فلسفه امامت-جانشین حضرت عیسی(ع) /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

اگر وجود امامت برای تبیین دین بعد از پیامبر(ص) است چرا بعد از حضرت عیسی(ع) امامانی نیامدند و او کسی را به جانشینی خود معرفی نکرد؟


در فاصله بین نبوت حضرت عیسی (ع) و رسالت حضرت محمد خاتم پیامبران (ص) اوصیا و انبیای متعدد قیام کرده اند که اسامی عمده آنها از این قرار است:1. شمعون _ از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که «وقتی خداوند خواست عیسی را به آسمان برد وحی کرد به سوی او که نور و حکمت و علم و کتاب خدا را به شمعون پسر حمون که او را صفا می گفتند، بسپارد، و او را خلیفه خود بر مؤمنان قرار بدهد» علامه مجلسی, تاریخ پیامبران و حیوه القلوب, قم، انتشارات سرور، چاپ چهارم، 1380 ه ش، جلد 2 ،ص 1191 2. یحیی پسر ذکریا _ «شمعون پیوسته مردم را هدایت می کرد... تا آنکه شمعون به رحمت خدا پیوست و بعد از او خداوند پیغمبری فرستاد از صالحان که او یحیی پسر ذکریا بود (همزمان با پادشاهی اردشیر پسر اسکاس) همان3. پسران شمعون _ چون هنگام شهادت حضرت یحیی فرا رسید خداوند به او وحی کرد که وصیت و امامت را در فرزندان شمعون قرار دهد و امر کند حواریان و اصحاب حضرت عیسی را که از او اطاعت نمایند. همان، ص 1192 و کمال الدین و تمام النعمه، ص 224 و امالی شیخ صدوق، ص 262حضرت سلیمان و جانشین او آصف ابن برخیا نیز در همین دوران بوده اند قبل از ظهور بخت النصر حیوه القلوب، همان، 12114. ارمیا، دانیال و عزیر_ بعد از فرزند شمعون، نوبت رسالت به حضرت ارمیا، دانیال و عزیز می رسد، که این سه نفر، همزمان با دوران بخت النصر بوده اند.5. مکینها - و چون مرگ دانیال نزدیک گشت، خداوند به او امر نمود که نور و حکمت را به فرزند «مکینها» بسپارد و او را خلیفه خود قرار دهد. همان، ص 1213، کمال الدین و تمام النعمه،ص 2256. حضرت یونس _ از ترتیب ذکر یونس بعد از ارمیا و مکینها در کتاب حیوه القلوب فهمیده می شود که حضرت یونس بعد از دانیال و ارمیا بوده است. حیوه القلوب، همان، ص 1235-12567. پیامبری از اهل حبشه _ از علی علیه السلام نقل شده است که (بعد از دوران حضرت یونس) خداوند پیامبری از اهل حبشه مبعوث نمود. همان، ص 1286 و ر.ک: تفسیر قمی، ص 413، جلد 2، قصص الانبیاء راوندی، ص 246 به احتمال زیاد زرتشت نیز در این دوران بوده است. لذا در روایات آمده که خداوند پیغمبری فرستاد و مجوس همراه کتابی. حیوه القلوب، همان، ص 1288-1289 و همین طور پیامبران بیشمار دیگری که توسط که توسط شاهان به قتل رسیدند، از جمله «کیخسرو» پادشاه مجوسیان سیصد پیغمبر را به شهادت رساند. همان، ص 1290 و ر.ک: احتجاج، ج 2، ص 2368. جبرئیل پیامبر _ از دیگر پیامبرانی که در فاصله بین حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) مبعوث به رسالت شده و تقریبا در پایان این مدت بوده، حضرت جرجیس است که خداوند او را به سوی پادشاهی در شام به نام «داذانه» فرستاد، جرجیس او را نصیحت کرد و فرمود: «سزاوار نیست خلق را که غیر خدا را عبادت کنند، و رغبت کنند برای حاجات به سوی غیر خدا» پادشاه به آن حضرت گفت: از اهل کدام [سر]زمینی؟ فرمود: من اهل رومم و در فلسطین [ساکن] می باشم. پس شاه امر کرد که آن حضرت را حبس کردند و بدن مبارکش را با نشانه های آهنین مجروح کردند تا گوشتهای او ریخت. حیوه القلوب، همان، ص 12949. خالد بن سنان _ آخرین پیامبری که بین پیامبر اکرم(ص) و حضرت عیسی بوده، خالدبن سنان است، به قدری به دوران پیغمبر نزدیک بود که دخترش به نام «محیاه» تا زمان حضرت خاتم زنده بود.از امام باقر و صادق(ع) نقل شده است: که روزی پیامبر اکرم نشسته بودند، که ناگاه زنی به خدمت آن حضرت آمد، پس آن حضرت او را مرحبا گفت... و او را بر ردای خود در پهلوی خویش نشانید و فرود این دختر پیغمبری است که قومش او را ضایع کردند، او خالدبن سنان نام داشت و عبسی [اهل قبیله عبس] بود... همان، ص 1299_1300 و ر.ک: کاخ ج 8 ص 342 و قصص الانبیاء، راوندی، ص 276 و کمال الدین، ص 660. نتیجه: حجت ها و پیامبران بی شماری در فاصله بین عیسی(ع) و پیامبر اکرم ظهور نموده اند. معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر: 1. حیوه القلوب، محمد باقر، مجلسی، ج 22. قصص الانبیاء، قطب الدین راوندی3. اثبات الوصیه، حسین مسعودی .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image