بیداری اسلامی - حمایت از لبنان- حمایت از پاکستان- /

تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

چرا ما خود را الگوى بیداری اسلامی میدانیم؟ اصلا چرا میگوییم بیداری اسلامی؟ و چرا از شیعیان کشور پاکستان مثل حزب الله حمایت نمی کنیم ؟


پاسخ به سوالات فوق را در سه بخش بررسی می کنیم :الف ) بیداری اسلامی چیست؟در کشورهایی که اکثریت مردم انها را مسلمانان تشکیل می دهند، به طور طبیعی توقع مردم اجرای احکام و شریعت اسلامی است. در کشورهایی که بیداری اسلامی در انها رخ داده است حاکمان این کشورها به صورت دیکتاتوری و موروثی بر مردم حکومت می کردند و ویژگی مشترک این حکومت ها وابستگی انها به غرب و حرکت در جهت ذلت مسلمین بوده است. اعتراض مردم مسلمان در این کشورها برای اجرای احکام اسلام در حوزه فردی و اجتماعی و عدم وابستگی به غرب موجب سقوط برخی حکومت ها شده است انگیزه ها و عوامل قیام های مردمی اجرای احکام اسلامی در کشورشان است و این خیزش مردم به دلیل اینکه مسلمان اند و با انگیزه اسلامی این قیام را شکل داده اند، بیداری اسلامی نام گرفته است و در بیان مقام معظم رهبری نیز چنین امده است:«اینکه میگوئیم بیدارى اسلامى، این حرف پایه‌دار است، ریشه‌دار است. ملتهاى مسلمان عدالت را میخواهند، آزادى را میخواهند، مردم‌سالارى را میخواهند، اعتناى به هویت انسانها را میخواهند؛ اینها را در اسلام مى‌بینند، نه در مکاتب دیگر؛ چون مکاتب دیگر امتحان‌داده و شکست‌خورده‌اند. بدون مبناى فکرى هم که نمیشود به این اهداف بلند دست پیدا کرد. آن مبناى فکرى بر حسب ایمان و اعتقاد ملتهاى منطقه عبارت است از اسلام و بیدارى اسلامى. ماهیت جنبشها این است»۱۳۹۱/۰۳/۱۴ یکی از تلاش های غرب و دیکتاتورهای منطقه غیر اسلامی جلوه دادن این قیام ها است . چون اگر بیداری اسلامی رواج پیدا کند مردم برای حل مسائل اجتماعی و سیاسی کشورشان اسلام را الگو قرار میدهند و این مساله خطر بزرگی برایمنافع غرب است در این زمینه است مقام معظم رهبری نیز در این زمینه می فرمایند:«دشمنان از کلمه‌ى «بیدارى اسلامى» میترسند؛ سعى میکنند عنوان «بیدارى اسلامى» براى این حرکت عظیم به کار نرود. چرا؟ چون وقتى اسلام در هیئت حقیقى خود، در قواره‌ى واقعى خود بروز و ظهور پیدا میکند، تن اینها می لرزد. اینها از اسلامِ برده‌ى دلار نمی ترسند؛ از اسلامِ غرق در فساد و اشرافیگرى نمیترسند؛ از اسم اسلامى که امتداد و انتهائى در عمل و در توده‌ى مردم نداشته باشد، نمیترسند؛ اما از اسلام عمل، اسلام اقدام، اسلام توده‌ى مردم، اسلام توکل به خدا، اسلام حسن ظن به وعد الهى که فرمود: «و لینصرنّ الله من ینصره»، میترسند. وقتى اسم این اسلام مى‌آید، نشانى از این اسلام پیدا میشود، مستکبرین عالم به خودشان میلرزند - «کأنّهم حمر مستنفرة. فرّت من قسورة» - لذا نمیخواهند عنوانِ بیدارى اسلامى باشد. ولى ما معتقدیم نخیر، این یک بیدارى اسلامى است، بیدارى حقیقى است، و رسوخ پیدا کرده است، امتداد پیدا کرده است، به این آسانى‌ها هم دشمنان نمیتوانند آن را از راه خودش منحرف کنند». (۱۳۹۱/۰۹/۲۱)ب) چرا ما خود را الگو می دانیم؟انقلاب اسلامی به تعبیر بسیاری از نظریه پردازان انقلاب، الگوی جدیدی وارد نظریات مرسوم انقلاب کرد چون ویژگی و مولفه دین را وارد عرصه اجتماعی کرد و یک انقلابی بر اساس مبانی دینی شکل داد که و مولفه های اصلی ان مانند مبارزه با ظلم، حمایت از مستضعفین، اجرای عدالت، مبارزه با استکبار و...از قران و سنت گرفته شده بود. پیروزی انقلاب اسلامی این مفاهیم دینی را وارد عرصه اجتماع کرد و بسیاری از احکام اجتماعی اسلام(از جمله تشکیل حکومت اسلامی) برای اولین بار در دنیا محقق شد. با توجه به موفقیت انقلاب اسلامی ایران، کشورهایی که امروزه در انها بیداری اسلامی شکل گرفته است ، در دسترس ترین الگو برایشان ایران است. چون مردم این کشورها مسلمان اند و با مفاهیمی که انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته ارئه کرده است، نزدیکی بیشتری دارند و دلیل این مساله نیز اسلامی بودن حرکت مردم ایران است. در واقع از اجرا شدن احکام اسلامی در یک کشور مسلمان الگو می گیرند. دراین زمینه نیز رهبرمعظم انقلاب می فرمایند:«بعد از انقلاب، عزت و عظمت این ملت در چشم ملتهاى جهان، تأثیرش در قضایاى منطقه، دشمنان را مبهوت کرده؛ دشمنان به اقرار و اعتراف وادار شدند. امروز شما نگاه کنید؛ توى این سایتهائى که خبرهاى خارجى را مى‌آورند، دائم از نفوذ ایران، از تسلط ایران، از حضور ایران در قضایاى منطقه ذکر میشود؛ حتّى با انگیزه‌هاى مغرضانه، اما اعتراف میکنند.