عمر و خالدبن ولید /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

آیا عزاداری عمر ابن خطاب بر خالد ابن ولید درسته؟


شناخت کلی از خالد ابن ولید:خالد ابن ولید از صحابی رسول خدا بود که علاوه براینکه در غزوات شرکت میکرد اما بسیار قلب رسول خدارا هم با کارهایش بدرد می آورد .یکی از شهامتهای او بعداز شهادت رسول الله قتل مالک ابن نویره و کشتن او و مردان قبیله اش و گذاشتن سرهای مردان قبیله مالک زیر دیگ های آب جوش بعنوان هیزم و همبستر شدن و زنای محصنه او با زن مالک ابن نویره در همان شب جنگ بود و همه این اعمال را بخاطر اینکه مالک ابن نویره و قبیله اش موافق با خلافت ابوبکر نبودند مرتکب شد . بعد از این جنایات از طرف ابوبکر مورد تشویق قرار گرفت و بشدت از کار او دفاع شد و ابوبکر گفت : خالد، اجتهاد کرد و در اجتهاد اشتباه کرد. در حالیکه زن شوهر مرده باید عده نگهدارد ولی خالد مقابل سر بریده مالک، به زنش تجاوز کرد و مرتکب زنای محصنه شد ادامه مطلب رو بخونید… .همه اینها در حالیست که وقتی عمر خبر جنایات خالد راشنید قسم یاد کرده بود که خالد را سنگسار کند و به او گفت :ای دشمن خدا مسلمانی را کشتی و به ناموس او تجاوز کردی قسم به خدا که تورا با سنگی که خودت ساختی سنگسار میکنم. و چون به نتیجه خاصی نرسید به مجرد اینکه به خلافت رسید اول خالد ابن ولید را عزل کرد۱٫ولی از آنجا که تاریخ خلفا ی این قوم پر از شگفتیست.وقتی خالد ابن ولید مرد عبدلله عکرمه نقل میکند: تعجب میکنم از خلیفه که خودش از گریه کردن نهی میکرد ولی اینگونه برخالد می گریست بطوریکه تا هفت روز با او زنان عزاداری می کردند و برصورتها میکوبیدنددر این هفت روز احسان میدادند و اطعام میکردند۲در جای دیگر نقل شده: وقتی خالد از دنیا رفت از زنان بنی مغیره یک نفر نماند مگر اینکه همه آمدند و و بالای قبر او عزاداری می کردندو لطمه به صورت میزدند و حتی موهای سرشان را بالای قبرش میکند ند ۳و اینجا سوال پیش می آید که اگر گریه کردن برمردگان ممنوع است و شرک است. چرا عمر آن جماعت را منع نمیکرد بلکه خودش همراهیشان مینمود؟! +نکته: اگر خلیفه در مرگ قاتل و زناکاری که خودش قسم خورده بود سنگسارش کند و قصاصش کند اینگونه عزاداری کرده پس اهل سنت حق ندارند خرده بگیرندبر شیعه بخاطر گریه بر پاره قلب رسول الله و کسانیکه مظلومانه به دست فرزندان سقیفه کشته شد ند+نکته دو: اگر قاتل زناکاری چون خالد ابن ولید میتواند در حمص (سوریه)بارگاه و مرقد داشته باشد و تاکنون خراب هم نشد (با وجودیکه شهر مدت طولانی در دست سلفیها و وهابیها بود )پس شیعیان حق دارند برای فرزندان عزیزان خدا و حتی امامزادگان بارگاه و ضریح بسازند… منابع: ۱)الطبری ، أبی جعفر محمد بن جریر (متوفای۳۱۰هـ) ، تاریخ الطبری ، ج ۲ ، ص ۲۷۴ ، ناشر : دار الکتب العلمیة – بیروت الإصبهانی ، أبو الفرج (متوفای۳۵۶هـ) ، الأغانی ، ج ۱۵ ، ص ۲۹۴ ، تحقیق : علی مهنا وسمیر جابر ، ناشر : دار الفکر للطباعة والنشر ، بیروت . الشیبانی ، أبو الحسن علی بن أبی الکرم محمد بن محمد بن عبد الکریم (متوفای۶۳۰هـ) ، الکامل فی التاریخ ، ج ۲ ، ص ۲۱۷ ، تحقیق : عبد الله القاضی ، ناشر : دار الکتب العلمیة – بیروت ، الطبعة الثانیة ، ۱۴۱۵هـ . النویری ، شهاب الدین أحمد بن عبد الوهاب (متوفای۷۳۳هـ) ، نهایة الأرب فی فنون الأدب ، ج ۱۹ ، ص ۵۲ ، ، تحقیق : مفید قمحیة وجماعة ، ناشر : دار الکتب العلمیة – بیروت / لبنان ، الطبعة : الأولى ، ۱۴۲۴هـ – ۲۰۰۴م .تاریخ دمشق ابن عساکر ج ۱۶ ص ۲۷۷د.۲(کمال الدین عمرابن احمد ابی جراده متوفی ۶۶۰ الطلب فی تاریخ حلب ج ۷ ص ۳۱۷۰بدرالدین عینی شرح بربخاری ج ۸ ص ۸۲۳صفوی در الوافی بالوفیات ج ۱۳ ص۱۶۳ .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image