محبت اهل بیت(ع) /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

اینکه انسان موجودی است مختار،‌ امری است وجدانی و بدیهی که اگر کسی به وجود خود مراجعه کند با تمام وجود می یابد که افعال ارادی خود را با اختیار و اراده خود انجام می دهد و هیچ کسی او را بر این افعال مجبور نمی کند لذا اگر ابن ملجم یا شمر یا یزید یا ابن زیاد دست به آن جنایات عظیم زدند با اختیار خودشان بوده است. بلی خدا چنین اراده کرده است که انسانها با اختیار خود افعال ارادی خود را انجام دهند، این قضای الهی است که انسان مختار باشد لذا این که افعال اختیاری انسانها مطابق با قضای الهی است منافاتی با اختیاری بدن آنها ندارد.


اینکه انسان موجودی است مختار،‌ امری است وجدانی و بدیهی که اگر کسی به وجود خود مراجعه کند با تمام وجود می یابد که افعال ارادی خود را با اختیار و اراده خود انجام می دهد و هیچ کسی او را بر این افعال مجبور نمی کند لذا اگر ابن ملجم یا شمر یا یزید یا ابن زیاد دست به آن جنایات عظیم زدند با اختیار خودشان بوده است. بلی خدا چنین اراده کرده است که انسانها با اختیار خود افعال ارادی خود را انجام دهند، این قضای الهی است که انسان مختار باشد لذا این که افعال اختیاری انسانها مطابق با قضای الهی است منافاتی با اختیاری بدن آنها ندارد. پس کسی که با اختیار خود با خدا و اولیای الهی دشمنی کرده و می کند، مستحق لعن است و مراد از لعن صرفا گفتن عبارت «لعنت الله علیه» و امثال آن نیست بلکه حقیقت لعن این است که انسان در عین اینکه در ظاهر اشقیاء را لعن می کند، در دل نیز از این گونه افراد و از اعمال زشت آنها متنفر باشد و به خود تلقین کند که مبادا من نیز به این اعمال گرفتار شوم. به عبارت دیگر یکی از حکمت های لعن دشمنان اسلام این است که ما به خودمان تذکر دهیم، بدانیم که اگر مواظب خود نباشیم ممکن است ما نیز گرفتار وساوس شیطان شده با اسلام و اولیای الهی مخالفت کنیم. بنابراین اصل لعن امثلال ابلیس و شمر و ابن ملجم و یزید و ابن زیاد و ... به برائت از اعمال و صفات رذیله ای مثل کفر و نفاق، حسادت و تکبر واستکبار و حق ستیزی،‌ طمع و ... برمی گردد.بر این اساس کسانی که خود را محب اسلام و اولیای دین می دانند ولی لعن دشمنان اسلام و دشمنان اولیای الهی را جایز نمی دانند یا آن را لغو می دانند،‌ در اشتباهند چون اگر معنای این عقیده این است که برائت جستن از اعمال و صفات و عقائد رذیله غیر مجاز یا لغو است در حالی که تبری از اعمال و صفات و عقائد زشت نه تنها لغو یا باطل نیست بلکه عین دین و سیره اهل بیت(ع) است همان طور که حفظ وحدت مسلمین از اهم واجبات و سیره اهل بیت(ع) است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image