جریان شناسی اصول گرایان ، اصلاح طلبان ، موج سبز و فتنه ۸۸ /

تخمین زمان مطالعه: 14 دقیقه

پیش از پرداختن به اصل پاسخ،بیان مقدمه ای خالی از ضرورت نخواهد بود.


پیش از پرداختن به اصل پاسخ،بیان مقدمه ای خالی از ضرورت نخواهد بود. مقدمه:اصولا در هر نظام سیاسی برای پیشبرد امور،بخش ها و نهادهای مختلفی شکل گرفته که بخش سخت افزاری آن نظام را شکل می دهند و در این میان بخش دیگری که از آن می توان به بعد نرم هر نظام یاد نمود نیز شکل یافته که از آن به احزاب یاد می شود.امروزه وجود و حضور احزاب و گروه های سیاسی در قالب های منسجم و سازماندهی شده از ضروریات دنیای سیاست بوده بطوری که باید گفت نظامی بدون این مهم،بدرستی شکل نخواهد گرفت.کشور ما که پش از انقلاب بدرستی توانست به این مهم دست یافته و احزاب مختلفی را در درون خود شکل دهد از این قاعده مستثنی نبوده و طبعا در این راستا احزاب و گروه های سیاسی موافق یا مخالفی نیز به فعالیت های سیاسی مبادرت و در مواقع لزوم(همچون انتخابات.به ابراز نطرات خود اقدام می کنند که هر کدام بر حسب قدمت و تجربه علمی و عملی خود از کارآیی مختلف و متفاویی برخوردار می باشند.در میان احزاب و جبهه های فعال در درون نظام اسلامی می توان از اصول گرایان،اصلاح طلبان و...که از نمود و شانس بیشتری در رقابت های سیاسی برخوردارند و عموما در این گونه رقابت ها حضوری تعیین کننده و سرنوشت ساز دارند یاد نمودکه ما به اختصار به توضیح آنان در شکل گیری می پردازیم.اصول گرایانگفتمان اصولگرایی به شیوه امروزی در اواخر دوره اصلاحات بروز یافت و اولین تجلی آن با چنین نامی در دومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و پس از آن با قاطعیت بیشتری در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی صورت گرفت.نقطه اوج گفتمان اصولگرایی درنهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بروز یافت که حاصل آن به دست گرفتن سکان هدایت قوه مجریه توسط اصولگرایان بود.البته نگرش اصولگرایی از ابتدای انقلاب تاکنون وجود داشته و در هر برهه ای با لفظی خاص در ادبیات سیاسی کشورمان شناخته شده است، اما شاید نام اخیر آن را بتوان حاصل اتفاقاتی دانست که در دوره اصلاح طلبان رخ داد. بدین صورت که پس از برخی تندروی ها و اقدامات خارج از چارچوب برخی اصلاح طلبان که در آن مقطع صورت گرفت، این جریان دیرپا در کشور این بار با نام اصولگرایی و با تاکید بر ضرورت پایبندی بر اصول اسلام و انقلاب اسلامی حرکت کرد.1: تعریف اصول گرایی اصولگرایی که چند سالی است در ادبیات سیاسی کشورمان رایج گردیده واژه ای است برگرفته از اصل به معنای ریشه، بن و بنیاد است. تعریف عملیاتی اصولگرایی در نظام جمهوری اسلامی به کسانی اطلاق می گردد که اعتقاد و التزام به اسلام و انقلاب اسلامی، نظام اسلامی و قانون اساسی، آرمان های امام خمینی (ره) ، ولایت فقیه و مقام رهبری دارند. (مقاله مبانی گفتمان اصولگرایی . به نقل از سایت شمال نیوز) این مفهوم تفاوت ماهوی با بنیادگرایی دارد. بنیادگرایی بازگشت به گذشته و توقف در آن است. در حالیکه اصول‌گرایی به مفهوم تأکید بر اصول اساسی با نگاه به آینده است.