تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
درباره آیه 30سوره بقره و اعتراض فرشتگان دو نظریه هست؛نظریه اول: فرشتگان در پاسخ خداوند که فرمود:« می خواهم در زمین خلیفه ای قرار دهم.» به خاطر سابقه ذهنی که از «موجودات زمینی» پیشین داشتند مسئله خونریزی و فساد و نابودی را مطرح کردند.نظریه دوم: ملایک با ملاظه خصایص وجودی انسان بویژه اختیار و نفس اماره و نیز این که عالم ماده عالم تزاحمات است دریافتند که کار بشر روی زمین به خونریزی کشیده خواهد شد.این احتمال به دلایلی درست تر به نظر می رسد.اما خداوند با اشاره به مقام خلافت الهی آدم ابوالبشر و انسان های کامل از این نسل، فرشتگان را متوجه اشتباه و یکسونگری آنان کرد. از این رو اگر چه احتمال انقراض آدم هایی بدون استعداد مقام خلافت الهی وجود دارد اما نظریه اول که اعتراض فرشتگان با توجه به ویژگی موجودات زمینی بوده قابل توجه است. به ویژه در آیه شریفه نخست سخن از آدم به میان نیامده تنها سخن از آفرینش موجودی در روی زمین مطرح شده که فرشتگان تنها به این جنبه آن توجه داشتند و به مقام خلافت او ناآگاه بودند.کتابها ی پیشنهادی:الف. منشور جاوید، جعفر سبحانى، ج 4.ف. بازخوانى قصد خلقت انسان، حسن یوسفى اشکورى؛ ب. آفرینش و انسان، علامه محمد تقى جعفرى؛ پ. معارف قرآن، ج 1 - 3، علامه محمد تقى مصباح یزدى؛ت. مبانى انسان شناسى در قرآن، عبدالله نصرى؛ث. قرآن، طبیعت و تکامل، مهدى بازرگان؛ج. داروینیسم یا تکامل انواع، جعفر سبحانى؛خ. تکامل در قرآن، على مشکینى؛د. موضع علم و دین در خلقت انسان، احد فرامرز قراملکى. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.