دلایل عقلی عصمت ائمه / عقاید / ولایت و امامت / ویژگی های امام / عصمت امام /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

دلایل عقلی مبنی بر عصمت ائمه چیست؟


دلائل عقلی لزوم عصمت امام: البته عصمت برای مقام امامت امری ضروری است و ذهن با اندکی تأمل دو وظیفه پیشوایی امت به سهولت این مطلب را تصدیق می‏کند. 1- امام و پیشوای انسانها قائم مقام پیامبر است و وجود و استمرار پیام آسمانی برای است. او حافظ احکام الهی است و چنانچه معصوم نباشد و در حفظ احکام و ابلاغ آنها به مردم و ارشاد انسانها دچار خطا و نسیان گردد خودبخود نقض غرض از وجود امام شده‏است و امامت مفهوم خود را از دست می‏دهد و از این رو از لوازم امامت، عصمت است. 2- امام راهنما و الگوی انسانهاست. مردم از امام پیروی می‏نمایند و از رفتار و گفتارش سرمشق می‏گیرند. امام زمانی می‏تواند مورد اعتماد عموم باشد و قلبها را بخود متوجه سازد که در حال صدق محض باشد و عمل او با کلام و اعتقاداتش به طور کامل تطبیق کند و رفتارش شاهد صدق ایمان او باشد. امام همچون پیامبر باید از معاصی منزه باشد تا بتواند در اعماق دل انسانهانفوذ کند و اگر امام خود به عصیان و گناه مبتلا باشد، خود او محتاج به امام می‏شود که او را نهی از منکر کند و به همین ترتیب مستلزم تسلسل خواهد شد. پیشوای معنوی انسانها باید بطور کامل از مناهی پاک باشد تا مورد اطاعت امت قرار گیرد وگرنه به سبب معاصی چه بسا خود مستحق حد و قتل باشد و هرگز اطاعت چنین فردی مقبول عقل و شرع نیست. 3- خداوند برهان الهی را به کسانی از بندگانش می‏دهد که خود را پاک کرده و رضای خدا را بر خواسته نفس اماره برگزیده‏اند بدین خاطر از بندگان مخلص خدا، گناه هلاکت‏بار سر نمی‏زند، مثال ایشان در این باره مثال انسان بینا و شخص کور است که با هم در یک مسیر ناهموار پر از پرتگاه می‏روند، بدیهی است شخص بینا از فروافتادن در مهالک دوری می‏کند، و همراه نابینای خود را نیز آگاه می‏کند تا از سقوط در آن دوری گزیند. یا مانند انسانهای تشنه‏ای که رویاروی آنان آبی زلال خودنمایی کرده و جانشان برای نوشیدن جرعه‏ای از آن لحظه‏شماری می‏کند تا حرارت تشنگی خود را فرونشاند، ولی در میان ایشان پزشکی است که با میکروسکوپ آب را آزمایش می‏کند و در آن انواع میکروبهای کشنده می‏یابد، و به همراهان خود می‏گوید: باید این آب را قبل از نوشیدن تصفیه نمائیم. مثال بندگان مخلص خدا، اینگونه است. آنان برهان الهی را می‏بینند، و حقایق اعمال و آثار نیک و بد آن را درمی‏یابند، ایشان با چنین بصیرتی که از زشتی گناه و شناعت آن دارند، و می‏دانند که گناه در آخرت عذاب مجسّم و آتش جاودان می‏گردد، ممکن نیست در حال اختیار به چنان عملی مبادرت کنند. البته دلایل عقلی فراوانی در باره عصمت در کتب کلامی ذکر شده است که شما می توانید به کتاب های زیر مراجعه نمایید: 1.آموزش عقائد آیت الله مصباح 2.محاضرات فی الالهیات آیت الله سبحانی 3.کشف المراد علامه حلی   .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image