(مقاله مبانی و شاخصه‌های اصولگرایی دکتر رشید جعفرپور . سایت مرکز اسناد)2:سطوح و مبانی اصول‌گراییمعمولا برای بررسی یک جریان ، یا یک اندیشه و یا یک مفهوم به سطوح مختلفی که آن جریان ، اندیشه یا مفهوم می‌تواند داشته باشد می‌پردازند. اندیشمندان برای بررسی سطوح اصولگرایی معتقدند که می‌توان آن را در سه سطح بررسی کرد و در هر سطحی نیز شاخصه‌هایی را برای آن در نظر می‌گیرند که ما در این جا به بررسی آن می پردازیم. الف:سطح نظام 1. اعتقاد و التزام به اسلاماصولگرایان به اسلام معتقد و ملتزم هستند و هویت خودشان را از اسلام می‌گیرند هم به لحاظ اقتصادی به اسلام معتقد هستند و به لحاظ رفتاری ملتزم به اسلام هستند. در هیچ حالی از اسلام رو بر نمی‌گردانند و سعی می‌کنند در رفتار و گفتار و عملکردهای خود به اسلام پایبند باشند و در تصمیم‌گیری‌های خود به اسلام توجه ویژه دارند.2.ولایت محوریاین گفتمان، به ولایت مطلقه فقیه به عنوان یک اصل مترقی در اداره جامعه اسلامی ، معتقد و پایبند هستند واز ولی‌فقیه زمان خود پیروی کامل می‌کنند. آنان تلاش می‌کنند که حول محور ولایت فقیه جمع شده و از دستورات او به عنوان یک عنصر اساسی و راهگشا متکی بر اجتهاد پویا و جوهری ، تبعیت نماید.3.اعتقاد به جامعیت دین اسلام و کارآمدی آنآنان اعتقاد دارند که دین اسلام، کامل ترین دین است که به نام ابعاد حیات ایشان توجه داشته و می‌تواند مشکلات جامعه بشری را بر اساس جامعیت خود حل کند.به نظر آنان اسلام دین دنیا و آخرت و بعد مادی و معنوی زندگی انسان است و دانش بشری به تنهایی نمی‌تواند مشکلات انسان‌ها را حل کند.4.جمهوریت نظاماین جبهه سیاسی بر این باورندکه نظام اسلامی متعلق به همه مردم ایران است و این نظام بر اساس آراء مردم شکل گرفته است و در نتیجه تلاش نظام این است که مشکلات همه مردم را حل کند. در این نظام بر اساس دین و قانون اساسی،فرقی بین شهری و روستایی ، فرقه‌ها به زبان ‌ها و قومیت‌ها و ... نیست و همه در برابر قانون مساوی هستند ونظر و حق همه محفوظ و محترم است.5.مردم باوری (مردم سالاری دینی)اصولگرایان معتقدندکه: الف: این ملت ایران است که توانسته جامعه را از دست طاغوتیان نجات دهد.ب: این ملت ایران است که با هشت سال دفاع مقدس از مرز و بوم ایران دفاع کرده است.ج: این ملت ایران است که با اراده توانسته در برابر تحریم‌های اقتصادی و ناتوی فرهنگی مقاومت کند. د:و این ملت ایران است که توان هر تحولی را دارد.ب:سطح فرآیند1.عدالتعدالت،محوری‌ترین شاخصه اصولگرایی است.عدالت به هر تعریفی که باشد اصولگرایان باید توجه داشته باشند که در همه زمینه‌ها(سیاست،اقتصاد،فرهنگ،اجتماع و...)عدالت برقرار کنند و حق همه افراد را به آنان بپردازند.2.جهاد علمیشاخصه دیگر اصول گرایی جهاد علمی است. جهاد عملی با رشد علمی تفاوت دارد. رشد علمی یک روند تدریجی است که ممکن است در طی یک پروسه طولانی به ثمر برسد اما اصولگرایی باید تلاش کند که با یک حرکت سریع و جهادی در زمینه شکوفایی علمی جامعه گام بردارد. در این زمینه ایجاد بستر مناسب، تقویت روحیه جهادی، تشویق‌های مناسب دانشجویان و دانش‌پژوهان و ... الزامی است.3. شکوفایی اقتصادییکی دیگر از شاخصه های اصولگرایی شکوفایی اقتصادی است که اصولگرایان باید تلاش کنند تا بر اساس مدل ایرانی ـ اسلامی توسعه، به شکوفایی اقتصادی ایران بپردازند. لذا ایجاد پژوهشکده‌های کاربردی ، علمی ، ارتقاء سطح کیفی دانشگاه‌ها، گسترش آموزش عالی و ... ضروری می­نماید.4. مهرورزیایجاد جامعه متحول و پویا نیازمند محیطی صمیمی و آرام و با نشاط است .اصولگرایان معتقدند که باید با ایجاد فضای اخوت و دوستی که لازمه جامعه اسلامی است، به جوانان و مردم امید و نشاط داد و این ممکن نیست مگر اینکه نهادهای فرهنگی جامعه از جمله مساجد، شهرداری‌ها، مطبوعات ، رسانه ملی و ... به این مهم اهتمام ورزند و دولت نیز از این حرکت فرهنگی حمایت کند.5.خدمت­گزاریشاخصه بسیار مهم اصولگرایی خدمتگزای است.