امامان(ع) و تفسیر قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

علت اینکه ما از ائمه معصومین(ع) دوره تفسیر نداریم، چیست؟ به عنوان نمونه چرا حضرت علی(ع) در مدت ۲۵ سال خانه نشینی که از امول سیاسی و اجرایی کنار گذاشته شده بودند یک دوره تفسیر قرآن ننوشته اند؟ یا حضرت باقر(ع) و حضرت صادق(ع) که فراغت نسبی و خوبی پیدا کرده بودند چرا با کمک شاگردانشان اقدام به نوشتن یک دوره تفسیر همه قرآن نفرموده اند؟


در پاسخ به نکاتی توجه نمایید : 1- قرآن کلام الهی و منبع بیکران و نا محدود معارف و حقایق است که هیچ غواصی با هر میزان شناوری و فرو رفتن در قعر آن نمی تواند به همه گنجینه های نفیس آن دست یابد . به تعبیر روایات قرآن همواره نو و بکر و تازه است و در هر زمان و دوران مطالب کشف ناشده و دست نایافته فراوانی دارد . 2- اگر منظور شما این است که از معصومی تفسیری به جا مانده باشد که پس از ان نیازی به تفسیر قرآن نباشد و این تفسیر حرف واول و آخر را تفسیر قرآن و بیان مراد و مفهوم آن بیند چنین چیزی اصولا امکان پذیر نمی باشد زیرا هر تفسیری که در باره قران بشود باز قرآن ابعاد نو و تازه و کشف ناشدنی فراوانی دارد که به مرور زمان و بالاتر رفتن سطح فهم و درک مردم و پیشرفت علم و دانش قابل کشف و دریافت و فهم است . در مورد برخی آیات مانند آیات سوره توحید و آیات ابتدای سور حدید در روایات بیان شده که فهم کامل و تمام عیار این آیات مخصوص مردم اندیشمند و متعمق آخر الزمان است . 3- بیان تفسیر جامع و کامل قرآن از زبان معصوم –ع- به معنای این است که میلیون ها جلد کتاب در این مورد از زبان معصوم نوشته شود و این کاری نا ممکن و غیر عملی است . 4- کتب تفسیری متعددی که منسوب به معصومین است مانند تفسیر امام –ع- که منسوب به امام حسن عسکری –ع- است و نیز تفاسیر روایی دیگری مانند تفسیر عیاشی وجود دارد که برخی از آنها به دلیل عدم ذکر اسناد روایاتش در اعتبارشان بحث و گفتگو است . 5- کتاب هایی مانند تفسیر برهان و صافی و مصفی و اصفی و نور الثقلین و مانند آن همگی مشتمل بر روایاتی که در مورد تفسیر قرآن است می باشد . تفسیرهائی هم که دیگران نوشته اندبا استفاده از روایات واشارات معصومین علیهم السلام بوده است نه از پیش خودشان ،ودرواقع بیانات وحی وکلمات معصومین را توضیح داده اند وهمه فهم کرده اند.ضمناًعلامه طباطبائی ره آدم معمولی نبوده است. 5- علاوه بر اینها؛ امامان درهر عصری حضور داشتند و اگر کسی مراجعه می کرد تفسیر آیه مورد نظرش را از آنان به دست می آورد و ما عصری نداریم که در آن مفسر کامل قرآن وجود نداشته باشد و در عصر غیبت امام را مشاهده نمی کنیم و در این عصر باید آنانکه امامان معصوم مشخص کرده اند مراجعه می کنیم امامان معصوم(ع)نکات کلی برای فهم وتفسیر قرآن را به شاگردن خود یاد داده اند وآیات زیادی را هم متناسب بافهم سوال کننده بیان نموده اندکه به صورت تفسیرهای روائی در دسترس همه قرار دارد،بنابر این می توان گفت که ائمه (ع)کار خود را کرده اندولی بعضی از آنها مانندمصحف امیر المؤمنین علیه السلام،را جماعت قبول نکردند ،در این مصحف مراد واقعی آیات بیان شده بود.لذا ایشان به این امر مهم که در سؤال شما مطرح شده اقدام نموده اندولی مورد پذیرش قرار نگرفت ودرحال حاضر این مصحف،در اختیار امام عصر عجل الله فرجه است،ودر اختیار امامان قبل نیز بود.5- خود امام معصوم تجسم کامل قرآن است و با وجود او مشکلی در تفسیر قرآن وجود ندارد . 6- به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر کتاب کامل تفسیری از امام در اختیار داشتیم مطالب همان کتاب هم مورد اختلاف نظر عالمان می شد و چنین نیست که سخن امام را همه بطور کامل بفهمند . 7- اگر امام حرف اول و آخر را بزند در این صورت راه فهم و پیشرفت به روی ما بسته می شد در حالیکه ما باید خودمان چیزی بفهمیم نه این که همه چیز را حاضر و آماده به ما تحویل بدهند . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image