فلسفه قربانی /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

در مورد فلسفه قربانی کردن برایم توضیح دهید؟


ابتدا گفتنی است: اعتقاد به ذبح و قربانی منحصر به مواردی است که دستور ازشرع (مانندقربانی درحج یا بوسیله نذرو...)صادرشده باشد اما اعتقاد به مواردی که جنبه شرعی ندارد وصرفا درعرف مردم رایج است مانند ردشدن عروس وداماد ازخون حیوان و یا کشتن گوسفند پیش پای مسافر اصطلاحا ولیمه است و قربانی شرعی نمی باشد. بنابراین ذبح حیوان مقابل پای زائریا میت اشکال ندارد وحکم صدقه مستحبی دارد و می توان آن را به صورت خام یا ولیمه به مومنین داد. ولیمه دادن وذبح حیوان درعروسی و مانند آن، شرعا رجحان داشته ومستحب است. فلسفه قربانی:((قربانی کردن )) نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خدا است . بنابراین اگر اسرار قربانی و تاثیر آن در آمادگی روحی برای دوری از هرگونه منفعت طلبی و زیاده خواهی آشکار شود, . و از سویی سفارش شده گوشت قربانی برای فقرا و با میهمانی خویشاوندان و همسایگان مصرف شود که در حقیقت با این قربانی یک نوع رسیدگی به نیازمندان و تقویت روحیه, نوع دوستی می باشد و آنچه در میان مسلمانان رایج است و حتی قبل از اسلام در میان خیر خواهان و بخشندگان رایج بوده و به همین انگیزه است و تبلیغات سوء آن ها خشنونت طلبی و با عدم رعایت حقوق حیوانات به هیچ وجه نسبت به قربانی سازگاری ندارد. لذا البته آنچه که از قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی به وسیله ذبح گوسفند, لحاظ شده است , قطع علقه های روحی و مالی است که باعث تقوای قلب و طهارت نفس می گردد. خداوند متعال می فرماید: ((وقتی شما قربانی می کنید آنچه که متعلق به خدا است , تقوای شماست نه گوشت و پوست قربانی )), (حج , آیه 37). خلاصه این که ظاهر کار سر بریدن است ; اما واقعیت قضیه نهایت تسلیم , سرسپردگی , عشق و علاقه بنده به مولای خود است . چه عشقی بالاتر از این که انسان حاضر شود, عزیزترین کسان خود را برای رضای خالق خود با دست خود ذبح کند و قربانی نیز عاشقانه تسلیم شود; نه به زور و قهر که در مفهوم خشونت نهفته است , (صافات , آیات 102 و 103). والاترین صفت بنده در مقابل رب , همان تسلیم بودن اوست ((و من احسن دینا ممن اسلم وجهه لله و هو محسن )), (نسائ, آیه 125) و ما مامور به همین وظیفه و تکلیف هستیم و رشد ما در گرو آن است ((فمن اسلم فاولئک تحروا رشدا)), (جن , آیه 14) و تسلیم شدن در مقابل خدا; یعنی , پذیرش قلبی و عملی و با نهایت آرامش خاطر دستورات الهی .در چند مورد ذبح حیوان و یا قربانی واجب است از جمله قربانی در حج در منی که باید حیوان سالم و بی عیب را در راه خداوند قربانی نماید. دوم قربانی که از طریق نذر بر انسان واجب می شود . مثلا کسی نذر کرده است اگر خداوند پسرش را شفا بدهد در راه خداوند یک گوسفند قربانی می کنم . خداوند لطف کرد و پسرش را شفا داد در همان زمان نذر بر نذرکننده واجب می شود. موارد استحبابی قربانی کردن یا خون ریزی از طریق سر بریدن حیوان فراوان است سه مورد تاکید زیادی شده است.1. عقیقه فرزند: وقتی بچه به دنیا می آید مستحب است در روز هفتم گوسفندی یا شتر و گاوی را به شکرانه خداوند ذبح نماید و گوشت آن را پخته به فقرا و اهالی محل بدهد. 2. موقع بازگشت از حج: اگر کسی موفق به زیارت خانه خداوند و انجام اعمال مناسک حج گردید است به شکرانه توفیق زیارت بیت الله الحرام, مستحب است هنگام رسیدن به خانه گوسفند یا حیوانی دیگری را ذبح نمایند. و گوشت آن را به مصرف همسایگان و فقیران برسانند. 3. ساخت یا خرید خانه: برای ساخت یا خرید خانه مستحب است ولیمه بدهد که بهترین آن است گوسفند یا حیوانی مثل گاو و شتر را ذبح نماید و گوشت آن را پخته و به مصرف مدعوین برساند موارد دیگر نیز فراوان است اصل عمل قربانی یا ذبح گوسفند به منظور اطعام مهمانان یا فقیران مستحب است بنابراین اگر کسی توان مالی خوبی دارد می تواند هر روز گوسفندی را ذبح و برای فقیران و نیز خویشاوندان خود مصرف نماید. بنابراین اصل عمل قربانی نه تنها در اسلام تجویز شده است بلکه تاکیدی زیادی روی آن صورت گرفته است معنای قربانی این است که انسان به وسیله ذبح گوسفند گاو و شتر و نیز در صورت عدم تمکین, مرغ، خود را به خدا نزدیک نماید. زیرا دست از مال شستن و در راه خداوند از تعلقات دنیوی دست برداشتن خود توفیقی بزرگ برای تقرب به حق است. در روایتی از امام صادق علیه السلام در پنج مورد ولیمه را مستحب دانسته است: در عروسی, در تولد فرزند, در وقت ختنه بچه, در خرید خانه و در بازگشت از حج. (وسائل الشیعه, ج 14 , ابواب مقدمات نکاح, باب 40 , حدیث 5 ) در خصوص عقیقه (ذبح گوسفند در روز هفتم ولادت نوزاد ) تاکیدی زیادی صورت گرفته است به گونه ای که در برخی روایات آن را واجب دانسته است به گونه ای که اگر در همان روز انجام نشود هر زمانی که قدرت مالی پیدا کرد باید عقیقه انجام شود حتی اگر پدر از این کار عاجز باشد لازم است خود شخص در صورت قدر ت مالی برای خودش عقیقه نماید. (وسائل الشیعه, ج 15 , ابواب احکام اولاد, باب 44, حدیث 10 و باب 65 , حدیث1و 3)مستحب است در عقیقه قوچ ذبح نماید. و برای پسر دو گوسفند ماده, اگر گوسفند نر نبود و برای دختر یک گوسفند ماده عقیقه نماید. (وسائل الشیعه, ج 15 , ابواب احکام اولاد, باب 42 ,حدیث 1و 8) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image