مسئولان اصولگرا تصدی پست دولتی را چیزی جز خدمت به مردم و جامعه اسلامی نمی‌دانند.در این راستا، شبانه روز تلاش می‌کنند که به امور مردم رسیدگی کنند و باری از دوش آنان بر دارند. ج: سطح سیاستگذاری1.بومی سازی توسعه (مرکز گریزی)اصولگرایان چون معتقدندکه همه ایران باید از یک سطح توسعه برخوردار باشد لذا باید تمام مناطق،توسعه یابند.در این راستا تلاش می‌گردد که در امر توسعه روند مرکزگریزی در پیش گرفته شود و با توجه به مناطق مختلف کشور توسعه صورت گیرد و طرح آمایش سرزمینی یکی از این برنامه‌هاست. انتقال بسیاری از کارخانجات و شرکت‌ها به شهرستان‌ها و احداث شرکت‌ها و کارخانجات در مناطق محروم در این راستا صورت می‌گیرد.2. ارتباط با مردمدر حوزه رفتاری و ارتباطی، این طیف فکری بر این باورند که نباید بین مردم و مسولین فاصله بیفتد. باید بین مردم و مسئولین تعامل مناسبی صورت گیرد و مسئولین از درد مردم مطلع شوند.سفرهای استانی به مناطق و شهرهای مختلف، علاوه بر توجه به توسعه و پیشرفت شهرستان‌ها ، می‌تواند عامل مناسبی در تعامل رو در رو و بی‌واسطه مسولین و مردم باشد.3. محرومیت زدایی (توجه به مناطق محروم)شاخصه مهم دیگر اصولگرایی، محرومیت‌زدایی است. از آنجایی‌که فقر و محرومیت خود می‌تواند عامل مهمی در انحراف و فساد اجتماعی باشد،در نتیجه ریشه‌کنی فقر و محرومیت،شاخص مهمی برای توسعه بشمار می رود.اصولگرایان در تلاشند که با برنامه‌ریزی و تلاش مجدانه از محرومیت بکاهند و برنامه‌های پوشش بیشتری داشته باشد. اعطای سهام عدالت یکی از همین راهکارهاست.3:شاخص های اصولگرایی از دیدگاه مقام معظم رهبریمقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف به شاخصه‌های اصولگرایی پرداخته‌اند و آن را جریانی اصیل در انقلاب اسلامی و اسلام دانسته‌اند.لذا در این جا به ذکر این شاخص ها از دیدگاه ایشان تنها اشاره می کنیم.1. عدالت خواهی و عدالت گستری2. ایمان و هویت اسلامی و انقلابی3. حفظ استقلال همه جانبه کشور4.تقویت خودباوری و اعتماد به نفس5. جهاد علمی6.تثبیت و تصمیم آزادی و آزاد اندیشی7. اصلاحات به مفهوم صحیح آن8. شکوفایی اقتصادی کشور و رسیدگی به زندگی مردم9. فساد ستیزی10. اعتزاز به اسلام11. ساده زیستی و مردم گرایی 12. تواضع و نغلتیدن در گرداب غرور13. اجتناب از اسراف و ریخت و پاش 14. خودگرایی و تدبیر و حکمت در تصمیم‌گیری و عمل 15. مسئولیت پذیری و پاسخگویی 16. سعه صدر و تحمل مخالف17. اجتناب از هواهای نفس 18. شایسته سالاری 19. نظارت بر عملکرد زیر مجموعه 20. تلاش بی‌وقفه برای ارائه خدمات 21. قانون گرایی 22. شجاعت و قاطعیت در بیان و اعمال آن چه حق است(همان.همان)اصلاح طلبان این اصطلاح در معنای امروزی خود،بر جریانی که از سال 86 و پس از انتخاب خاتمی به ریاست جمهوری وارد ادبیات سیاسی کشور ما گشت صدق می کندکه بدنبال تغییر در برخی زمینه ها بوده و مرتبا بر آن شعار می داد که متاسفانه آهسته آهسته(بر اساس ماهیت خود) به سمت و سوی خلاف مبانی امام وانقلاب و نظام اسلامی سوق داده شد بگونه ای که در مواردی در تقابل با آن بوده و موضع گیری می نمود.1: چیستی اصلاحاتدر تعریف و توضیح مفهوم اصلاحات،اختلاف زیادی وجود دارد و تعاریف اصطلاحی آن نیز بسیار محدود و یا نزدیک به هم هستند.