه و آله و سلم- در خانه او باشد، چون آن حضرت در دل شب، پاي از خانه بيرون مي نهاد که به عبادت بپردازد، عايشه را رشک و غيرت زنانگي بر مي انگيخت تا رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را تعقيب و دنبال کند تا ببيند که آن حضرت به کجا مي رود و چه مي کند؛ احمد بن حنبل در اين مورد، از خود عايشه چنين نقل مي کند؛ «چون پاسي از شب گذشت، رسول خدا برخاست و بيرون شد، گمان بردم که پيش يکي از همسرانش مي رود، پس برخاستم و آهسته و آرام به تعقيبش پرداختم تا به قبرستان رسيد. آنجا ايستاد و خطاب به مومناني که به خواب ابدي فرو رفته بودند، فرمود: درود بر شما گروه مومنان باد! ناگهان پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ برگشت و مرا در پي خود ديد و فرمود: واي بر او اگر از دستش مي آمد چه ها که مي کرد!!» از ديگر اخلاق و خصوصيات عايشه و نيز خشونت طبعي او را در بازتاب رواني او در شکستن ظرف و دور ريختن غذاي ساير بانوان رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و نيز طرز رفتار و برخورد نامناسب او با آنان مي توان ديد. آيات سوره تحريم نيز در مورد عايشه و حفصه دختر عمر نازل گرديده است. روايت شده است، رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در خانه حفصه بر «ماريه» کنيز آن حضرت ـ وارد شد، چون حفصه از اين ماجرا با خبر گرديد دلتنگ شد و آن قدر اظهار ناراحتي و دلتنگي کرد که رسول خدا –صلی الله علیه و آله و سلم-، ناچار شد تا براي دلجويي و خشنودي خاطر او، ماريه را بر خود حرام کند، اما در مقابل اين گذشت از حفصه خواست تا در اين مورد با کسي چيزي نگويد، حفصه اسرار آن حضرت را با عايشه در ميان نهاد تا سرانجام آيات سوره تحريم نازل شد و پرده از کارشان برگرفت. در اين آيات خداوند متعال، به صراحت به اين دو همسر پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ، اشاره مي کند که از اعمال خود به سوي خداوند توبه کنند و پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ را آزار و اذيت نکنند. حتي اين که خداوند در ادامه آيه شريفه مي فرمايد: «اميد هست که اگر پيامبر شما را طلاق داد، خدا زناني بهتر از شما نصيب آن حضرت نمايد که همه با مقام تسليم و ايمان و خضوع اطاعت کنند و اهل توبه و عبادت باشند.» در واقع، اين آيات مي رساند که هر چند، عايشه و حفصه به شرف همسري پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ، درآمدند، ليکن کرامت نزد خدا به اين حرف ها نيست، بلکه تنها تقوا، ملاک سنجش و اعتبار است. پس عايشه زني عادي بوده و تنها فرق او با زنان ديگر همان همسري رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و حرمت ازدواج اش بعد از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ... است. اما اين که پرسشگر محترم ذکر کرده، ديگران در مورد عايشه حرف هاي بي جا مي زنند و او را با همسران حضرت نوح و لوط مقايسه مي کنند، مي توان گفت در هيچ يک از منابع حديثي و تفسيري شيعه در مورد او حرف هاي بي جا زده نشده است. و عايشه را با همسران حضرت لوط و نوح مقايسه کنند، ديده نمي شود. در حقيقت آن چه که در مورد عايشه در کتب حديث و تاريخ شيعه ذکر شده است، در منابع اهل سنت هم آمده است. شايد اين تشبيه که پرسشگر محترم از آن ياد کرده است، از آيه ي 10 سوره تحريم گرفته شده باشد. که پس از آياتي که درباره ي همسران رسول خدا –صلی الله علیه و آله و سلم-و داستان باز گو شدن سر پيامبر –صلی الله علیه و آله و سلم-، است که حفصه دختر عمر آن سر را به عايشه گفت و آن آيه نازل شد. ضرب الله مثلا للذين کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدين من عبادنا صالحين فخانتاهما فلم يغنيا عنهما من الله شيئاً و قيل ادخلا النار مع الداخلين، شايد مفسرين از اين آيه چنين تفسيري نکرده باشند، اما خداوند به صراحت مي گويد که همسران نوح و لوط به آنان خيانت کردند، اگر چه زن پيامبر باشند به جهنم مي روند و خداوند هيچ نيازي به اين گونه افراد ندارد، هر کس در مقابل عمل خود جزاي عملش را خواهد ديد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image