تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:
گسترش آگاهی عمومی زمینهساز تحقق عدالت است
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عدالت در نهجالبلاغه به منزله انصاف بوده و نحوه تحقق آن، گسترش آگاهی عمومی است. در واقع، عدالت اصل عقلانی است و همه عاقلان، عدالتپرور و عدالتگستر هستند.
بخشعلی قنبری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس اظهار داشت: یکی از دلایل شهادت حضرت امیر(ع) این بود که مردم آن عصر از امکانات موجود آگاه نبودند و عدم آگاهی نسبت به شخصیتهایی همچون حضرت امیر(ع) موجب شد به نوعی در جهل مرکب به سر ببرند.
وی افزود: نه تنها نسبت حضرت علی(ع) شناخت نداشتند؛ بلکه شناخت برعکس داشتند عدم بصیرت و بینش درست موجب شد که مردم آن عصر نتوانند تشخیص دهند عقاید و آموزههای حضرت تا چه اندازه ارزشمند است.
قنبری گفت: حضرت امیر در نهجالبلاغه جملهای کلیدی دارد که میتوانند برای تمام رهبران جهان آموزنده باشد؛ مبنی بر اینکه اگر بر من ظلم شود و در پی آن مردم به آسایش برسند حاضرم تمام ظلمهای جهان را به جان بخرم تا مردم در آسایش بمانند.
وی ادامه داد: امام(ره) در جریان بازدید از مکانی و نوع استقبال مردم از آن حضرت میفرماید: با من مانند جباران برخورد نکنید نزد من چرب زبانی و چاپلوسی نکنید من از عدل برتر نیستم اگر پایم را کج گذاشتم شما آن را راست کنید. اگر سخن مبتنی بر حقیقت داشتید از گفتن آن ابا نکنید کسی شنیدن سخن حق را برنتابد در عمل پایش خواهد لغزید.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: مردم عصر حضرت، با توجه به روش خلفای پیشین در جهل مرکب به سر میبرند و حضرت امیر در دوران خلافت پنج سالهاش هیچگاه فتوحات جدید نداشتند و مردمی که با حضرت به جنگ با افراد باطل میرفتند فکر میکردند اگر به میدان بروند و غنیمت نداشته باشند، دچار خسران شدند. با این تحلیل شهادت حضرت امیر(ع) چیده شده بود و ابن ملجم مرادی فقط مجری آن بود.
وی ادامه داد: حضرت امیر(ع) با آن همه فضایلی که داشت به دست نادانان به شهادت رسید و تاکید داشتند دو قشر کمر مرا شکستند؛ نخست متحجران دوم زیرکانی که تن به دینداری و اخلاق نمیدهند.
قنبری با بیان اینکه حضرت فراتر از عصری بود که میزیست، بیان کرد: حضرت امیر برای مردم تحت حکومت خویش خواستار آن بود که دردهای آنان درمان و رنجها برطرف و در عالم آخرت نیز به رستگاری برسند اما مردم آن عصر این سه مولفه را تشخیص ندادند.
قنبری معتقد است: اگر ابن ملجم، حضرت امیر(ع) را به شهادت نمیرساند؛ امیدی به استمرار حکومت حضرت امیر نبود. و از قلمرو عظیم حکومت اسلامی فقط کوفه مانده است و امام میفرماید: میبینیم عنالقریب کشتی شهر کوفه نیز در آب فرو رود.
وی در پاسخ به اینکه عدالت از نظر امیر چگونه قابل تحقق بود،گفت: با وجود اینکه جواب این سوال به صورت مکرر داده شده است ا ما دقیق پاسخ داده نشده است و بیشتر با توجه به سیری در نهجالبلاغه مرحوم مطهری پاسخ میدهند عدالت قراردادن هر چیزی در جای مناسب خود است. البته این جمله در نهجالبلاغه آمده است اما نکته اینجاست در همین زمانی پرسیده نشده است که متعلق به عدالت چیست؟ عدالت را در کجا باید اجرا کرد آیا عدالت مخصوص فرد، فرد انسانی یا خداست؟ عدالت آیا وصف یا توصیف یک جمع یا نهاد است آیا او جمع مردم یا خانواده است؟ این سوالات طرح داده نشده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عدالت هم به خدا در نهجالبلاغه نسبت داده میشود و در یکی از خطبههای نهجالبلاغه عین کلمه عدل را امیر مومنان به خداوند نسبت میدهد. صفت فرد هم در نهجالبلاغه به کار رفته است. اتفاقا همین جمله در نهجالبلاغه مطرح شده است.
وی ادامه داد: امیر مومنان امام معصوم(ع) را محور تعادل میداند؛ اما این عدالت میتواند صفت نهاد حکومتی هم قرار بگیرد و به نظرم عدالت به معنای انصاف در نهجالبلاغه به کار رفته است.
قنبری در نامهای به امام حسن(ع) توصیه میکند در برخورد با مردم خود را میزان قرار دهد و همه چیزی که برای خود میخواهد برای دیگران نیز بخواهد که این قاعده به قاعده طلایی معروف شده است.
وی ادامه داد: عدالت در نهجالبلاغه به منزله انصاف است و نحوه تحقق ابن عدالت گسترش آگاهی عمومی است. عدالت اصل عقلانی است و عاقلان عدالتپرور و عدالتگستر خواهند بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه عدالت با احساس و هیجان تحقق پیدا نمیکند، گفت: جامعهای که در آن افراد جامعه از عقل فعال برخوردار نباشند عدالت تحقق پیدا نخواهد کرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عدالت در بلند مدت به سود فرد و جامعه است و یکی از اساسیترین شرایط تحقق عدالت تعقل است.
مرجع : خبرگزاری فارس
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.