سلوک عرفانی -سلوک عقلی-تفاوت سلوک عقلی و عرفانی /

تخمین زمان مطالعه: 11 دقیقه

تعریف سلوک عقلی وسلوک عرفانی و تفاوت آنها چیست؟(برای پایان نامه ام نیاز دارم)


پاسخ شما را در چند بند و یک مقدمه عرضه می‌دارم. انسان به طور کلی دارای سه گونه هویت است.1. هویت بشری که در عرصه حیات طبیعی شکل می گیرد و توسط نفس مدیریت می شود.2. هویت انسانی که در عرصه حیات عقلانی و توسط نیروی عقل رشد می کند.3. هویت الهی که در عرصه حیات عرفانی و قلب پرورش می یابد. هویت بشری و حیات طبیعی: آنکه می خورد و می خوابد، ازدواج و آمیزش می کند، شهوت و غضب دارد، کار و تلاش طبیعی انجام می دهد، هویت بشری انسان است. در قرآن کریم آمده: سران کفر به قوم خود می گفتند: آنکه که ادعای پیامبری دارد، جز بشری مانند شما نیست. از آنچه شما می خورید و می نوشید، می خورد و می نوشد،« ما هذا الا بشر مثلکم یاکل مما تاکلون منه و یشرب مما تشربون».( مومنون، 33). هویت بشری:هویت بشری انسان از سنخ حیوان است؛ یعنی نوعی از انواع حیوانات محسوب می شود و تحت عنوان حیوان سخنگو تعریف می گردد، ولی هویت انسانی او از سنخ ملکوت و عوالم فرا طبیعی است و تعریف خاص خود را می طلبد. خدای متعال آنگاه که بدن و هویت بشری انسان را تکمیل کرد و از روح خویش در او دمید و آدمی صاحب بعد مجرد انسانی شد به ملائکه فرمود بر او سجده کنند،« فاذا سویته و نفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین». (حجر، 29.) واژه بشر از بشره است و به چهره ظاهری انسان اطلاق می شود، همان که از خاک و آب آفریده شده است.« اذ قال ربک للملائکة انی خالق بشرا من طین». زمانی را به یاد آر که پروردگارت به ملائکه فرمود: من می خواهم بشری بیافرینم از خاک.( ص،71 ).«و هو الذی خلق من الماء بشرا»، و او کسی است که بشر را از آب آفرید.( فرقان، 54 ). و یا در آیه ای دیگر دارد که «و اذ قال ربک للملائکة انی خالق بشرا من صلصال من حما مسنون». و یاد کن آنگاه را که پروردگارت به فرشتگان فرمود: من بر آنم بشری از گلی خشک برآمده از لایی بویناک بیافرینم. (حجر 28). و در برخی آیات دارد که از خون بسته تکون یافته است. ازدواج و آمیزش یک عمل بشری است به همین دلیل هنگامی که حضرت مریم به داشتن فرزند بشارت یافت، فرمود: من چگونه می توانم صاحب پسری باشم، در حالی که هرگز بشری با من آمیزش نداشته است. «قالت انى یکون لی غلام و لم یمسسنی بشر».( مریم،20). دلیل عدم پذیرش کفار نسبت به انبیای الهی نیز نگاه سطحی آنان به چهره ظاهری ایشان بوده است. سران آنها به سایر مردم می گفتند: چگونه کسی را به پیامبری می پذیرید که مانند شما بشر است. گویا آنان می دانستند که چهره بشری انسان نازل است و صلاحیت دریافت وحی و ارتباط با عوالم دیگر را ندارد، پیامبر باید کسی باشد که از بشر معمولی فراتر باشد، بدین خاطر انبیای الهی استدلال می کردند اگر چه ما ظاهرا مانند شما بشر هستیم، ولی با شما از این نظر که بر ما وحی می شود و هویت انسانی و الهی داریم متفاوتیم.« قل انما انا بشر مثلکم یوحى الی».( کهف،110.)