تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
وقتي در دين توجه به سلامت جسم و روح آن قدر مهم است كه صاحب آن خود عمل به آن را توصيه ميكند، ميتوان نتيجه گرفت تشريع حكمي به تحريم و نجاست و پاكي قطعاً فلسفه و حكمتي در جهت سعادتيابي بشر دارد، بيان شود و چه بيان نشود. از جمله مواردي كه علت و فلسفه حكم در آن نيامده نجاست سگ ميباشد. در روايات اسلامي سگ را نجس ميدانند و مورد اتفاق مذاهب پنجگانه جز مالکيه است. ولي هيچكدام فلسفهاي بر آن ذكر نكردهاند. در اين جا به چند تحقيق اشاره ميشود. 1. هيچگاه قوانين الهي، موجود پاكيزهاي كه براي استفاده و انتفاع بشر آفريده شده است، را تحريم نميكند و دستگاه تشريع در هر جا با تكوين مطابق و هماهنگ است. 2. گاهي تحريم چيزي بخاطر بهداشت و حفظ جسم است و گاهي بخاطر تهذيب روح و زماني بخاطر حفظ نظام اجتماعي. مفردات راغب گويد: نجس به معني هر گونه پليدي اطلاق شده است و آن به دو گونه است يك نوع پليدي ظاهري و ديگري پليدي باطني و همچنين طبرسي (ره) در مجمعالبيان ميفرمايد: «به هر چيزي كه طبع انسان از آن تنفر داشته باشد نجس گفته ميشود به همين دليل اين واژه در موارد زيادي بكار ميرود كه مفهوم آن يعني نجاست و آلودگي ظاهري مورد نظر نيست. مثلاً عرب دردهايي را كه دير درمان مييابد نجس ميگويد. اشخاص پست و شرور با اين كلمه توصيف ميشوند. پيري و فرسودگي بدن را نيز نجس ميگويند». 3. بدون شك غذاهايي كه تحريم شده همچون ساير محرمات ديگر فلسفه خاصي دارد و با توجه كامل به وضع جسم و جان انسان تحريم شده است. 4. شهيد بزرگوار مطهري (ره) در ذيل توضيح خوارج از حضرت علي ـ عليه السلام ـ مطلبي را اينگونه ذكر ميكند: اينها (خوارج) مانند حيواني هستند كه در آن كلب باشد (كلب يعني هاري)، ميگويند ميكروبي در لعاب دهان سگ هار است كه هر كسي را گاز بگيرد و آن ميكروب وارد خون او شود همان بيماري هاري عارض او ميشود. از اين بيان ميتوان نتيجه گرفت كه چون سگ مرتب با زبان بدنش را ميليسد، آن لعاب و ميكروب در بدنش سرايت و لمس بدن سگ و تماس با آن موجب انتقال ميكروب ميشود. شايد دليل نجس بودن، جلوگيري از انتقال ميكروب به انسان است كه شارع آن را نجس اعلام كرده است. 5. مجله النهار حکمت نجاست سگ را اينگونه بيان ميدارد: در رودة بعضي سگها كرمي بسيار كوچك به اندازه 4 ميليمتر به نام «تنيتا ايكينوكوكس» وجود دارد كه هنگامي كه سگ دفع فضولات ميكند، آن نيز خارج ميشود و به اطراف محل خروج ميچسبد و از آنجا شروع به حركت در لابلاي موهاي بدن سگ ميكند. همان گونه كه معلوم است سگ عادت دارد با زبان بدنش را تميز ميكند كه اين باعث نشر و انتقال آن كرم به بقيه بدن و ساير مكانهاي ديگر ميشود. استفاده از اين مكانها نيز باعث نشر و انتقال بيشتر و از طرفي تماس با بدن سگ بوسيله انسان هم باعث انتقال به انساني ديگر شده و از اين طريق كم كم به دهان و از آن به معده وارد ميشود. به دليل ريزي و كوچكي هم قابل تشخيص نيست. بديهي است كه از طريق معده هم به خون منتقل شده و از آن به ساير اعضاء بدن بخصوص اعضاء حياتي آدمي مثل مخ، كبد، قلب و... كه عوارض عديدهاي دارد از جمله التهابهاي فراوان كبدي و خونريزي معده و سردردهاي شديد با حالت استفراغ و گاهي باعث از دست دادن شعور و قوه تميز و احساسات او ميشود. سپس ادعا ميكند كه اين برداشت شخصي من نيست بلكه نظر پزشكان و دانشمندان است ولي متأسفانه به ذكر مأخذ اشارهاي ندارد و در پايان تأسف ميخورد كه كو گوش شنوا كه اينها را بشنود و ترتيب اثر دهد و بفهمد كه هر چه شارع و شرع حرام كرده بيجهت نبوده است. ولي اگر كسي سؤال كند كه امروزه ميتوان با پيشرفت علم آن ميكروب و كرم را از بين برد. در جواب ميتوان گفت: تميز اين نوع سگ (كه اين كرم را داشته باشد) از بقيه سگها و شناخت آن كرم كاري آسان نيست كه بسيار سخت و مشكل و نيازمند به زمان زياد و وقت جدي ميباشد و براي همه افراد هم ممكن نيست بلكه بعضي افراد كه اندك هم هستند قدرت تشخيص اين كرم را دارند، آن هم با تفحص. پس اينكه شارع آن را نجس اعلام كرده عين حكمت است و عين صواب. و مردمي كه از طرف شارع به نهي آن بسنده كردند از اين بيماريها در امان و مصون ماندهاند. در پايان تذکر اين نکته لازم است كه شايد هم بعضي از احكام تا آخر فلسفه و حكمت تحريم و يا تحليل آن مشخص نشود و بايد آن را از باب تعبد و اين كه خداوند حكيم و قادر و عادل و عليم است، پذيرفت بهر حال با جمعبندي مطلب به اين نتيجه ميرسيم كه نجاست سگ به دليل پليدي و كثيف بودن روده و دهان و ساير اعضاء بدن اوست و بيماري خاص اوست كه تحريم شده و از طرفي به يقيين حكم شرع با توجه به مفاسدي است كه در او بوده است. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.