تخمین زمان مطالعه: 7 دقیقه

آيا قرآن تحریف نشده ؟ دلايل شما بر عدم تحريف قرآن چيست؟


بايد توجّه داشت كه زمزمه تحريف قرآن مجيد بيشتر از طرف مسيحى ها و يهودى ها ساز شده است; چون به شهادت مسلّم تاريخ، كتب آسمانى اين دو قوم با گذشت زمان، دستخوش تحريف و تغيير گشته و اعتبار و ارزش اصلى خود را از دست داده است. اينها كوشش مى كنند كه قرآن كريم را نيز به شايعه تحريف آلوده سازند!تاريخ گواهى قطعى مى دهد كه نسخه هاى «تورات» بارها در جريان حوادث مختلف تاريخى - خصوصاً در حمله بخت النّصر به يهود - از ميان رفته و عدّه اى از رجال مذهبى يهود آن را بعداً به رشته تحرير درآورده اند.(1)همان طور كه تاريخ گواهى مى دهد، انجيل چهارگانه سال ها پس از حضرت مسيح(عليه السلام) به وسيله عدّه اى به رشته تحرير در آمده و بدين ترتيب از انجيلى كه به صورت يك كتاب آسمانى بر حضرت عيسى(عليه السلام) نازل شده نشانى در دست نيست.(2)كسانى كه پايه تمام معارف و اصول مذهبى خود را، براساس كتاب هايى گذاشته اند كه اين چنين بى اعتبار و بى ارزش گشته است مايلند قرآن را نيز به همان سرنوشت مبتلا سازند و بگويند قرآن هم با گذشت زمان دستخوش تحريف شده است.در حالى كه وضع جمع آورى و نگهدارى قرآن كريم در تمام ادوار تاريخ اسلامى اصلا با تاريخ تورات و انجيل در ادوار يهوديّت و مسيحيّت قابل مقايسه نيست.تاريخ نشان مى دهد كه وضع قرآن كريم در هيچ كدام از ادوار اسلامى دچار ابهام و پيچيدگى نبوده است. در اين باب بايد به دو موضوع كه پاسخ بسيارى از سؤالات است توجّه كنيم:1- قرآن مجيد كتابى بود كه در همه شؤون زندگى اجتماعى مسلمانان، انقلابى ايجاد كرد. قرآن زندگى سابق آنها را در هم كوبيد و به جاى آن يك زندگى نوين كه براساس ايمان و اصول انسانى استوار بود به وجود آورد. بنابراين، قرآن كتابى بود كه با شؤون اصلى زندگى مسلمانان تماس داشت، و آنها سياست، اقتصاد، قوانين اخلاقى و حتّى آداب و رسوم معاشرت خانوادگى خود را از اين كتاب آسمانى مى گرفتند. در شبانه روز پنج بار در نمازها با آن سر و كار داشتند و بالاخره در همه حوادث روزمرّه اوّل به قرآن و سپس به سنّت و روش پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) مراجعه مى كردند.در اين صورت كتابى كه تا اين اندازه با زندگى مردم آميخته و تا اين حد مورد مراجعه و استفاده آنها بود، چگونه ممكن است در آن تحريفى واقع شود و افكار عوام يا خواص متوجّه آن نگردد.احتمال اين كه در قرآن تحريف واقع شده و كسى متوجّه آن نگشته، به منزله اين است كه احتمال دهيم در قانون اساسى يك ملّت بزرگ دنيا تحريف واقع شود، ولى كسى متوجّه آن نگردد. آيا ممكن است موادّ قانون اساسى يك ملّت دستخوش تحريف شود، ولى مردم نفهمند و سر و صداى آن بلند نشود؟ نقش قرآن در زندگى اجتماعى مسلمانان به مراتب بيش از نقش يك قانون اساسى در زندگى ملّت هاى امروز بوده و بدين ترتيب چنان افكار متوجّه آن بود كه اگر كمترين تحريف در آن واقع مى شد، مواجه با عكس العمل شديدى مى گرديد و اعتراض ها از هر ناحيه شروع مى شد.2- تاريخ مربوط به جمع آورى قرآن چه در زمان پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و چه بعد از آن و اهمّيّت فوق العاده شديدى كه پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) و مسلمانان به حفظ و كتابت قرآن نشان مى دادند ثابت مى كند كه حتّى كم شدن كلمه اى از قرآن كريم به هيچ وجه امكان نداشته است.به شهادت تاريخ، در زمان پيامبر اكرم(صلى الله عليه وآله) عدّه زيادى از مسلمانان دانشمند كه تعداد آنان را تا چهل و سه نفر نوشته اند(3) به دستور آن حضرت هر آيه و يا سوره اى را به محض نزول مى نوشتند و اين نوشته ها با اهتمام و كوشش هرچه تمامتر در ميان مسلمين نگهدارى مى شد. معروف ترين آنها كه اهتمامشان به نوشتن قرآن به مراتب بيش از ديگران بود حضرت على بن ابيطالب(عليه السلام) و زيد بن ثابت بودند و بدين ترتيب از قرآن هايى كه به وسيله اين افراد نوشته مى شد نسخه هاى متعدّدى در ميان مسلمانان وجود داشت كه در قرائت و استفاده از قرآن مرجع شبانه روزى همه مسلمانان بود.