تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

آيا در قرآن مجيد آيه‏اي در باره ازدواج موقت آمده است؟


خداوند متعال در سوره نساء به حليت متعه عقد موقت اشاره فرمود «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً» نساء4، آيه 24«و زناني را كه متعه ازدواج موقت مي‏كنيد واجب است است مهرشان را بپردازيد» به گواهي بيشتر مفسران اهل تسنن و همه مفسران شيعه، اين آيه مربوط به ازدواج موقّت است روايات فراواني از اهل بيت‏(عليهم السلام) در ذيل آيه وارد شده كه آن را به متعه تفسير و تبيين مي‏كند واژه «متعه» - كه «استمتعتم» از آن گرفته شده - در لغت به معناي بهره‏گيري است، ولي در اصطلاح شرع، به معناي ازدواج موقت است گذشته از آيه، روايات فراوني از پيامبراکرم(صلي الله عليه وآله) آمده كه ازدواج موقت در آغاز عصر رسالت مشروع و حلال گرديده و اتفاق عموم دانشمندان شيعه و سني بر جواز آن بوده است و حتي مسلمانان در آغاز اسلام به آن عمل مي‏كردند منتها مخالفان مدعي‏اند اين حكم بعدها نسخ و تحريم شده است البته بديهي است كه هيچ كس - جز پيامبر اسلام - حق نسخ احكام را ندارد و تنها او است كه مي‏تواند به فرمان خدا پاره‏اي از احكام را نسخ كند جالب اينكه جمله معروف خليفه دوم‏ «متعتان كانت علي عهد رسول الله و انا محرمهما و معاقب عليهما متعة النساء و متعة الحج» دو متعه در زمان پيامبر اسلام‏(صلي الله عليه وآله) بود كه من آنها را حرام كردم و بر آنها مجازات مي‏كنم متعه زنان و حج تمتع كه نوع خاصي از حج است، به طور صريح دلالت مي‏كند كه اين حكم نسخ نشده و او خود اين امر را حرام كرده است؛ به هر حال اصل حكم مسلم بوده و هيچ دليل قانع كننده‏اي بر نسخ آن وجود ندارد (رك تفسير نمونه، ذيل آیه)eporsesh.com .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image