چه زمانی می توانیم خدمت امام زمان(عج) برسیم؟ /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

چه زمانی می توانیم خدمت امام زمان(عج) برسیم؟ یکی‌‌ از شاگردان مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا جواد انصاری همدانی‌اعلی‌الله‌مقامه‌ از ایشان سؤال کرد: آقا، چه زمانی می‌توانیم به خدمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه برسیم؟ ایشان در پاسخ فرمودند: زمانی که حضور و غیبت آقا برای شما فرقی نکند. توجه به حاضر و ناظر بودن امام زمان ارواحنافداه


چه زمانی می توانیم خدمت امام زمان(عج) برسیم؟ یکی‌‌ از شاگردان مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا جواد انصاری همدانی‌اعلی‌الله‌مقامه‌ از ایشان سؤال کرد: آقا، چه زمانی می‌توانیم به خدمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه برسیم؟ ایشان در پاسخ فرمودند: زمانی که حضور و غیبت آقا برای شما فرقی نکند. توجه به حاضر و ناظر بودن امام زمان ارواحنافداه آن که امام زمان (علیه السلام) را همیشه ناظر بر رفتار خویش می بیند، در جهت تربیت و اصلاح نفس خویش برمی‌آید انسان اگر خود را در منظر و مرآی دیگران بداند، ادب حضور را رعایت می‌کند، ولی اگر خویش را بی‌مراقب بینگارد، ممکن است خود را به بسیاری از ناپاکی ها آلوده سازد. از این جهت است که امام خمینی اعلی‌الله‌مقامه فرمود: عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنید‌. آری، کسی که درک حضور او کند؛ هرگز گناه نخواهد کرد، زیرا حیا می‌کند و قدری خود نگهدار خواهد شد. حضرت امام زین العابدین و سید الساجدین (علیه‌السلام) منتظران واقعی را در چنان اوجی از فهم و معرفت معرفی می‌فرماید که غیبت در نزد ایشان همچون مشاهده و ظهور است: منتظران ظهور او، برترین مردم هر زمانند؛ چرا که خداوند متعال چنان درجه‌ای از عقل و فهم و معرفت به ایشان عطا فرموده که غیبت در نزد ایشان به منزلة مشاهده گردیده است. خداوند ایشان را در آن زمان به منزلة کسانی قرار داده است که پیش روی پیامبر با شمشیر جهاد کرده‌اند. آنان همان مخلصان حقیقی و شیعیان راستگوی ما و دعوت کنندگان به دین خدا در نهان و آشکارند.[1] در توضیح این حدیث پربار و نورانی به بیانی جامع از عارف معاصر، مرحوم حاج اسماعیل دولابی رضوان‌الله‌تعالی‌علیه اکتفا می‌کنیم: ما سه دسته منتظر داریم: 1. کسی که از دور زیاد یاد امام می‌کند و انتظار دیدار او را می‌کشد تا علایم و آثاری از امامش ببیند، که فرموده‌اند: اَفْضَلُ الْاَعْمالِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ؛ برترین کارها انتظار فرج است؛ 2. کسی که آثار و جای پا و جلوه‌ای از امام را دیده است، که فرموده‌اند: فَاِنَّ ذلِکَ فَرَجُکُمْ؛ پس به درستی که فرج امام زمان علیه‌السلام فرج خود شماست. یعنی انتظار و دعا کردن برای خود شما فرج و گشایش می‌آورد؛ 3. اگر انتظار کامل شود و محبت به حد کمال برسد، طوری می‌شود که حضرت را در ظاهر ببیند یا نبیند، در یقین او اثر ندارد؛ بلکه در همه وقت [حضرت را] با قلب خود مشاهده می‌کند؛‌مثل پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و اویس قرنی که به ظاهر اصلاً یکدیگر را ندیدند، اما هرگز از هم جدا نبودند. امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید: ‌اِنَّ اَهْلَ زَمانِ غَیْبَتِهِ اَفْضَلُ اَهْلِ کُلِّ زَمانٍ لِاَنَّ اللهَ آتاهُمْ مِنَ الْعَقْلِ وَ الْفَهْمِ وَ الْمَعْرِفَةِ حَتّی صارَتِ الْغَیْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشاهَدَةِ؛ منتظرین واقعی در زمان غیبت برتر از مردم تمامی زمان‌ها هستند؛ زیرا آن قدر از جانب خدا عقل و فهم و معرفت پیدا کرده‌اند که غیبت و شهود برای آنها فرق نمی‌کند.[2] در فرازی دیگر آورده‌اند : کسی که غیبت و حضور حضرت حجت علیه‌السلام برایش یکسان باشد، به حضرت راه پیدا می‌کند.[3] گفته‌اند: یکی‌‌ از شاگردان مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا جواد انصاری همدانی‌اعلی‌الله‌مقامه‌ از ایشان سؤال کرد: آقا، چه زمانی می‌توانیم به خدمت حضرت ولی عصر ارواحنا فداه برسیم؟ ایشان در پاسخ فرمودند: زمانی که حضور و غیبت آقا برای شما فرقی نکند.[4] در مجلس دیگری، جمعی از دوستانِ آیت‌الله انصاری رحمه‌الله از ایشان می‌پرسند: آیا شما به محضر مبارک حضرت صاحب‌الامر علیه السلام رسیده‌اید؟ آن بزرگوار می‌فرماید: مُا ازدُدًتُ یُقِیناً؛[5] یعنی در دیدار آن عزیز به یقین من افزوده نشده است. این بیان مرحوم انصاری به حضور همیشگی در محضر مولا اشاره دارد؛ بدین معنا که آن سرور عالم را با تمام وجود می‌یابم و همیشه خود را در محضر او می‌بینم و مراعات ادب می‌کنم و حضور و غیبت امام سلام الله علیه برای من یکسان شده است. مرحباً بأرباب النّعیم. آیا این اوج درک حضور، شیوه‌ای قابل ارائه به خاطرخواهان امام علیه‌السلام نیست، تا که این راه را بپیمایند و همیشه خود را در محضر آن ولی اعظم خدا عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف بیابند؟! --------------------------- پی نوشت ها: 1. الامام السجاد علیه السلام: اَلْمُنْتِظرونَ لِظُهورِهِ اَفْضَلُ اَهْلِ کُلِ زَمانٍ لِاَنَّ اللهَ تعالی ذِکْرُهُ اَعْطاهُمْ مِنَ الْعُقولِ وَ الْاَفْهامِ وَ الْمَعْرِفَةَ ما صارَت بِهِ الْغیبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشاهَدَةِ وَ جَعَلَهُمْ فی ذلِکَ الزَّمانِ بِمَنْزِلَةِ الْمُجاهِدینَ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللهِ بِالسَّیْفِ اولئِکَ الْمُخَلَصونَ حَقّاً وَ شیعَتُنا صِدْقاً وَ الدُّعاةُ اِلی دینِ اللهِ سِراً وَ جَهْراً؛ بحارالانوار، ج 5، ص 122. 2. طیب، مهدی، مصباح‌الهدی،ص 320. 3. همان. 4. کرمی نژاد،‌ مصطفی، درکوی بی نشان ها، ص 128. 5. همان.. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image