عزت و ذلت و قضا الهی /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

اختیار انسان هم جزئی از قضا و قدر الهی است؛ یعنی او مقدّر کرده که اختیار انسان علّت ناقصه ی برای امور باشد. کسب عزّت هم اختیاری است. خدای متعال نیز راههای کسب عزّت را بیان داشته اند. لذا هر کس از این راهها وارد شود، مرضیّ خدا قرار می گیرد و وقتی مرضیّ خدا شد، خدا به او عزّت می دهد؛ و هر کس از این راهها وارد نشد، مغضوب خدا می شود و ذلّت نصیبش می شود. فرمود: « مَنْ کانَ یُریدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَکْرُ أُولئِکَ هُوَ یَبُورُ»


اختیار انسان هم جزئی از قضا و قدر الهی است؛ یعنی او مقدّر کرده که اختیار انسان علّت ناقصه ی برای امور باشد. کسب عزّت هم اختیاری است. خدای متعال نیز راههای کسب عزّت را بیان داشته اند. لذا هر کس از این راهها وارد شود، مرضیّ خدا قرار می گیرد و وقتی مرضیّ خدا شد، خدا به او عزّت می دهد؛ و هر کس از این راهها وارد نشد، مغضوب خدا می شود و ذلّت نصیبش می شود. فرمود: « مَنْ کانَ یُریدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمیعاً إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَ الَّذینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئاتِ لَهُمْ عَذابٌ شَدیدٌ وَ مَکْرُ أُولئِکَ هُوَ یَبُورُ» یعنی اگر عزّت می خواهید، عمل صالح انجام دهید. فرمود: « یَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَى الْمَدینَةِ لَیُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لکِنَّ الْمُنافِقینَ لا یَعْلَمُونَ» یعنی عزّت با ایمان به دست می آید و نفاق موجب ذلّت است. خدا خواهان مؤمنان است، لذا به آنها عزّت می دهد؛ و خدا ناخشنود از منافق است، لذا به او هم ذلّت می دهد. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image