فرهنگ علوم سیاسی اصلاح را رفورم(Reform) معنا کرده و مراد از آن اقداماتی است که برای تغییر و تعویض برخی ازجنبه های اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی و... می باشد،بدون آن که بنیاد جامعه را دگرگون سازد، مثل رفورم های آموزشی، اداری، بازرگانی، انتخاباتی و ... به عبارت دیگر اصلاحات به معنای دگرگونی در جهت تامین برابری اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بیش تر و گسترش دامنه اشتراک سیاسی در جامعه است. 2:کیستی اصلاح طلبدر باب تطبیق واژه اصلاح طلب گفته اند:اصلاح طلب،کسی است که رسالت اصلی خود را اصلاح نافرمی ها و کژی ها می داند. یعنی به شناخت مشکلات و نواقص و نقایص جامعه ای که در آن زندگی می کند و یا حتی ایدئولوژی ای که معتقد به آن است، می پردازد و تلاش می کند آنرا اصلاح نماید.( به نقل از وبلاگ تارنما)3:اصلاح طلبی دینی و غیر دینی اسلام و مصلحان مسلمان،در واقع اصلاحات را در راستای سعادت انسان و ایجاد زمینه رشد و کمال انسان دنبال می کنند.از نگاه اسلام و نظام اسلامی، اصلاحات،جزیی وتدریجی ( البته مشروع ) است و هر جامعه ای نیاز به اصلاحات دارد چرا که بدون اصلاحات قادر به بقا نخواهد بود.هر حکومتی لاجرم دچار آفت هایی می شود که این آفت ها جز از طریق اصلاحات رفع نمی شود.به طور طبیعی یک نظام پویا، باید بتواند برای حفظ سلامت خود از طریق اصلاحات با این آفت ها مقابله جدی کند.گاه موضوع اصلاح طلبی مبتنی و در خدمت این آموزه ها بوده و گاه هم بدور و بدون توجه به این مبانی الهی می باشد و تنها جنبه بشری و به عبارتی این جهانی داردکه از دسته اول به اصلاح طلبی دینی و از دسته دوم به اصلاح طلبی غیر دینی یاد می شود.به طور کلی سه ویژگی برای اصلاح طلبی دینی می توان برشمرد:1:پیراستن عقیده مسلمانان از خرافات و بدعت ها و بازگشت به اسلام اصیل 2:وحدت و همبستگی مسلمانان در برابر خطر سلطه فرهنگی، سیاسی،اقتصادی و... غرب 3:هماهنگ کردن تعالیم و رهنمود های دینی با عقل و مقتضیات زمان4:نوع اصلاحاتدر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،گستره وسیعی از اصلاحات مطرح شده است؛ مثل اصلاح نظام اداری، اصلاح قوانین و مقررات و برنامه ریزی ها در جهت آسان کردن تشکیل خانواده،و اصلاح وضعیت مطبوعات، اصلاح نظام اقتصادی بر طبق ضوابط اسلامی، اصلاح در جهت رفع تبعیضات ناروا بین آحاد ملت. اصلاح طلبانی که به چیزی فراتر از قانون اساسی و اسلام دل بسته اند،خواسته یا ناخواسته در مسیر غیر اسلامی گام برمی دارند.با توجه به شعارهای انقلاب که برخاسته از متن منابع دینی است اصلاحات در کشور و نظام دینی ما به هیچ روی نمی تواند خارج از معیارهای اسلامی و انقلابی باشد.قانون اساسی ما سند واضح و تبیین کننده اندیشه اصلاح طلبی در جمهوری اسلامی می باشد. اصلاحات امریکایی که مورد نظر غربی ها به ویژه امریکایی ها و برخی طرفداران آن ها در داخل است، با اصلاحات اسلامی تفاوت اساسی دارد.یکی از تفاوت های عمده این دو این است که اصلاحات آمریکایی فقط به بعد مادی آدمی توجه دارد و معنای انسان در فرهنگ اصلاحات پست مدرنیستی، ملهم از اومانیسم و سکولاریزم است که دو رکن اساسی توسعه سیاسی به معنای غربی است.بدون شک هدف اصلاحات امریکایی حذف باورها و ارزش های دینی است که بامنافع آنان تنافی دارد.( مقاله نگاهی به اندیشه اصلاح طلبی. به نقل از سایت حوزه)جالب این جا است که آنچه در فضای سیاسی کشور از سال 86 طرح گردید در راستای اصلاحات آمریکایی بوده و اصولا به اصلاحات ایرانی-اسلامی توجهی نمی شد لذا در بررسی بسیاری از مواضع متخذه سیاسی در آن دوران،به آبشخور اصلی آن که همان غرب و آموزه های ضد بشری آن باشد می توان پی برد.موج سبزیکی دیگر از طیف های سیاسی­ای که اخیرا و پس از انتخابات دهم ریاست جهموری در دابیات سیاسی کشور پدید آمده و تازه وارد و تازه کار می باشد.