علوم و معارف قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا نقل قول هایی که خداوند از بندگان خودش در قرآن کریم آورده است، به طور دقیق همان سخن بندگان است؟


محتوای این سوال از دو قسمت تشکیل می شود: 1ـ آیا محتوای کلامی که خداوند از افراد دیگر نقل می کند، همان است که گفته اند یا تغییری در آن صورت گرفته؟ در خصوص این بخش از سؤال باید عرض شود که نقل خداوند در این قسمت دقیقاً عین همان حرف هائی است که گفته اند و خداوند در آن تغییری نداده است. مثلاً اگر خداوند مکالمه بین فرعون و حضرت موسی را نقل می کند، واقعاً مکالمه ای به همان مضمون بین آن دو اتفاق افتاده است. دلیل این مطلب هم اعتبار و صداقت قرآن کریم است و این که دروغ از خداوند متعال بعید است. همان گونه که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می فرماید: قرآن صادق ترین کتاب هاست. در حدیث دیگر آمده است: قول خدا بهترین قول و صادق ترین حرف هاست. با توجه به این احادیث، روشن می شود تمام مطالبی که قرآن کریم نقل می کند، همه راست بوده و واقعیت دارد و قرآن در نقل اقوال (نقل به محتوا) صادق است. البته احادیث و آیات در این مورد بسیار زیاد می باشند در این قسمت به ذکر دو بسنده شد. 2ـ آیا الفاظ نیز عین همان الفاظی است که بندگان خدا گفته اند یا خداوند لفظ را تغییر داده است.؟ جواب این است که هر چند محتوا همان است، ولی الفاظ و چینش آن از خداوند است. چرا که: اولاً: بعضی از افرادی که قرآن کریم از آن ها نقل قول می کند، عرب زبان نبوده و اصلاً عربی نمی دانسته اند، در حالی که قول آن ها در قرآن کریم به زبان عربی نقل شده است و این می رساند که این نقل ها به محتوا و مضمون کلام هستند و محتوای کلام آن ها نقل شده؛ ولی چینش کلمات و جملات وحیانی و از جانب خداوند متعال می باشد. حتی کتاب های تورات و انجیل نیز به زبان عبری نقل شده و متن اصلی این کتب به زبان عبری می باشد. ثانیاً: دلیل دوم بر این مطلب بعد اعجازی و معجزه بودن قرآن کریم است که یکی از جنبه های اعجازی قرآن کریم اعجاز در جنبه ی لفظی و بیانی و نظم آیات است و الفاظ قرآن کریم نیز معجزه می باشد و هیچ کس را یارای آوردن مثل آن نیست. و قرآن کریم بر این مطلب تحدی کرده است. و می گوید هیچ کس نمی تواند حتی یک سوره مثل قرآن بیاورد. حال با توجه به این مطلب اگر نقل قول ها عین کلمات همان افرادی باشد که قرآن کریم نقل می کند، تحدی قرآن کریم، باطل می شود. چرا که افراد دیگر هم می توانند مثل آیات قرآن بیاورند. مثلاً آیاتی که قرآن از حضرت موسی نقل می کند یا از حضرت ابراهیم، اگر دقیقاً مثل همان گفته آن ها باشد، مثل این است که ادعا کنیم آن ها هم توانسته اند آیاتی مثل آیات قرآن کریم بیاورند و این با تحدی قرآن کریم منافات دارد. لازم و ضروری است دو نکته در خصوص قرآن کریم بیان شود: 1ـ نکته اول این که اعجاز مختص به زمان خاصی نیست و همه ی ادوار تاریخ را شامل می شود و اعجاز قرآن کریم و اسلوب و ساختار آن نه سابقه دارد نه لاحقه. نه کسی تا عصر قرآن کریم توانسته مثل آن بگوید و نه کسی می تواند بعد از این هم مثل آن بیاورد. 2ـ نکته دوم این که تحدی قرآن کریم همه را شامل می شود. حتی خود پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را نیز شامل می شود و ما وقتی مقایسه می کنیم بین احادیث وارده از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و قرآن کریم، می بینیم که خیلی تفاوت بین این دو وجود دارد. حتی سخنان امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ که امیر کلام می باشد نیز به پای قرآن کریم نمی رسد و هر کجا از نهج البلاغه و خطبه های امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ که آیه اي از آیات قرآن کریم نقل شده به روشنی می درخشد و خود را نشان می دهد و امیر کلام هم در آوردن کلمات و آیاتی مثل آیات قرآن کریم عاجز است تا برسد به افراد دیگر که عربی بلد نبوده اند. خلاصه بحث این که محتوای نقل قول ها مال همان افرادی است که قرآن کریم از آن ها نقل قول کرده است؛ ولی قالب و چینش و نظم آیات وحیانی از جانب خدای تبارک و تعالی است و هیچ کس نمی تواند مثل آیات قرآن بیاورد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image