البته نقش مثبت و منفی طبیعت مادی انسان در مسیر خودسازی را نیز نباید فراموش کنیم. بدن ابزار و مرکب راهواری است که باید سالک الی الله بر آن بنشیند و با کمک آن به ریاضت نفس بپردازد و روح خود را به تعالی برساند، کسی که بدن سالم و قوی ندارد، توان حرکت به سوی خدا را نیز نخواهد داشت، اگر چه اصل حرکت روحانی و معنوی است.نقش منفی بدن و طبیعت مادی، ایجاد گرایش های دنیوی، تحریک امیال غریزی، ایجاد تمایل نسبت به لذت های مادی و به چالش کشیدن انسان در عرصه انتخاب و گزینش است که البته وجود این چالش و درگیری در انسان، از آن جهت که زمینه اختیار و انتخاب آزادانه را فراهم می کند، نیز می تواند مفید و مثبت ارزیابی شود. هویت انسانی و حیات معقول:انسان در طبیعت پدید می آید، ولی نباید در طبیعت برای همیشه ماندگار شود، زیرا در این صورت هلاک خواهد شد، چون طبیعت هلاک شدنی است. کل شیء هالک الا وجه. قصص، 88. آدمی در مسیر حر کت تکاملی خود پس از گذر از عالم طبیعیت و ماده, حتی باید از عالم عقل نیز گذر کند و سپس در قالب سلوک عرفانی به وادی عشق درآید و محبت را تجربه نماید تا به محبوب حقیقی عالم وصول یابد. در سن تکلیف، آدمی ماموریت می یابد تا دامن از طبیعت بیرون کشد و به سلوک عقلی بپردازد و حیات معقول که اصل انسانیت و اختیار او در آن شکل می گیرد، مهاجرت نماید. چرا؟ چون اگر انسان در طبیعت بماند و اهل دنیا شود و نتواند به زندگی عقلانی خود که همان حیات طیبه انسانی و ایمانی است، سامان دهد، از هیچگونه خطری در امان نیست و در نهایت نیز اهل دوزخ خواهد بود. حیات معقول، یعنی زندگی مستند به حجت. در این نوع زندگی انسان دو گونه حجت دارد، حجت درونی که همان عقل و به تعبیری پیامبر درونی است و حجت بیرونی که دین و پیامبران الهی و عقول کامله هستند. در حیات معقول انسان برای تمامی افکار، عقاید، اخلاق و رفتار خود دلیل و برهان معقول و مشروع دارد و برای هر انتخابی که انجام می دهد، استدلال می کند و اینطور نیست که صرفا در پاسخ به امیال نفسانی، زندگی و انتخاب کند. زندگی معقول بر اساس اندیشه شکل می گیرد و نه احساس و ادراک غریزی. در این نوع زندگی عقل فرمان می دهد نه امیال و خواسته های نفسانی. انسان در ابتدا بر اساس ادراک غریزی و احساس نیازهای طبیعی که در درونش هست، زندگی و رشد می کند، ولی بعد از سن بلوغ و تکلیف وظیفه دارد که زندگی خود را بر اساس اندیشه و عقیده سامان دهد و حیات و رشد عقلانی داشته باشد. البته ماندگار شدن در عالم عقل نیز نوعی عقب ماندگی محسوب می شود. عقیده, اندیشه, ایمان و عمل صالح داشتن تازه ابتدای راه است. فیلسوف شدن و حیات معقول داشتن آخر راه نیست. اهل معرفت پس از حیات معقول به وادی عشق و سلوک عرفانی می رسند و از رابطه عاشقانه با خداوند و حالات خوش عارفانه لذتی سرشار می برند. هویت الهی و حیات عرفانی:انسان دارای روح و هویتی الهی است که در عرصه حیات دل و سلوک عرفانی و عشق و محبت حق تعالی بارور و شکوفا می شود. حیات عرفانی و عالم عشق چیزی فراتر از عالم عقل و استدلال است. استدلال اهل دل و محبت، دوست داشتن است، اگر چه عشق عرفانی ریشه در عقلانیت و حیات معقول دارد و