من یک جمله‌اى را از یک مقام غربى نقل کنم. بنده دأبم نیست از قول این سیاستمدارها و معاریف غربى چیزى بگویم؛ اما این جمله‌ى جالبى است. او میگوید: دو چیز است که اگر در میان مسلمانها دست به دست بگردد و ملتهاى مختلف مسلمان از این دو چیز آگاه شوند، دیگر همه‌ى تابوهاى غرب - یعنى اصول جزمى غرب - در هم خواهد شکست و باطل خواهد شد. این دو چیز چیست؟ این متفکر غربى میگوید: یکى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ که این قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته‌ى امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن میسازد. این قانون اساسى نشان میدهد که میتوان یک حکومتى داشت که هم متجدد باشد، امروزى باشد، پیشرفته باشد و هم کاملاً دینى باشد. قانون اساسى این را تصویر میکند. میگوید چنین چیزى ممکن است. این یک. دوم، کارنامه‌ى موفقیتهاى علمى و اقتصادى و سیاسى و نظامى جمهورى اسلامى است؛ که اگر این دست مسلمانها برسد، مى‌بینند که آن امرِ ممکن اتفاق افتاده است، واقع شده است. او میگوید اگر ملتهاى مسلمان از این امکان و وقوع نسبى که هم ممکن است، هم در ایرانِ امروزِ اسلامى به طور نسبى واقع شده است، مطلع شوند، این نظام‌سازى را پیش چشم داشته باشند، دیگر جلوى سلسله‌ى انقلابها را نمیتوان گرفت.امروز این اتفاق افتاده است. البته این اتفاق، امروز نیفتاده است؛ سى سال است. یک مطلبى تدریجاً و آرام آرام در ذهن ملتها جا میگیرد، رشد میکند، پخته میشود، بعد به این صورتى که امروز در شمال آفریقا و در مناطق دیگر مشاهده میکنید، بروز میکند.(۱۳۸۹/۱۱/۱۵)ج) رفتار ایران در برابر شیعیان پاکستان و حزب اللهجمهوری اسلامی بر اساس مبانی دینی و اسلامی از هر گروه مظلوم و ستم دیده در دنیا حمایت می کند و این حمایت براساس قرآن و اهداف انقلاب و قانون اساسی که حمایت از مستضعفان جهان است صورت می گیرد. اما حمایت از شیعیان به طور خاصتر از سوی جمهوری اسلامی دنبال می شود و در این زمینه نهادهای جهانی مانند مجمع جهانی اهل بیت شکل گرفته است که در سطح بین المللی وضعیت شیعیان را رصد و به وضعیت انها رسیدگی می کند.عکس العمل ایران در برابر شیعیان در هر منطقه از جهان، بستگی به شرایط منطقه و ان کشور خاص دارد و به طور طبیعی حمایتی که ایران از شیعیان در عراق انجام می دهد متفاوت از حمایت ایران از شیعیان اذربایجان می باشد. مثلا در لبنان به دلیل خطر رژیم صهیونیستی، حمایت از شیعیان به صورت نظامی و امنیتی است اما در مورد شیعان عراق بیشتر سیاسی است و در برخی کشورها حمایت فرهنگی خواهد بود.در کشور پاکستان نیز جمعیت زیادی از شیعیان زندگی می کنند و با مشکلاتی مواجه اند یکی از این مشکلات ناشی از ساختار قومی این کشور است که با حمایت های کشورهای غربی از گروههای مختلف، امروزه این کشور یکی از مراکز رشد و فعالیت گروه افراطی وهابیت می باشد و به دلیل ساختار قبیله ای و عشایری ، دولت مرکزی بر بسیاری از مناطق، نفوذ و اقتدار کافی ندارد و همین مسئله موجب فعالیت گروههای افراطی و خشونت های مذهبی شده است.در چنین کشوری، حمایت نظامی و یا امنیتی از شیعیان مطمئنا منجر به جنگ فرقه ای و مذهبی خواهد شد که شیعیان از ان اسیب زیادی خواهند دید لکن سیاست ایران در این کشور، مبتنی بر راهبردهای فرهنگی است که با شکل دادن گفتگو بین مذاهب مختلف و همکاری علما، خشونت های مذهبی در این کشور را کاهش دهد . نقش امریکا نیز در وضعیت افراط گرایی در پاکستان بسیار برجسته است به طوری که امریکا در زمان حمله شوروی به افغانستان با شکل دادن این گروههای افراطی، انها را علیه شوروی وارد جنگ کرد ولی امروزه همین گروهها در افغانستان چالش های فراوانی برای امریکا ایجاد کرده اندبه طور کلی ساختار سیاسی پاکستان و عدم نفوذ دولت مرکزی موجب جنگ های مذهبی در این کشور شده است و بهترین راهبرد در حمایت از شیعیان، راهبردهای فرهنگی است اما حزب الله در لبنان به عنوان یک گروه منسجم و شیعی درگیر جنگ مذهبی و فرقه ای نیست بلکه هدف اصلی ان مقابله با رژیم صهیونیستی است و دولت لبنان نیز با این فعالیت حزب الله موافق است، در نتیجه منطقا حمایت ایران از حزب الله امنیتی خواهد بود . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image