تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در کشور ، رنگ سه رنگ پرچم باقی ماند و به جای نشان شیر وخورشید که نماد شاهنشاهی ونظام های غیر دینی محسوب می شد ، بر داشته شد و آرم الله به عنوان نماد اسلامیت نظام قرار داده شد .هر چند کلمه الله عربی است اما به دلیل آمیختگی ملیت ایرانیان با دین و مذهب تشیع ، این زیان ، زبان بیگانه نبوده وزبان دین ماست .در اسامی ماهواره هایی که ساخته می شود نیز اولاً همه اسامی ، عربی نیستند و در میان اسامی ، نام هایی امید ، سینا و زهره به چشم می خورد و ماهواره ای به نام پارس نیز در دست ساخت است و ماهواره های دیگر به نام های فجر ، ظفر ، مصباح 1و2 هستند که هر چند عربی هستند ، دارای بار ارزشی و مفاهیم بلندی هستند که زیبنده این ماهواره هاست علاوه بر اینکه همانگونه که اشاره شد زبان عربی با ملیت ایرانیان عجین و آمیخته شده و زبانی بیگانه محسوب نمی گردد و برگرفته از الفاظ و مفاهیم بلند قرآنی است که کتاب آسمانی ماست .ضمن اینکه این الفاظ هر چند عربی هستند ، اما بدون الف ولام آورده می شوند که تمایزی با استعمال آنها در لغات عربی وجود داشته باشد که به طور غالب با الف ولام به کار برده می شوند . همچنین باید توجه داشت که به صرف نامگذاری این ماهوراه ها با این نام ها هیچ یک از کشورهای عربی نمی توانند به دلیل عربی بودن ادعا کنند که این ماهوراه ها ساخت آنهاست ، زیرا تکنولوژی ساخت آن را دارا نیستند و دستگاههای کنترل آن را در اختیار ندارند . در ادامه به مطلبی در مورد تغییر نشان پرچم کشور پس از انقلاب اسلامی اشاره می کنیم .چگونه شیر و خورشید به نشان الله تبدیل شد؟ 1 تاریخچه شیر و خورشیددربارهی نماد شیر و خورشید و قرار گرفتن آن برروی پرچم ایران افسانهسراییهای زیادی صورت گرفته است. برخی این نماد را به هویت ایرانی متصل میکنند و پرچم جمهوری اسلامی را خدشه دار نمودن هویت اصیل ایرانی میدانند. ملیگرایان و ناسیونالیستهای متعصب ایرانی بر اصیل بودن این نماد اصرار میورزند و برخی از آنها که از نظر سیاسی به جبهه ضد انقلاب هم تعلق خاطری دارند، چنان در تقدس بخشیدن به شیر و خورشید و دشمنی با پرچم جمهوری اسلامی افراط میکنند که گویی در این دنیا چیزی اصیلتر از شیر و خورشید وجود ندارد.قدیمیترین سندی که از وصال شیر و خورشید حکایت میکند مربوط به دوران امپراطوری سلجوقیان است:« پادشاه ترک سلجوقی به نام غیاثالدین کیخسرو که در آسیای صغیر حکومت میکرد، عاشق دختری گرجی میشود و اصرار میکند که «پیکر او را روی سکههای سیمین بنگارند.» اما چون زدن سکه با پیکر زن، از نظر مسلمین قبیح بود، با راهنمایی و ابتکار ستارهشناسان به گونهای دیگر این آرزو برآورده شد. دستور دادند که شیری بر سکه نگاشته شود و در بالای آن خورشیدی با صورت آن زن قرار گیرد. اگر کسی به این مسئله ایراد میگرفت، توضیح میدادند که طالع پادشاه است و هنگام زاییده شدن، خورشید در برج اسد(شیر) قرار داشت و این نقش یادآور این اتفاق فرخنده است. با این حیله، هم به خواستهی پادشاه عاشقپیشه جامه عمل پوشاندند و هم از بدگویی مردم جلوگیری کردند.»( کسروی، احمد، تاریخچهی شیر و خورشید، ص 54)بنابراین، نشان شیر و خورشید را میتوان نتیجهی هوسبازی یک پادشاه سلجوقی (که ریشه در آسیای صغیر دارند) دانست. بعدها سکهزنان، بیآنکه تاریخچه و معنای این نشان را بدانند آن را به کار بردند. به تدریج خورشید روی سکهها پایینتر آمده و به پشت شیر میرسد و نقش زن نیز از چهرهی خورشید پاک میشود. بعد از اشغال ایران توسط مغول، پادشاهان این سلسله، غازانخان و سلطان محمد خدابنده نیز از این نقش بر روی سکههای خود بهره میبردند.