نحوه برخورداری انسان از لذائذ برزخی / عقاید / معاد / برزخ /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

با وجودی که در برزخ فقط روح وجود دارد آیا وعده هایی مانند نهرهای زیبا و لذائذ دنیوی که خاص جسم می باشد معنا پیدا می کند؟ در حالی که طبق روایات فقط در قیامت جسم به روح پیوند می خورد


نکته اول اینکه در برزخ تنها روح نیست که وجود دارد بلکه بدنهایی مثالی مانند بدن های دنیایی زندگی می کنند  «مرحوم کلینی » در کتاب «اصول کافی » به سند صحیح از امام هفتم امام موسی کاظم علیه السلام چنین نقل می کند: «انه قیل له یرون ان ارواح المؤمنین فی حواصل طیر خضر حول العرش » یعنی به آن حضرت گفته شد که گروهی چنین عقیده دارند که ارواح بعد از مرگ در چینه دان پرندگان سبز در اطراف عرش الهی جمع می شوند! و در آن جای می گیرند! آیا به نظر شما این عقیده صحیح است؟در پاسخ این سؤال امام معصوم روایتی از پیامبر گرامی اسلام چنین نقل فرمود:«لا، المؤمن اکرم علی الله ان یجعل روحه فی حواصل طیر و لکن فی ابدان کابدانهم »[1]«پیامبر فرمود: نه، مقام مؤمن بالاتر از این است که خداوند روح او را در چینه دان پرندگان قرار دهد بلکه در بدنهای مثالی مثل بدنهای دنیائی قرار می گیرند» . مطابق روایات دیگر وارد شده از ائمه علیهم السلام، زندگی در عالم مثال مثل زندگی در عالم دنیا است و هر کاری که در این دنیا انجام می دهیم در آن دنیا نیز با بدنهای مثالی، آنها را انجام خواهیم داد چنانکه در روایتی از امام صادق علیه السلام چنین وارد شده است:«فاذا قبضه الله صیر تلک الروح فی قالب کقالبه فی الدنیا فیاکلون و یشربون، اذا قدم علیهم القادم عرفوه بتلک الصورة التی کانت فی الدنیا و الآخرة » .«هنگامی که خداوند روح انسان را قبض می کند، روح او را در قالبی قرار می دهد مثل قالب دنیائی، پس می خورند و می آشامند و هنگامی که فرد جدیدی از عالم دنیا، نزد آنها برود او را به همان صورت دنیائی می شناسند (یعنی قالب مثالی آنها به قالب دنیایی شان شباهت خواهد داشت) .و در دنباله روایت قبلی از امام صادق علیه السلام چنین وارد است:«ان الارواح فی صفة الاجساد فی شجرة الجنة تتعارف و تتسائل فاذا قدمت الروح علی الارواح تقول دعوها فانها قد اقبلت من هول عظیم ثم یسئلونها ما فعل فلان و ما فعل فلان فان قالت لهم ترکته حیا ارتجوه و ان قالت لهم قد هلک قالوا قد هوی هوی ...» [2] یعنی: «ارواح در عالم مثال صفات و ویژگی های اجساد را دارند و در کنار درختان بهشتی قرار می گیرند (گرچه خود اجسام و جرم آنها را ندارند) و در آنجا همدیگر را می شناسند و از حال هم سؤال می کنند، هنگامی که روحی تازه بر ارواح وارد می شود ارواح به هم می گویند او را به حال خود بگذارید زیرا او تازه از هول و هراس بزرگ و عظیمی (سختی مرگ) خلاصی یافته است . [پس از آرامش روح تازه وارد] از برخی اشخاص اسم می برند و از حالات آنها در دنیا می پرسند، روح تازه وارد (در قالب مثالی) اگر در جواب آنها بگوید هنوز زنده است، اظهار امید به ملحق شدن وی به آنها را می کنند و اگر بگوید هلاک شده و مرده است می گویند که به آرزوی نفس خود رسیده است .   از این روایت و روایات دیگر شبیه به آن به وضوح استفاده می شود که انسانها بعد از مردن در قالبی شبیه قالب بدن جسمی زندگی می کنند منتها قالب مثالی جرم مادی نداشته، اجزاء و حجم و وزن و ... ندارد[3]، بهترین نمونه برای این امر خواب دیدن است شما در عالم خواب انواع سختی ها و لذت هایی که مربوط به جسم است را تجربه می کنید در صورتی که بدن شما فعالیتی ندارد و در خواب است در برزخ هم به همین صورت انسان ها به عذاب یا پاداش می رسند.از لینک های زیر هم می توانید استفاده نمایید: ارواح انسانها بعد از مردن به کجا می روند و چه حالی دارند؟ رابطه قالب مثالی با جسد پس از مرگ؟ همچنین برای اطلاع مبسوط تر می توانید از دانشنامه سایت قسمت عقاید-معاد-برزخ اولین عالم پس از مرگ بهره ببرید. .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image