تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
در برخي سورهها، آياتي برخلاف مكان نزول سوره آمده است; يعني اگر سوره مكي است برخي آيات آن مدني و اگر مدني است، برخي آيات آن مكي ميباشد. علامه طباطبايي; در ذيل آيات نخستين سوره اعليَ ميگويد: "سياق آيات اول سوره، سياق آيات مكي است ولي در ادامه يعني از آيه "قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّيَ ;..." مكي يا مدني بودن آن مورد ترديد است، چون از طريق اهلبيت رواياتي رسيده كه منظور از "تزكي" دادن زكات فطره و خواندن نماز عيد است و روز و نماز عيد و... بعد از هجرت تشريع شده، پس در نتيجه آيات ذيل سوره اعلي در مدينه نازل شده است، پس برخي از آيات سوره اعلي در مكه و برخي در مدينه فرود آمده است.(ر.ك: الميزان، مرحوم علامه طباطبايي;، ج 20، ص 264، مؤسسة الاسلامي، قم.) همچنين گفتهاند در سوره بقره كه مدني است دو آيه 109 و 272 استثنا بوده و مكي به حساب ميآيند.(ر.ك: الاتقان، جلال الدين سيوطي، ج 1، ص 43ـ52، دار ابن كثير، بيروت.) علامه طباطبايي;، هم چنين در ذيل آيات نخستين سورة دهر ميگويد: اين سوره به گواهي سياق آن و دست كم دوازده آيه اول آن در مدينه نازل شده و نُه آية ذيل آن در مكه فرود آمده است.(ر.ك: الميزان، همان، ص 120.) برخي ديگر از دانشمندان علوم قرآني معتقدند كه هر سورهاي كه مكي است تمام آيات آن مكي و هر سورهاي كه مدني است تمام آيات آن مدني است.(ر.ك: علوم قرآني، آيت اللّه معرفت، ص 96ـ97، انتشارات موسسة التمهيد، قم.) eporsesh.com .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.