مهدی از دیدگاه امام حسین /

تخمین زمان مطالعه: 11 دقیقه

مهدی از دیدگاه امام حسین «اما ان الصابر فی غیبته علی الأذی و التکذیب، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله». - «کسی که در زمان غیبت به آزار و انکار دشمنان صبر کند همانند کسی است که در محضر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند». (امام حسین علیه السلام) [۱] .


مهدی از دیدگاه امام حسین «اما ان الصابر فی غیبته علی الأذی و التکذیب، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله». - «کسی که در زمان غیبت به آزار و انکار دشمنان صبر کند همانند کسی است که در محضر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند». (امام حسین علیه السلام) [1] . از روزی که انسان بر فراز کره ی خاکی پای نهاد مبارزه ی حق و باطل آغاز گردید و قابیلیان در برابر هابیلیان صف آرائی نمودند و نبردهای سختی به وجود آوردند که در این میان داستان کربلا از برجستگی های خاصی برخوردار است. قهرمان کربلا به دلیل ویژگیهای حوادث کربلا لقب سیدالشهداء یافت و تا ظهور فرزند رشیدش حضرت بقیة الله روحی فداه به عنوان بزرگان مظلوم تاریخ یاد می شود تا آن دست انتقام الهی ظهور کرده خون جد بزرگوارش سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام را از یزیدیان بگیرد. از این رو ظهور حضرت ولی عصر روحی فداه با حوادث کربلا رابطه ی خاصی پیدا کرده، که از آن جمله است: مهدی از دیدگاه امام حسین «اما ان الصابر فی غیبته علی الأذی و التکذیب، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله». - «کسی که در زمان غیبت به آزار و انکار دشمنان صبر کند همانند کسی است که در محضر رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کند». (امام حسین علیه السلام) [1] . از روزی که انسان بر فراز کره ی خاکی پای نهاد مبارزه ی حق و باطل آغاز گردید و قابیلیان در برابر هابیلیان صف آرائی نمودند و نبردهای سختی به وجود آوردند که در این میان داستان کربلا از برجستگی های خاصی برخوردار است. قهرمان کربلا به دلیل ویژگیهای حوادث کربلا لقب سیدالشهداء یافت و تا ظهور فرزند رشیدش حضرت بقیة الله روحی فداه به عنوان بزرگان مظلوم تاریخ یاد می شود تا آن دست انتقام الهی ظهور کرده [ صفحه 124] خون جد بزرگوارش سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام را از یزیدیان بگیرد. از این رو ظهور حضرت ولی عصر روحی فداه با حوادث کربلا رابطه ی خاصی پیدا کرده، که از آن جمله است: 1- در تمام ایام مربوط به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده است، چون شب نیمه ی شعبان و شب قدر. 2- آغاز قیام جهانی حضرت ولی عصر عجل الله فرجه طبق روایات فراوانی در روز عاشورا خواهد بود. 3- در بیشتر احادیثی که از وجود مقدس رسول اکرم صلی الله علیه و آله در پیرامون آن مصلح جهانی وارد شده به وسیله ی امام حسین و به عناوینی چون: «از تبار پسرم حسین»، «از نسل این پسرم» و «نهمین فرزند پسرم حسین» معرفی شده است. 4- سفر تاریخی امام حسین علیه السلام که از مکه معظمه به قصد کوفه آغاز شد و به مقصد نرسید توسط فرزندش رشیدش تکمیل می شود و پایتخت حکومت جهانی آن حضرت، شهر کوفه خواهد بود. 5- وجود مقدس ولی الله الأعظم طبق روایات همواره به یاد جد بزرگوارش امام حسین علیه السلام هر صبح و شام اشک می ریزد. وجود مقدس ابا عبدالله الحسین علیه السلام نیز همواره به یاد حضرت بقیةالله روحی فداه بودند و همواره از او یاد می کردند و به یاد این فرزند عزیزش که خون او و خون همه ی مظلومان در راستای تاریخ را از یزیدیان خواهد گرفت، سخن می گفتند. از این رهگذر علی رغم خفقان شدیدی که در عهد امام حسین علیه السلام بر جامعه ی اسلامی حکومت می کرد احادیث فراوانی از امام حسین علیه السلام در پیرامون نهضت [ صفحه 125] جهانی آن حضرت به ما رسیده است که به نمونه هایی از آن در اینجا اشاره می کنیم: 68- «از محضر امام حسین علیه السلام پرسیدند: آیا حضرت مهدی متولد شده است؟ فرمود: -«لا، و لا ادرکته لخدمته ایام حیاتی». -«نه هنوز متولد نشده است، من اگر زمان او را درک کنم، همه ی عمر به خدمت او کمر می بندم». [2] . عین همین عبارت از وجود مقدس امام صادق علیه السلام نیز نقل شده است. [3] . هنگامی که معصوم علیه السلام در حق آن ولی الله اعظم چنین تعبیری را به زبان آورد، مقام رفیع یاران آن حضرت روشن می شود. خدا را به عظمت خضرتش قسم می دهیم که ما را از بهترین یاران آن حضرت در دولت حقه اش قرار دهد، انشاءالله. 69- «از پیشگاه امام حسین علیه السلام سوال کردند: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: - «لا، و لکن صاحب الأمر الطرید الشرید الموتور بابیه، المکنی بعمه، یضع السیف علی عاتقه ثمانیة اشهر». -«نه من نیستم، بلکه صاحب این امر کسی است که از میان مردم کناره گیری می کند و به سرزمینهای دور دست می رود و خون پدرش بر زمین می ماند و از عمویش پنهان می شود، آنگاه شمشیر برمی دارد و [ صفحه 126] هشت ماه تمام شمشیر بر زمین نگذارد». [4] . امروز یک هزار و یک صد و پنجاه سال تمامست که آن مهر تابان از میان جامعه ی اسلامی کناره گیری کرده و در سرزمینهای دور دست سکنی گزیده است و عاشقان کویش با دیدگانی اشکبار در انتظار مقدمش ثانیه شماری می کنند. خون به ناحق ریخته شده ی پدران بزرگوارش هنوز هم بر زمین مانده و نگران آن دست انتقام الهی است. بسیار تأثر آور و اعجاب انگیز است که خاندان امامت ناچار بودند ولادت با سعادت آن مهرتابان را از عمویش پوشیده نگهدارند. [5] و لذا به هنگام شهادت امام حسن عسکری برادرش جعفر نمی دانست که برادرش فرزندی دارد تا هنگامی که برای نماز ایستاد آن مهر تابان با گامهایی استوار نزدیک آمد و دست رد بر سینه ی نامحرم زد و فرمود: عموجان! من برای نماز پدرم از تو شایسته ترم. ما در این حدیث تعبیر «المکنی بعمه» را «پنهان شده از عمو» معنی کردیم ولی معنای ساده ی آن چنین است «کنیه ی او به نام عمویش خواهد بود» یعنی چون عمویش «جعفر» است پس کنیه ی او «ابو جعفر» خواهد بود. کنیه ی معروف حضرت ولی عصر «ابوالقاسم» است ولی کنیه ی دیگر آن حضرت «ابو جعفر» است، چنانکه حدیث شماره 98 کتاب نیز آنرا تایید می کند. 70- «شعیب بن ابی حمزه می گوید: به خدمت امام حسین علیه السلام شرفیاب شدم و پرسیدم: - آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمود: - نه، پرسیدم: -آیا پسر شما صاحب این امر است؟ فرمود: - نه. گفتم: - آیا پسر پسر شما صاحب این امر است؟ فرمود: نه. گفتم: پس چه کسی صاحب این امر است؟ فرمود: - «الذی یملأها عدلا، کما ملئت جورا، علی فترة من الأئمة یأتی کما ان رسول الله صلی الله علیه و (آله) و سلم بعث علی فترة من الرسل». -«صاحب این امر کسی است که روی زمین را پر از عدالت خواهد کرد آنچنان که پر از ستم شده است، او به هنگام فترت امامان خواهد آمد، چنانکه رسول اکرم صلی الله علیه و آله در زمان فترت پیامبران بر انگیخته شد». [6] . 71- «دوازده مهدی از ما هست که نخستین آنها علی بن ابی طالب و آخرین آنها نهمین فرزند منست که او امام قائم به حق است، خداوند زمین مرده را به وسیله ی او زنده می کند و دین حق را بر تمام ادیان پیروز می گرداند. -«له غیبة یرتد فیها اقوام و یثبت علی الدین فیها آخرون، فیوذون و یقال لهم: متی هذا الوعد ان کنتم صادقین. اما ان الصابر فی غیبته علی الأذی و التکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله صلی الله علیه و آله». -«برای او غیبتی است که گروههایی در آن از دین برمی گردند و گروههایی دیگر بر آیین خود استوار می مانند و در این راه آزارها می بینند، به آنها گفته می شود: «این وعده کی خواهد شد اگر راستگو یانید»، آنانکه بر این آزارها و تکذیبها صبر کنند همانند کسی هستند که شمشیر به دست گرفته در پیشاپیش رسول اکرم صلی الله علیه و آله جهاد کند». [7] . 