علاوه بر اين، عدّه زيادى از مسلمانان، آيات و سوره هاى قرآن را حفظ كرده بودند. اينها در كار حفظ قرآن بسيار دقيق بودند و سعى داشتند حتّى كلمه اى از اين كتاب آسمانى را فروگذار نكنند. اين عدّه كه به آنها «قاريان» گفته مى شد پيوسته مورد مراجعه و استفاده مردم در قرائت قرآن بودند.موضوع اهتمام به نگهدارى و حفظ قرآن از تحريف، به اندازه اى در ميان مسلمين زياد بود كه در زمان خلافت ابوبكر وقتى در جنگ «يمايه» عدّه زيادى از قاريان قرآن كشته شدند، مسلمانان تصميم گرفتند توجّه بيشترى در حفظ قرآن به خرج دهند و به اين منظور، همه نسخه هاى قرآن را در يك جا جمع آورى كرده و از اين كه كم و زيادى در آنها واقع شود جلوگيرى نمودند; و حفظ اين نسخه ها بار ديگر بشدّت مورد توجّه قرار گرفت.در زمان خلافت عثمان بن عفّان نيز چهار نسخه قرآن از روى نسخه هاى اوليّه تدوين و تهيّه گرديد و به همه ايالات اسلامى ابلاغ شد كه قرآن هاى خود را با اين چهار نسخه تطبيق دهند و هنگام قرآن خواندن از آن تبعيّت نمايند.توجّه مسلمانان و قاريان به حفظ و نگهدارى قرآن به حدّى بود كه روزى ميان «ابى بن كعب» و «عثمان» خليفه وقت درباره آيه «وَ الَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَ لاَ يُنْفِقُونَها فِى سَبِيلِ اللَّهِ» اختلافى رخ داد، عثمان مدّعى بود كه وحى الهى «اَلَّذين» است - بدون واو - و بايد اين كلمه (و) از نسخه هاى قرآن حذف گردد، ولى «ابى» مى گفت ما از رسول خدا اين آيه را به همان طورى كه در قرآنها موجود است شنيده ايم. بگو مگو ميان هر دو نفر در گرفت. ناگهان، «ابى» با شدّت هرچه تمامتر گفت: «هركس بخواهد اين حرف را از قرآن بردارد، شمشير بر شانه مى نهم و خون او را مى ريزم!» پافشارى «ابى» سبب شد كه خليفه حرف خود را پس بگيرد. هرگاه تغيير يك حرف از قرآن داراى يك چنين ماجرايى بود، آيا مى توان گفت كه قرآن دستخوش تحريف شده و آياتى از آن حذف گرديده است؟علاوه بر دو مطلب اساسى فوق، بايد توجّه داشت كه در آيات متعدّدى از قرآن كريم، مسئله عدم تحريف قرآن و اين كه اين كتاب آسمانى از دستخوش تغيير و تبديل مصون خواهد بود تصريح شده است; آنجا كه مى فرمايد: «اِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ اِنَّا لَهُ لحَافِظُونَ; ما قرآن را نازل كرديم و بطور قطع نگهدار آنيم!»(4)علما و دانشمندان اسلامى نيز در كتاب هاى تفسير و كلام تصريح نموده اند كه دانشمندان اسلامى اجماع دارند كه در قرآن تحريفى واقع نشده است.و اگر احياناً در ميان دانشمندان كسى پيدا شده كه معتقد به موضوع تحريف بوده، بر اثر پاره اى از اخبار مجعوله بوده كه بعضى از مغرضين در كتب احاديث وارد كرده اند و الاّ هيچ گونه قرينه اى در خود قرآن بر مدّعاى آنها وجود ندارد. بديهى است اين گونه اخبار از درجه اعتبار ساقط است و يا بر اثر اخبارى بوده كه معنى و مفهوم واقعى آن را كشف نكرده اند.به هر حال، جمعى از بزرگان و محقّقان ما در اين باره كتابها نوشته اند و عدم امكان تغيير در قرآن را به طرز روشنى اثبات نموده اند. كسانى كه نمى توانند از كتاب هاى عربى كه در اين باره نوشته شده استفاده كنند، مى توانند مشروح اين بحث را در كتاب «برهان روشن» نوشته مرحوم حاج ميرزا مهدى بروجردى مطالعه فرمايند.اخبارى كه بيان مى كند قرآنى نزد اميرمؤمنان(عليه السلام) وجود داشت كه يا ساير قرآن ها فرق داشت، با مسأله «عدم تحريف قرآن» منافات ندارد; زيرا همان طور كه دانشمندان گفته اند: قرآنى كه اميرمؤمنان(عليه السلام) جمع آورى فرموده بودند، مشتمل بر شرح نزول آيات و تفسيرها و توضيحاتى بود كه از پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله) شنيده بودند و فرق آن با ساير قرآنها فقط در اين قسمت بود نه در اصل متن قرآن. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ1. به كتاب «قاموس مقدّس» و «الهدى الى دين المصطفى» مراجعه شود.2. به كتاب «قاموس مقدّس» و «الهدى الى دين المصطفى» مراجعه شود.3. تاريخ القرآن ابوعبداللّه زنجانى.4. سوره حجر، آيه 9. .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image