ثمره و نتیجه عقل است، ولی در وادی عشق، عاشق به فرمان دل و محبت زندگی می کند، محبتی که هیچ شباهتی به هوس اهل دنیا و طبیعت ندارد. به عبارت دیگر، درست است که در زندگی عاشق دل فرمان می دهد و عشق و احساس تصمیم می گیرد، ولی دل و عشقی که ریشه در عقلانیت دارد و احساسی که ثمره تفکر و برآیند شناخت عمیق خدای متعال است. عارف قبل از عاشق شدن، از عالم طبیعت و عقل گذشته و سپس به عالم عشق رسیده است. رابطه عارف با محبوب عالم اگر چه براساس عشق و محبت استوار است، ولی این عشق خالی از عقلانیت نیست. عشق عرفانی نه تنها با عقل در تضاد نیست، بلکه کاملا همراه و هماهنگ و برخواسته از آن است. عشق اهل دنیا به مظاهر هستی است و ریشه در شهوت، غریزه و امیال نفسانی دارد، ولی عشق عرفانی نسبت به ذات الهی است و ریشه در عرفان و شناخت عمیق و توحیدی حق تعالی دارد. نکته اینکه، شروع این سیر و نفوذ به عالم عقل از طریق مطالعه، تحصیل دانش و تفکر آغاز و انجام می پذیرد و هرکز کسی بدون آگاهی قادر نیست حیات معقول و زندگی انسانی و اختیاری داشته باشد. اما وقتی از این وادی ها گذشت و به وادی عشق رسید، در این وادی عشق باعث تمرکز سالک در محبوب عالم می شود, آنگاه است که سخن از غیر خدا گفتن و عشق ورزیدن به غیر محبوب خطا و گناه محسوب خواهد شد. سخن و راز و رمز عارفان و عاشقان در عشق خداوند نهفته است. برای عاشقان خدا و عارفان بالله هیچ سخنی مانند سخن گفتن از خدا سکر آور و مست کننده نیست.عارفان الهی در کلاس های درس خود چیزی جز خداوند مطرح نمی کنند. تمام سخن بر سر توحید وجود و محبوب واحد است. معشوق هستی. برای کسانی که عشق حق تعالی را چشیده اند این نکته بسیار هیجان آمیز است. شما دیوان غزلیات عرفایی همچون حافظ را بردارید و مطالعه کنید. تمام سخن از حق و عشق و عاشقی و دوری و وصال دوست است و سخنی جز در راه عشق حق تعالی نمی زند، زیرا سالک جز از خدا لذت نمی برند, جز از یاد خدا سیر نمی شود و شراب طهور آنان خدا است. یاد خدا و سخن گفتن از توحید است که مست کننده است. توحید تنها نه به معنای یکی بودن خداوند است، توحید یعنی وحدت هستی با خداوند و وحدت انسان با خدا و خدا با ما و روبرو شدن و برابر نشستن انسان با معبود و معشوق هستی و رویت خداوند در تمام مظاهر هستی و جلوه های عشق الهی. اگر گفته می شود که شاگردان فلان عارف بعد از بیرون آمدن از کلاس درس او از خود بی خود می شدند و به حالت مستان حرکت می کردند، به خاطر این بوده است که در آن کلاس از عشق حق سخن رفته است و استاد عارف همچون ساقی میخانه کاسه شاگردان خود را از شراب طهور عشق محبوب پر نموده است. کسانی که این تجربه را دارند به خوبی این حالت را می شناسند و کسانی که ندارند، چندان برای شان قابل تصور نیست تا خود پس از سلوک راه خدا وارد این وادی شوند و از عاشقان و محبان خدا گردند و خود از شراب عشق حق بنوشند.