اهمیت ازدواج /

تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه

ادعای عشق حقیقی را برای خدا می دانند و معتقد به این که ازدواج مانع پرداختن به عشق حقیقی می گردد و زن رو مانع رسیدن به کمال می دانند، خواستم مسأله ازدواج و مقدس بودن آن را توضیح دهید.


بى شک هیچ شالوده اى، مقدس تر از بناى رفیع ازدواج نیست رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: «ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عز و جل من التزویج»؛ «هیچ بنایى در اسلام محبوب تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است»: (وسائل الشیعه، ج 14، ص 3). و هر ملتى در دین و آیین خود به نوعى از آن بهره مند است. دین اسلام بیش از همه بر آن تأکید دارد و براى آن آثار و فواید مهمى یاد کرده است. در قرآن مجید سه آیه در اهمیت اصل ازدواج آمده و همگان را به آن تشویق و دعوت کرده است: 1. «وَ أَنْکِحُوا الْأَیامى مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ»؛ نور()، آیه 32. ؛ «مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و کنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بى نیاز مى سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است». 2. «وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ»؛روم (30)، آیه 21. ؛ «و از نشانه هاى او این است که همسرانى از جنس خودتان براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و در میانتاتان مودت و رحمت قرار داد. در این نشانه هایى است براى گروهى که تفکر مى کنند». 3. «وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا»؛نساء(4)، آیه 3. ؛ «و اگر مى ترسید که [به هنگام ازدواج با دختران یتیم ]عدالت را رعایت نکنید [از ازدواج با آنان چشم پوشى کنید و] با زنان پاک [دیگر] ازدواج کنید دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى ترسید عدالت را [در باره همسران متعدد] رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید و یا از زنانى که مالک آنهایید، استفاده کنید. این کار از ظلم و ستم بهتر جلوگیرى مى کند». علاوه بر آیات، روایات بسیارى نیز در این زمینه وجود دارد؛ چنان که از پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله نقل شده است: «هر کس ازدواج کند، به درستى که از نصف دینش پاسدارى کرده است».«من تزوج فقد احرز نصف دینه». (وسائل الشیعه، ج 14، ص 5). از این رو فقیهان ازدواج را از مستحبّات مؤکد بر شمرده اند و آن را براى کسى که به سبب نگرفتن همسر به گناه بیفتد، واجب دانسته اند.امیرالمؤمنین(ع) درباره ی ارزش و اهمیت ازدواج می فرمایند: هیچ یک از یاران رسول خدا ازدواج نمی کردند مگر اینکه پیامبر اکرم (ص ) درباره ی او می فرمود: دینش کامل شد. بنابراین معلوم می شود که تا انسان ازدواج نکند دینش در خطر است و غرایز جنسی و فشارهای روحی و احساس تنهایی و بیهودگی و نداشتن پناهگاه و عدم احساس مسؤولیت اجتماعی و دیگر زیانهای مجرد بودن به ریشه و اساس ایمان انسان لطمه می زند و آن را متزلزل می کند ولی با ازدواج هم غریزه ی جنسی کنترل و هم آرامش روحی به وجود می آید اما این نتایج درخشان در صورتی حاصل خواهد شد که معیارهای صحیح ((انتخاب همسر)) را رعایت کنند و مقدمات ازدواج بر مبنای دستورات شرعی و اخلاقی طی شود و پس از ازدواج در محیط گرم صمیمانه و عاطفی و با حسن اعتماد به یکدیگر و داشتن صداقت کامل در گفت و عمل و چشم پوشی از خطاهای اندک و داشتن روحیه ی گذشت و عفو و بطور کلی با آگاهی از اصول اخلاقی روابط زناشویی و پای بند بودن به آن در عمل دو زوج جوان می توانند در مسیر تکامل یکدیگر موئثر واقع شوند. یکی از مهم ترین دام های شیطان که به وسیله آن بیشتر افراداز صراط مستقیم الهی و دین حق منحرف می شوند و به گرداب معصیت وگناه می افتند، مساله غریزه جنسی است . وقتی انسان مورد حلالی برای ارضای این غریزه و خاموش کردن این آتش سوزان داشته باشد، دیگر فکرخیانت به نوامیس دیگران و آلوده شدن به گناهان دیگر ( از قبیل لواط واستمنا ) از سرش بیرون می رود .همچنین مرتکب گناهان دیگری که مقدمه برای بعضی از کارها است ( مثل دروغ ، حیله و مکر، خودکشی ، قتل و .... ) نمی شود و این مساله به تجربه ثابت شده است . آری ( ( اگر کسی ازدواج کنددر واقع نصف دینش را حفظ کرده ، پس باید راجع به نصف دیگرش تقواپیشه کند ) ) ؛ چون نصف دیگر گناهان هم منشا دیگری دارد (مثل ربا خواری ،رشوه ، ظلم و تعدی ، حب ریاست که منشا آنها حب و علاقه به دنیا است). تقسیم عشق به حقیقی و مجازی کار فلاسفه است که به کثرت گرایی عادت دارند، وگرنه از دیدگاه توحیدی عرفان اسلامی، هر پدیده ای مظهر خدای متعال است و می تواند راهی برای عشق الهی باشد، بنابراین هر عشقی محبت نسبت به خداوند تلقی می شود. در راستای رشد وکمال انسان ازدواج نه تنها مانع نیست، بلکه بسیار کمک کننده است، زیرا باعث تعدیل و مدیریت صحیح قوای نفسانی می شود و دو طرف را به آرامش می رساند.در این زمینه پیشنهاد می شود ((آئین همسرداری)) نوشته ی آیت الله امینی را مطالعه فرمایید. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image