تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
امام خمینى (رحمه الله): صحیح است و اعاده و قضا ندارد و تبعیت در مواقف لازم است. آیة اللّٰه اراکى (رحمه الله): انشاء اللّٰه صحیح و مجزى است و اعاده و قضا ندارد و همچنین است حال در کلیۀ عبادات که به جهت تقیۀ از مخالفین بجا آورده مىشود، و تقیه در اینجا اوسع از اضطرار است و در سعۀ وقت هم محقق مىشود. و لازم نیست تفصّى از آن و شرط نیست عدم مندوحه و همچنین تقیه در موضوعات هم مجزى است و مىتواند به حکم حاکم عامه وقوفین را انجام دهد و اعاده و قضا ندارد. آیة اللّٰه فاضل (رحمه الله): واجب و مجزى است. آیة اللّٰه تبریزى (رحمه الله): نمازى را که در انسان بر طبق تقیه مداراتى انجام مىدهد در صورتیکه قرائت را خود اتیان کند مجزى است، و در مواردیکه قاضى عامه حکم به ثبوت اول ماه کرده باشد اگر انسان یقین به خلاف نداشته باشد باید متابعت نماید و در صورت یقین به خلاف باید احتیاط نماید به تفصیلى که در مناسک در مسألۀ ٩ از مسائل متفرقۀ حج بیان نمودیم. واللّٰه العالم آیة اللّٰه زنجانى (حفظه الله): نماز بدون جزء یا شرط یا همراه با مانع در فرض عدم اضطرار و ضرورت مجزى نیست، بلکه بنابر احتیاط در فرض اضطرار نیز مجزى نیست، و وقوف در عرفات در روزى که قاضى عامّه حکم کرده در صورتى که علم بر خلاف نباشد، لازم و مجزى است. آیة اللّٰه مکارم (حفظه الله): احتیاج به اعاده نیست و در سایر موارد نیز مجزى است. آیة اللّٰه صافى (حفظه الله): اگر شرکت در جماعت موجب تألیف قلوب و دفع اتهام از شیعه باشد اعاده لازم نیست. واللّٰه العالم منبع: استفتائات ویژه حج از محضر مراجع عظام تقلید، مرکز تحقیقات حج، تهران: نشر مشعر، ۱۳۷۵ .
راسخون
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.