علوم و معارف قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

طبق آیه 50 سوره احزاب که در مورد زنان پیامبر است، منظور از« زنانی که مهرشان را ادا کرده ای» کدام زنانند؟


يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَک أَزْوَاجَک اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ... ای پیامبر ما همسران تو را که مهرشان را پرداخته اي بر تو حلال کردیم، و هم چنین کنیزانی که خدا به تو بخشیده است و دختر عموها و دختر دائی ها و دختران عمه و دختران خاله هایت، که با تو مهاجرت کردند. هرگاه زن با ایمانی، خود را به پیامبر ببخشد (مهر خود را نخواهد) چنین ازدواجی فقط برای تو جائز است، نه سایر مومنان. ما می دانیم برای آن ها در مورد همسرانشان و کنیزانشان چه حکمی مقرر کرده ایم، این به خاطر این است که مشکلی بر تو به وجود نیاید، و خداوند آمرزنده و مهربان است. در اسلام سه نوع ازدواج وجود دارد: 1ـ ازدواج با مهریه (خواه دایم یا موقت) که در آن پرداخت مهریه بر شوهر واجب است. 2ـ از طریق مالک شدن کنیز. 3ـ بدون مهریه که زنی خود را به مرد ببخشد. نوع اول و دوم برای عموم مردم است، ولی نوع سوم مخصوص پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می باشد، و برای افراد دیگر جایز نیست. در ازدواج نوع اول که بین مسلمانان رایج است، پرداخت مهریه واجب می باشد که در عربی به آن صداق گفته می شود، و علت نام گذاری آن به صداق این است که نشانه صداقت مرد در ابراز علاقه و محبّت است. واجب بودن پرداخت مهریه بر دو نوع است: 1ـ پرداخت مهریه در اول ازدواج. 2ـ شوهر مهریه را ملتزم شود و آن را به ذمّه بگیرد که البته این با توافق طرفین انجام می گیرد. با توجه به این مقدمه می توان گفت: این آیه به معرفی زنانی می پردازد، که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ اگر بخواهد می تواند با آن ها ازدواج کند و اولین طایفه از این زنان، زنانی هستند، که مهریه شان پرداخت شده یعنی عده ای از خانم ها که اگر پیامبر بخواهد با آن ها ازدواج کند، باید مهرشان را بپردازد، و این زنان به قرینه جملات بعدی زنانی هستند که با پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ رابطه خویشاوندی نداشته، و شاید مسئله پرداختن مهریه نیز به همین خاطر می باشد، زیرا مرسوم بوده که به هنگام ازدواج با غیر خویشاوندان مهریه را نقداً دریافت می کردند. پس مراد از این زنان، زنانی هستند که پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ اگر می خواست با آن ها ازدواج کند، باید مهریه شان را می پرداخت. و پس از دادن مهریه، بر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ حلال می شدند. حال هر زنی که باشد عرب، عجم یا... و افراد خاصی مورد نظر نمی باشند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image