ادیان و مذاهب /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

چرا قرآن مي گويد ابراهيم ـ عليه السلام ـ يهودي و مسيحي نبوده است بلکه مسلمان بوده است با اين که هر سه اين دين ها بعد از حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ آمده است ؟


در اخبار اسلامي آمده است که دانشمندان يهود و مسيحي هاي نجران نزد پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ درباره حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ به گفتگو و نزاع برخاستند يهودي ها گفتند: ابراهيم يهودي بوده است مسيحي ها مي گفتند: او فقط مسيحي بوده است و هر کدام مدعي بودند که ايشان از ماست تا امتياز بزرگي براي خود ثابت کنند زيرا ابراهيم ـ عليه السلام ـ پيامبر بزرگ خدا در ميان اديان به عظمت شناخته مي شد و به اين خاطر آيات 68 ـ 65 سوره آل عمران نازل شد و در واقع با اين آيات بيان مي کند که چگونه مي شود پيامبر پيشين يعني حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ پيرو آئين هاي بعد از خود مي باشد؟ بنابراين قرآن به يهودي و مسيحي مي گويد چرا درباره چيزي که آگاهي به آن نداريد بحث و گفتگو مي کنيد. افزون بر این خدا ابراهيم را از ايندو نام تنزيه ميكند؛ زیرا اين دو صفت مذموم است كه قرآن و اجماع بر آن دلالت دارد بلکه حتی موسى هم يهودى نبود و عيسى هم نصرانى نبود و دين واقعى در نزد خداوند اسلامست. و يهوديت ملتى هستند كه از شرع موسى منحرف شده‏اند و ملت نصرانيت هم از شرع عيسى انحراف جسته‏اند. در اينجا همان‌گونه که درسوال هم مطرح شده ممكن است گفته شود: اگر ابراهيم را نتوانيم پيرو آئين موسى (ع) و مسيح (ع) معرفى كنيم به طريق اولى نمى‏توانيم او را مسلمان بدانيم، زيرا او هزاران سال قبل از ظهور اسلام و پيغمبر اكرم ص بوده است؟ پس چرا قرآن او را به عنوان مسلم معرفى كرده است؟ پاسخ اين سؤال اینست که «مسلم» در اصطلاح قرآن به معناى خصوص پيروان پيامبر اسلام (ص) نيست بلكه اسلام به معنى وسيع كلمه، همان تسليم در برابر فرمان حق و توحيد كامل و خالى از هر گونه شرك و بت پرستى است، كه ابراهيم (ع) پرچمدار آن بود. پس روشن شد که پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ با اين آيات نمي خواسته بگويد که حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ از پيروان دين اسلام است. بنا بر آنچه گفته شد معلوم شد كه ابراهيم پيرو هيچ يك از اين آئينها نبوده، تنها چيزى كه در اينجا باقى مى‏ماند اين است كه چه كسانى مى‏توانند رابطه و پيوند خود را با مكتب ابراهيم (ع) - به عنوان يك سند افتخار- اثبات كنند، قرآن در آخر آیه به اين معنى پرداخته و مى‏گويد: إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَ هذَا النَّبِيُّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا؛ «سزاوارترين مردم به ابراهيم آنهایی هستند كه از او پيروى كردند و آنها اين پيامبر (پيامبر اسلام) و كسانى كه به او ايمان آورده‏اند مى‏باشند» .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image