تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
بحث تعارض علم و دین یک بحث وارداتی و در مورد دین مسیحیت است. اما در دین مبین اسلام برای حل این شبه باید نکاتی را در نظر گرفت:در برداشت از متون دینی به مقیدات و مخصصهای(دلیلهایی که به منزلهی قید برای دلیلهای مطلق و یا خاص برای دلیلهای عام هستند) آن باید توجه کرد تا مطلبی را به طور عموم به دین نسبت ندهیم، و بعد معلوم شود علم با عمومیت آن مخالف است، بلکه در استفاده از آیات و روایات باید دقت و تفحص به خرج داد.عقل در اسلام حجت خداوند است و اگر علمی نظریهای را به طور برهانی و قطعی به اثبات رساند، مورد قبول دین قرار میگیرد و جزو مقیدات و مخصصات لبی(غیر لفظی) آیات و روایات واقع میشود.در مسئلهی تعارض نباید علل معنوی که در متون دینی برای بعضی از پدیدهها ذکر شده است، با علل مادی خلط شود.در برخورد با کشفیات علمی و نظریهها باید بین تئوری و فرضیه و حتی نظریههایی که هنوز در تمام فرضها اثبات نشده، با نظریهای که در تمام فرضها به اثبات رسیده و به صورت قانون در آمده است، فرق گذاشت؛ زیرا نظریههایی که دائم در حال تغییر و تحولاند نمیتوانند با گزینههای دینی که ثابت و پایدارند تعارضی داشته باشند. پس در برخورد با نتائج علمی باید دقت کرد و امور غیرقطعی و غیربرهانی را برهانی و قطعی فرض نکرد. .
اسلام کوئست
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.