تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
ملائکه موجوداتی هستند که شهوت و غضب ندارند و مرتکب گناه نمیشوند. حضرت علی علیه السلام در بیان ویژگی های ملائکه میفرماید: «خداوند ملائکه را خلق کرد و آنها را در آسمانها مسکن داد، در آنها سستی نیست، غفلت نیست، معصیت نمیکنند و از همه موجودات به خداوند آگاهتر و از همه به او نزدیکتر و خداترس تر هستند، اطاعتشان از خدا از همه بیشتر است، نه خواب به دیدگان آنها راه مییابد و نه دچار سهو و نسیان میشوند و بدنهایشان سست نمیشود.» [1] از این بیان نورانی حضرت، بخوبی روشن میشود که گناه نکردن ملائکه به خاطر این است که اساسا میل و کششی در وجودشان به سوی گناه نیست، نه اینکه مجبور به ترک گناه و انجام عبادت باشند. زیرا اجبار در جایی معنا دارد که کسی را وادار نمایند بر خلاف خواسته و میل خود، کاری را انجام دهد یا ترک کند و در ملائکه اینطور نیست. مرحوم علامه محمد تقی جعفری «ره» در اینباره در شرح کلام حضرت علی علیه السلام ( فَهُم اُسَراء ایمان ، یعنی آنها اسیران ایمانند) میفرماید: «به جهت فهم و درک عالی که فرشتگان درباره ضرورت و عظمت ایمان دارند، به قدری اشتیاق و علاقه آنان به ایمان شدید است که شبیه اسیر و وابسته به ایمان میباشند.» [2] حضرت علی علیه السلام درباره اشتیاق آنان به طاعت و بندگی حق میفرماید: «اشتیاق ایشان به طاعت و بندگی حق به خاطر علاقهای است که در دل های آنان است و موارد آن عبارت است از امیدواری به رحمت و ترس از عذاب او.» [3] اما همه ملائکه در یک سطح و درجه نیستند، بلکه دارای مراتبی هستند. قرآن مجید میفرماید: « وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ » [4] یعنی و هیچ یک از ما نیست جز آنکه مقام معلومی دارد. بعضی از آنها مانند جبرئیل و میکائیل و اسرافیل و عزرائیل، از ملائکه مقرب درگاه الهی هستند و درجاتشان بسیار عالی است که حکما و فلاسفه از آنها به عنوان «رؤوس الملائکه» تعبیر میکنند و بعضی دیگر در درجات پائینتری قرار دارند و هر یک وظیفه خاصی برعهده دارند. حضرت علی علیه السلام درجات و وظایف ملائکه را اینطور بیان میکند: «بعضی از آنها امین وحی پروردگار به سوی پیامبران هستند و برخی نگهبانان بندگان خدا و برخی دربان بهشت اویند...» [5] اما روایاتی که درباره تخلف بعضی از ملائکه از فرمان الهی و احیانا تنبیه و مجازات آنها وارد شده است، نظیر روایت «فطرس»، چندان مسلم نیست و همه علما اسلام چنین روایاتی را نپذیرفتهاند. آیت الله جوادی آملی «مدظله» میفرماید: «جریان فطرس به اثبات نیاز دارد، زیرا فطرس واژهای یونانی است و در دعای سوم شعبان هم فرشته خوانده نشده است. بلکه به این صورت آمده « و عاذ فطرس بمهده » یعنی «فطرس به گهواره امام حسین علیه السلام پناه برد» از سوی دیگر سند این دعا هم باید تحقیق شود و میزان اعتبارش بدست آید...» [6] علامه طباطبایی «ره» منکر معصیت فرشتگان و تنبیه آنها میشود، ایشان میفرماید: «روایت عصیان فطرس، با آیه شریفه « عِبادٌ مُکْرَمُونَ » [7] و آیه « لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ » [8] یعنی آنها دستورات الهی را معصیت نمی کنند و آنچه را که امر شده اند انجام می دهند، منافات دارد.» بنابراین ایشان در منافات بین آیات قرآن و