نتیجه آن که سلوک عقلی به عنوان مقدمه ای برای سلوک عرفانی بوده و هیچ تضادی با یکدیگر ندارند. اما سلوک عقلی با توجه به مقدمه بودن برای سلوک عرفانی، تفاوت هایی را با آن سلوک دارا می باشد که در اینجا به چند تفاوت آن اشاره می نماییم:معرفت مطلوب حکیم، معرفت فکرى و ذهنى است، نظیر معرفتى که براى یک ریاضیدان از تفکر در مسائل ریاضى پیدا مى شود که در ذهن خود با کنار هم چیدن برخی از فرضیات به حقیقتی دست می‌یابد، ولى معرفت مطلوب عارف معرفت حضورى و شهودى است، نظیر معرفتى که براى یک آزمایشگر در آزمایشگاه حاصل مى شود. حکیم، طالب «علم الیقین» است و عارف طالب «عین الیقین».(مجموعه آثار،ج23،ص:68) به تعبیر دیگر نوع معرفت در سلوک عقلی، آن است که برای کسی داغی لیوان آب جوش را تعریف کنید تا شخص بتواند چنین سوزانندگی را تصور کند و نوع معرفت عارف، مانند این است که لیوان آب جوشی را به دست شخصی نزدیک کنید.ابزار کار سلوک عقلی، عقل و منطق و استدلال است، ولى ابزار کار در سلوک عرفانی، دل و مجاهده و تصفیه و تهذیب و حرکت و تکاپو در باطن است.عارف کمال را در رسیدن مى داند نه در فهمیدن، براى وصول به این کمال، عبور از یک سلسله منازل و مراحل و مقامات را لازم و ضرورى مى داند (عرفان عملی) و نام آن را «سیر و سلوک» مى گذارد اما سلوک عقلی برای رسیدن به کمال خود به براهین متوسل شده و با ادله عقلی و نقلی سرو کار دارد. در واقع سلوک عقلی یک سلوک ذهنی است.سلوک عقلی مقدمه ای برای سلوک عرفانی می‌باشد. به غیر از برخی از مشایخ متوصوفه که سخن آنان به صراحت چنین مطلبی را نمی‌رساند و مخالفت با عقل در گفتار آنان نیز به عقلانی صرف بودن است؛ بقیه عرفا به چنین مطلبی قائل بوده و سلوک عقلی را لازمه سلوک عرفانی می‌دانند.استدلالات عقلى که در سلوک عقلی کاربرد دارند، مانند مطالبى است که به زبانى نوشته شده باشد و با همان زبان اصلى مطالعه شود، ولى استدلالات عرفانى به کاربرده شده در سلوک عرفانی مانند مطالبى است که از زبان دیگر ترجمه شده باشد؛ به عبارت دیگر عارف هدفش شهود صفات و اسماء الهی است که با چشم دل صورت می‌گیرد اما زمانی که می‌خواهد آن را برای دیگران بازگو نماید با دل نمی‌تواند لذا به ترجمه آن می‌پردازد و آن مشهودات را در قالب عقل بیان می‌نماید؛ به همین خاطر هرچه قوت عقلی یک عارف (سلوک عقلی ) قوی‌تر باشد در این ترجمه موفق‌تر است. ترجمه مشهودات عارف همان است که در عرفان به آن عرفان نظری گویند.‌در نتیجه باید گفت اگر ما قائل به تفاوت بین سلوک عقلی و سلوک عرفانی هستیم این بدان معنا نیست که این دو سلوک با یکدیگر مغایرت تام دارند بلکه همان‌گونه که گفتیم سلوک عقلی زمینه سلوک عرفانی است. باید دانست که عارفان واقعی عقل ستیز نیستند؛ بلکه معتقدند که برای حرکت بیشتر باید از وادی عقل گذر کرد, زیرا در مراحل بالا عقل کشش خود را از دست می دهد و ناکارامد می شود و تنها دل را وسیله ای برای رسیدن به کمال مطلوب می‌دانند. در پایان به عنوان راهنمایی پیشنهاد می‌کنم در راستای نگاشتن پایان‌نامه خود از جستجوی اینترنتی و سایت دفتر تبلیغات اسلامی ( (noormagz که آرشیو مقالات و مجلات در زمینه های مختلف است غافل نشوید؛ استفاده از آثار دکتر یثربی در زمینه عرفان نظری و عملی نیز خالی از لطف نیست. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image