گروه به اصطلاح موج سبز در پی نارضایتی از برخی مسائل از جمله نتیجه انتخابات دهم بوجود آمده و در تلاش برای اغراض عده ای از انسان های فرصت طلب و قدرت طلب می باشد.تحقیقا از آنجا که این موج در جهت خلاف منافع انقلاب و مردم و دقیقا در تقابل با آن تعریف شده و تا کنون نیز این گونه عمل کرده است لذا نمی توان آنرا در زمره احزاب رسمی کشور قلمداد نمود و آن را دارای اعتبار قانونی دانست چرا که تمام احزاب فعال و رسمی باید به اصول و مبانی نظام اسلامی اعتقاد داشته باشند تا بتوانند در این فضا فعالیت کرده و از مزایا و اعتبارات برخوردار گردند ولی این عده(از افراد به اصطلاح ناراضی)چنین نیستند.این گروه که بر اساس تخیلات و اوهام برخی افراد معلوم الحال و در راستای منافع ناحق آنان شکل گرفته و پی ریزی شده است اساسا و بطور اصولی به نظام اسلامی اعتقاد و التزام نداشته و در تلاش برای براندازی نرم بوده و در این راستا از هیچ تلاش فروگذار نمی کنند همچنان که تا کنون این گونه عمل کرده اند.از این بالاتر این که اینان اصولا اعتقادی به مقدسات و منافع این ملت نداشته تا جایی که این مهم،خود را در عاشورای حسینی به گونه ای فضاحت بار و بی ادبانه نشان می دهد که گویای گستاخی و سخافت آنان است و این که آنان نمی توانند از ملت باشند تا این که بخواهند در پی احقاق حقوق آنان برآیند.حوادث اخیرحوادث اخیری که پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری در کشور رخ داد و به اصطلاح(و دروغ)در جهت دست یابی و استیفای حقوق مردم ایران شکل گرفت بر اساس اسناد و مدارک در حقیقت طبق نقشه های از پیش طراحی شده دشمنان قسم خورده داخلی و خارجی(سرویس های جاسوسی انگلیس و آمریکاو...) این ملت و نظام اسلامی بوده و نشان دادکه این عده دقیقا در جهت منافع بیگانگان گام برداشته و تنها به چیزی که نمی اندیشند ملت ایران می باشند. در باره این پدیده نوظهور مسائل مختلفی مطرح می گردد از جمله این که نظام اسلامی چرا با سران اصلی این پدیده شوم برخورد نمی کند؟ و یا این که بالاخره تکلیف این پرونده چه شد؟در پاسخ می توان گفت سیاست نظام در وهله اول به تعبیر رهبری معظم انقلاب،جذب حداکثری و دفع حداقلی بوده و در مرحله بعدی برخورد با انسان های مغرض و خاطی است که در این میان این افراد به دوسته کلی اصلی و فرعی تقسیم می شوند.طبعا از آنجا که برخورد با قسم دوم بعنوان تابع و مجری این پروسه،کم هزینه تر بوده و مشکلات جدیدی برای نظام بدنبال نمی آورد راحت تر صورت می گیرد که هم اکنون این پرونده در جریان می باشد و با برخی عناصر نیز برخورد قانونی صورت گرفته است ولی نسبت به قسم اول بدلیل این که ممکن است برخورد با آنان با هزینه های تازه ای همراه گردد لذا فعلا سیاست نظام بر عدم محاکمه در شرائط فعلی می باشد ولی این بدین معنا نیست که پرونده این افراد بکلی بسته شده است بلکه هر زمان که زمینه فراهم آید،نظام اسلامی تحقیقا با آنان برخورد قانونی خواهد نمود وحقوق مردم را مطالبه خواهد کرد و آنان را در برابر ملت پاسخگو خواهد نمود. منابع: 1:« جعفرپور.رشید.مقاله مبانی و شاخصه‌های اصولگرایی. سایت مرکز اسناد http://www.irdc.ir/fa/content/6932/default.aspx»2: « مقاله نگاهی به اندیشه اصلاح طلبی .سایت حوزه »3:« مقاله مبانی گفتمان اصولگرایی .سایت شمال نیوز http://www.shomalnews.com/index.php?view&sid=12695»4:« وبلاگ تارنما http://tarnamaa.wordpress.com/2009/03/18/osulgara-eslahtalab» (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد رهبری، کد: 1/100131961) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image