روایات، روایات را نمی پذیرند و عصیان فرشتگان را رد می کنند. از سوی دیگر علمای شیعه با فرض صحت چنین روایاتی، احتمالاتی را مطرح کرده اند: 1- بعضی از مفسرین فرمودهاند: مجازات و تنبیه «ملائکه» در اثر «ترک اَولی» بوده است نه گناه و معصیت. منظور از ترک اولی، این است که آنها در اجرای دستورات الهی عملی را که دارای اولویت بیشتری بوده رها کردهاند و به سوی عمل کم اولویت تر رفتهاند یا انجام عمل را در وقتی و شرایطی که اولویت بیشتری داشته است، رها کرده و در شرایط و وقت دیگری به جا آوردهاند و به همین جهت مجازات و تنبیه شدهاند. [9] 2- شهید مطهری، برای حل مشکل عصیان و تنبیه فرشتگان، احتمال دادهاند که این قبیل روایات مربوط به دستهای از ملائکه باشد که شبیه به انسان هستند. ایشان میفرماید: «بعضی از ملائکه را در اخبار و احادیث «ملائکه ذمی» میگویند، آنها موجوداتی هستند نامرئی، اما شاید خیلی به انسان شبیهاند. یعنی تکلیف میپذیرند و احیانا تمرد میکنند. حقیقت اینها بر ما روشن نیست...حتی در بعضی از اخبار آمده است که بعضی از ملائکه از عنصرهای این عالم آفریده شده اند.» [10] 3- آیت الله جوادی میفرمایند: «چنانچه درستی سند و فرشته بودن فطرس، هر دو اثبات شود، این امر با آیه « لا یَعْصُونَ اللّهَ » [11] منافاتی ندارد. زیرا فرشتگان یکسان نمیباشند، فرشتگان حامل عرض و حامل وحی، مقامی والا دارند، « وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ » [12] . فرشتگان حامل وحی معصوم میباشند و تکامل هم ندارند و دلیلی نداریم که تمام فرشتهها از یک سنخ باشند و فرشتهای همانند انسان که دارای نفس مستکمله باشد، نداشته باشیم. پس امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی به شمار آید و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد.» [13] با توجه به آنچه در کلام حضرت علی علیه السلام در توصیف و ویژگی های فرشتگان بیان شد، اگر این کلام را وصف «فرشته بما هو فرشته» گرفتیم و گفتیم حضرت در بیان توصیف تمام فرشتهها میباشد، در این صورت باید نازل ترین درجه فرشتگان هم دارای آن ویژگیها باشند و لذا معصیت در حق آنها تصور ندارد، مگر به نحو ترک اولی و گناه منزلتی [14] و اما اگر گفتیم که حضرت در بیان توصیف فرشتگان خاصی بوده است و شاهد ما روایات دیگر این باب است، باید به یکی از دو توجیهی که در بالا بدان اشاره شد، روی بیاوریم. بهر حال چون فرشتگان موجوداتی غیر مادی هستند، شناخت و آگاهی دقیق از آنها، تنها از راه آیات و روایات ممکن است و به هر روایتی نیز نمی توان تمسک کرد. بلکه باید روایات از نظر سند و دلالت کاملا مورد اعتماد باشند و تا به چنین روایتی دست نیافتیم، مرجع ما تنها آیات قرآن است. آنها گفتند: «خداوند رحمان فرزندی برای خود انتخاب کرده است»! او منزه است (از این عیب و نقص)؛ آنها [= فرشتگان] بندگان شایسته اویند. ای کسانی که ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمیکنند و آنچه را فرمان داده شدهاند (به طور کامل) اجرا مینمایند! ای کسانی که ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمیکنند و آنچه را فرمان داده شدهاند (به طور کامل) اجرا مینمایند! .
پایگاه اطلاع رسانی حوزه
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.