تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
1. فقه، مشتمل بر حجم عظیمى از احکام با موضوعهاى گوناگون است که فقیه به همه آنها به عنوان «فعل مکلف» مینگرد و آنها را از مبادى، استنباط میکند و با یک شیوه، مورد مطالعه و تحقیق قرار میدهد. از این جهت فقه یک علم محسوب میشود نه چندین علم.پس، موضوع علم فقه «فعل مکلف» است و ربط مستقیم به عقاید و معارف و فضایل و رذائل نفسانى که مربوط به علم کلام و اخلاق است، ندارد؛ گرچه مبتنى بر عقاید و اخلاقیات است و همه یک نظام هماهنگ را تشکیل میدهند.2. ظلم را هم فقه و هم اخلاق قبیح میداند؛ اما تشخیص مصادیق ظلم مهم است که فقه و اخلاق در این مورد از جهت فعل مکلف تنافی ندارند و با هم تعاون دارند. ما ظلم اخلاقی و ظلم فقهی نداریم. بین فقه و اخلاق، همگرایی و پیوستگی تامّی وجود داشته، بلکه اخلاق ثمره و نتیجه فقه خواهد بود. به دیگر سخن؛ اخلاق و فقه مکمّل و متمّم یکدیگرند. اگر چیزی واقعا اخلاقاً ظلم باشد از نظر فقهی هم ظلم است.3. ما قائل به حسن و قبح عقلى هستیم، یعنى بر این عقیده ایم که حسن و قبح افعال عقلى و ذاتى است. پاره اى از افعال ذاتاً نیکو و بایستنى بوده و برخى ذاتاً قبیح و نبایستنى هستند. عقل ما با قطع نظر از خطاب شارع، مى تواند درک کند که افعالى بایستنى است و باید بر انجام آنها قیام کرد و افعالى قبیح و نبایستنى است که باید آنها را ترک نمود. از آنجا که حکم عقل ثابت است و معیار ثابتى دارد و در ادراک خود، نه ظرف و قید را دخیل مى داند، نه شخص ادراک کننده را صفات بایستنى و نبایستنى که براى افعال مطرح مى کند دائماً ثابت است و براى همه ثابت و یکسان خواهد بود. یعنى اگر عقل گفت «عدل نیکو است» همیشه و براى همه چنین مى گوید و اگر گفت «ظلم قبیح است» نیز همچنین. بر این اساس، به اعتقاد ما خداوند عادل است و ظلم نمى کند. خداوند نیک کردار است و اعمال بد از او سرنمى زند چرا که ظلم و اعمال زشت و صفات ناپسند، به حکم عقل قبیح است و باید آنها را ترک نمود. و از آنجا که خداوند متعال حکیم و عالم على الاطلاق است، بهتر از هرکسى قبح این افعال را (که ذاتىِ آنها بوده و مقید به قید و ظرف زمانى و مکانى خاص و ادراک کننده مخصوص نمى باشد) درک فرموده، از انجام آنها دورى مى نماید. به بیان دیگر، انسان درک مى کند که قیام به عدل و هر فعل بایستنى، براى هر کسى کمال است و ارتکاب ظلم و هر فعل نبایستنى براى هر کسى نقص. خداوند متعال نیز به عنوان عاقل على الاطلاق این مسأله را درک مى کند. بنابراین با این ادراک باز خداوند مرتکب نقص و خلاف کمال نقص خواهد شد؟ به نظر شیعیان، بر اساس تحلیل گفته شده، خداوند داراى صفات رذیله همچون ظلم نمى باشد.(1) (1) ر. ک: آیه الله جعفر سبحانى، الالهیات، به قلم حسن محمد مکى العاملى، ج اول، صص 287-. 288
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.