کلام /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

مقام حضرت مریم بالاتر است یا حضرت زینب؟


موقعیت و ارزش واقعی هر انسانی نزد خداوند معلوم است و فقط خداست که می داند بنده چه قدر به او نزدیک است تا همان اندازه محبوب خدا باشد. چون میزان والا بودن مقام در پیش خداوند وابسته به این است که چه قدر نزدیک به پروردگار باشد که نزدیکی هم به تقوا و هم ایمان می باشد. در مورد حضرت مریم ـ علیها السلام ـ و حضرت زینب ـ علیها السلام ـ هم با کمی تفکر در زندگی این دو بانوی بزرگوار انسان به این نتیجه می رسد که واقعاً فقط خداوند و رسولش و امامان معصوم می دانند که کدام یک موقعیت اش بالاتر است نه کس دیگر! برای اثبات این مدعا کافیست که به زندگی اجمالی این دو بزرگوار اشاره کنیم تا تفصیلاً معلوم شود که تعیین مقام این دو بزرگوار از دست و فکر بشر خارج است. حضرت مریم در قرآن ، تنها بانويي است که نامش به صراحت در قرآن ذکر شده است. نام وی 34 مرتبه در قرآن آمده است. افزون بر این که سوره 19 قرآن نیز به نام او و سوره سوم قرآن نیز به نام آل عمران که خانواده اویند نام گذاری شده است. قرآن مجید ویژگی هایی بسیار ارزشمندی برای حضرت مریم ذکر می کند. او دختر پیامبری به نام عمران است و تحت تکفل حضرت زکریا بزرگ شده و مادرش بنابر نذری که داشت او را محرّر ساخت. محرّر ـ کسی است که از تحت تسلط پدر و مادر رها شود تا تمامی اوقات خود را به عبادت خدا سپری کند. ملازم معبد باشد و جز برای امور ضروری خارج نشود. از دیدگاه قرآن حضرت مریم در محراب عبادت از ارزاق شگفت انگیز الهی بهره مند می شده است. در جائی دیگر قرآن مجید حضرت مریم را به گونه ای منحصر به فرد توصیف نموده است: «و آن گاه فرشتگان گفتند: ای مریم همانا خداوند تو را برگزیده و پاکیزه گردانیده و به زنان جهان برتری بخشیده. ای مریم فرمان بردار پروردگارت باش و همراه نمازگزاران سجده و رکوع کن.» چنان که ملاحظه می شود قرآن مجید چهره ای به مراتب برتر و بالاتر نسبت به اناجیل از حضرت مریم نمایان می سازد او را زنی برگزیده و پاک و ممتاز معرفی می کند. و در پی این پاکی و عصمت است که فرشته خدا به او نازل می شود تا به او فرزندی پاک سیرت بخشد. روح الهی در او دمیده می شود و از خداوند معجزات بسیار می بیند. و در نهایت خداوند حضرت مریم را الگویی برای همه کسانی که ایمان آورده اند معرفی می کند. اما در مورد زینب کبری ـ علیها السلام ـ همین بس که علامه مامقانی گوید: زینب چه زینبی؟ و تو چه می دانی که زینب کیست؟ و چیست؟ او خردمند زن خاندان هاشم است. که امام سجاد ـ علیه السلام ـ در مورد اش می فرماید:« انت بحمد الله عالمة غیر معلمة و فهمة غیر مفهمه». آن بانوی مکرمه از صفات و ویژگی های برجسته ای برخوردار بود که پس از مادرش هیچ زنی دیگر بدان پایه نمی رسد. تا آن جا که گفته شده او صدیقه صغری است در حجاب و پاکدامنی یکتا بود. در دوران زندگی پدر و برادرش تا روز عاشورا پرده نشين حريم اهل بيت و مستور از انظار عموم بود. او در صبر و پایداری و نیروی ایمان و پرهیزکاری نمونه و در فصاحت و بلاغت به گونه ای بود که گویا سخنانش از زبان و دهان امیر المؤمنین صادر می گردد که این مطلب بر کسی که در خطبه هایش دقت کند به خوبی روشن و معلوم است و بر کسی که حالات آن حضرت را در روز عاشورا و پس از آن مطالعه کرده قابل انکار نیست که اگر آن واجدیت مقام عصمت نبود حضرت امام حسین ـ علیه السلام ـ بخشی از وظایف سر پرستی و هدايت کاروان اهل بيت را در دوران بیماری حضرت سجاد ـ علیه السلام ـ به او واگذار نمی نمود. آن وصایا و سفارش ها را به وی نمی نمود. و حضرت سجاد او را در بیان احکام و برخی دیگر از نشانه های ولایت نایب و نماینده خود قرار نمی داد. او بود که موقع نام گذاریش، فاطمه ـ سلام الله علیها ـ به پیش علی ـ علیه السلام ـ آورد تا نامی برایش انتخاب کند علی ـ علیه السلام ـ فرمود: من در نام گذاری دخترم از پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیشی نمی گیرم. پیامبر در سفر بود برگشت، نام گذاری به ایشان محول شد فرمود من در نام گذاری بر خداوند پیشی نمی گیرم. جبرئیل ـ علیه السلام ـ نازل شد فرمود خداوند نام زینب را بر دختر علی ـ علیه السلام ـ انتخاب کرد. زینب یعنی زینت بابا زینب ـ علیه السلام ـ را 49 لقب است. از جمله از آن ها: 1ـ عالمة غیر معلمه، دانشمند بدون آموزگار. 2ـ نائبة الزهرا، جانشین حضرت زهرا. 3ـ سرّ ابیها، آینه تمام نمای پدر خویش. 4ـ سلالة الولایة، خلاصه ولایت. 5ـ الصدیقة الصغری، باور کننده دین و راستگو، کوچک نسبت به مادر اش که صدیقه کبری هست. 6ـ الموثقة، مورد اطمینان، 7ـ عقیلة الطالبین، بانوی گرامی دودمان ابوطالب. 8ـ الکامله، دارای همه نیکی ها و بیزاری از زشتی ها. 9ـ المعصومة الصغری، معصومة صغری. 10ـ محبوبة المصطفی، مورد علاقه پیامبر. 11ـ بطلة کربلاء، شیر زن قهرمان کربلا. 12ـ امینة الله، امانت دار خداوند. 13ـ مظلومة وحیدة، ستم دیده تنها. با تفکر در زندگی و خصوصیات این دو بانوی بزرگوار انسان به این نتیجه می رسد که نمی شود در ظاهر یکی را به دیگری برتر دانست و برتریت باطنی هم نزد خداست و پیامبرش و امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ . و کسی دیگر نمی تواند قضاوت کند. چون هر دو بزرگوار از زنان بهشت هستند. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image