شاهد دیگری که نشان میدهد منظور از شیر و خورشید در آن زمان، یک علامت خاص نبوده و فقط طالع پادشاه را نشان میداده، سکه شاه طهماسب است که خورشید بر روی برهای نشسته است. زیرا طالع شاه طهماسب در ماه حمل(بره) قرار داشت. در زمان قاجار که مراودات ایران و اروپا افزایش یافت، پرچم ایران با نماد شیر و خورشید به صورت رسمی معرفی شد. رسمیت یافتن پرچم در ایران در زمان قاجار یک نیاز بود تا در نامههای رسمی، کشتیها و سفارتخانهها از این پرچم استفاده نمایند و از دیگر کشورها متمایز شوند.به صورت خلاصه میتوان گفت تا آغاز پادشاهی قاجاریان، شکل شیر و خورشید، یکی از تصاویر و نمادهایی بود که روی سکههای دولتی ایران ضرب میشد. بنابراین باستانی دانستن این نشان و یا مربوط دانستن آن به یک معنا یا پیام خاص، صحیح نیست. پیدایش آن، نتیجهی دلباختگی کیخسرو سلجوقی به همسرش شاهزاده خانم گرجی بوده که هیچکدام از این زوج عاشق را نمیتوان ایرانی - به معنای امروزی آن - دانست. پادشاهان بعدی نیز بدون اینکه معنای آن را فهمیده باشند این نشان را به کار بردهاند و در زمان قاجار، به پرچم رسمی ایران تبدیل شد.( همان) 2 طراحی نشان اللهپس از انقلاب اسلامی ایران، نشان شیر و خورشید یک نشان طاغوتی و نماد شاهنشاهی تلقی شده و در نتیجه نمیتوانست در دولت انقلابی جایی داشته باشد. بنابراین از گرافیستها و هنرمندان دعوت به عمل آمد تا نشان مخصوص جمهوری اسلامی را طراحی کرده و به دفتر نخستوزیری ارائه نمایند. ظاهرا اولین نشانی که پذیرفته شد، طرحی بود که «در آن یک مشت گرهکرده به همراه چند ستاره دیده میشد. حتی این طرح را بر روی برخی اسکناسها چاپ کردند» ولی در نهایت با آن موافقت نشدسرانجام طرح «دکتر حمید ندیمی» که با الهام از آیات سورهی مبارکهی حدید طراحی شده بود مورد پذیرش قرار گرفت. وی اکنون دانشیار دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی است و دارای مدرک دکترای مهندسی معماری از انگلستان است. او در مورد طراحی این نشان میگوید: «قبل از انقلاب در جلسات دکتر شریعتی شرکت میکردم. ایدهی چنین کاری را در این جلسات و زمانی که تفسیر سوره حدید مطرح بود به دست آوردم. علاقه داشتم برای جهان اسلام یک نشان درست کنم. وقتی حضرت امام(ره) فرمودند که نشان شیر و خورشید باید عوض شود و کشور به نشان جدیدی نیازمند است، به صورت جدی ایدهام را پیگیری کردم و به مرور سیاهمشقهای قبلی پرداختم.دولت در آن سالها، پس از صحبت امام (ره) مسابقهای عمومی گذاشت که هرکس تمایل دارد طرح و نشان خود را ارسال کند.»( «داستان این پرچم مقدس.». ماهنامهٔ سپیده دانایی. اسفند ماه ۸۶. قابل دسترسی در (www.rasekhoon.net/article/show-22869.aspx دکتر ندیمی مفهوم و ریشهی طرح خود را به صدر اسلام بازمیگرداند: «هلالهای تعبیهشده در این آرم از نقش مبارکی ریشه میگیرد که حضرت رسول (ص) بارها با شمشیر مبارکشان به عنوان امضا بر روی شنها ترسیم کردهاند.این طرح پنج بخش دارد که نشاندهنده پنج اصل دین است. اصل توحید را در حکم عمود دو ساقة اصلی در میان خود دارد. علاوه بر کلمة الله که در ترکیب اصلی آن دیده میشود، لاالهالاالله نیز در آن مستتر است. تقارنهای این آرم هم نشانة تعادل و توازن است.»دکتر ندیمی از شعار بودن اللهاکبر، تکرار را اقتباس میکند و «یازده اللهاکبر در بالا و یازده اللهاکبر» در پایین پرچم جمهوری اسلامی قرار میدهد که مجموعا بیست و دو الله اکبر و یادآور روز پیروزی انقلاب اسلامی با شعار الله اکبر میشود.( همان)( پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی ، (www.irdc.ir/fa/content/8139/default.aspx .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.