72- «لصاحب هذا الأمر غیبتان، احداهما تطول حتی یقول علی موضعه احد من ولی ولا غیره الا المولی الذی یلی أمره». -«برای صاحب این امر دوغیبت است که یکی از آنها به درازا می کشد که گروهی می گویند: مرده، برخی گویند: کشته شده، بعضی گویند: رفته است. احدی از دوستان از اقامتگاه او آگاه نمی شود جز خدمتگزاری که متصدی امور اوست». [8] . 73- «فی التاسع من ولدی سنة من یوسف، و سنة من موسی بن عمران، و هو قائمنا اهل البیت، یصلح الله امره فی لیلة واحدة». -«نهمین فرزند من نشانی از حضرت یوسف و نشانی از حضرت موسی بن عمران دارد، او قائم ما اهل بیت است که خداوند امر ظهورش را در یک شب فراهم می کند». [9] . دیدگان نگران حضرت یعقوب سرانجام با دیدار جمال یوسف روشن گردید و فروغ از دست رفته اش به او بازگشت و انشاءالله بسیار نزدیک است که دیدگان اشکبار منتظران با دیدار جمال یوسف گمگشته روشن شود و فروغ از دست رفته ی مشتاقان با درک دولت حقه ی آن حضرت به آنها باز گردد و پیشوای موعود با عصای موسی باز آید و دمار از روزگار فرعونیان در آورد و به ضعف کشیده شدگان را عزت بخشد و آنان را از زیر یوغ پیروان فرعون رها سازد. 74- «ان لله مأدبه بقرقیسیا، یطلع مطلع من السماء، فینادی: یا طیر السماء! و یا سباع الأرض! هلموا الی الشیع من لحوم الجبارین». -«خدای تبارک و تعالی یک سفره ی گسترده و مهمانی عمومی در «قرقیسا» دارد که منادی آسمانی بانگ بر می آورد: ای پرندگان آسمان! وای درندگان بیابان! بیایید تا با گوشت ستمگران شکمی از عزا درآورید». [10] . آری ستمکارانی که چون زالو خون بیچارگان را می مکند و حقوق بینوایان را لگد مال می کنند و ملتهای محروم را در صف مرگ به انتظار مرگ می نشانند [11] یک چنین روزی دارند که پرندگان و درندگان بر فراز جسدهای آنها شکمی از عزا در آورند و انتقام بینوایان را از آنها بگیرند. در حکومت حقه ی حضرت بقیة الله روحی فداه حق مظلوم از ظالم گرفته می شود، گنجهای نهفته در زمین ظاهر می شود، آسمان برکاتش را نازل می کند، تمام نقاط روی زمین زیر کشت می رود دیگر گرسنه ای در روی زمین باقی نمی ماند و احدی زکات و صدقه از کسی نمی پذیرد، چون همگان از فضل پروردگار بی نیاز می شوند، چنانکه امام حسین علیه السلام می فرماید: 75- «انفاق و احسان کنید، سوگند به خدایی که دانه را شکافت و انسان را آفرید، روزی فرا خواهد رسید که دیگر برای انفاق یک درهم و یا یک دینار محلی پیدا نشود». [12] . در روایات آمده است که احدی زکات نمی پذیرد و مردم زکاتها را در طبقی در کنار خیابانها می گذارند که هر کس مایل باشد از آن بردارد. 76- «قائم هذه الأمة التاسع من ولدی صاحب الأمر، و هو الذی یقسم میراثه و هو حی». -«قائم این امت نهمین فرزند منست که او صاحب این امر است و میراثش تقسیم می شود در حالیکه او زنده است». [13] . بعد از رحلت امام حسن عسکری علیه السلام برادرش جعفر با دستیاری خلیفه ی عباسی اموال آن حضرت را تقسیم کرد و برای وارث حقیقی حصه ای تعیین نکرد. 77-«للمهدی خمس علامات: السفیانی: و الیمانی، و الصیحة من السماء، و الخسف بالبیداء، و قتل النفس الزکیة». - «برای مهدی ما پنج علامت است: 1- خروج سفیانی 2- خروج یمانی 3- بانگ آسمانی 4- خسف سرزمین بیدا 5- قتل نفس زکیه». [14] . 78- «حارث بن مغیره می گوید: به خدمت امام حسین علیه السلام شرفیاب شدم و عرض کردم: حضرت مهدی را با چه نشانه هایی بشناسم؟ فرمود: -«بمعرفة الحلال و الحرام و بحاجة الناس الیه، و لا یحتاج الی احد». -«با شناخت احکام و معارف و نیاز همگان به او، و بی نیازی او از همه». [15] . 79- «یحیی بن یعمن می گوید: در خدمت امام حسین علیه السلام بودم که عربی وارد شد و پرسشهایی کرد و امام علیه السلام پاسخ فرمود: تا به این پرسش رسید: ای فرزند پیامبر! به من بگو که تعداد امامان بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله چقدر است؟ فرمود: دوازده نفر هستند به تعداد نقبای بنی اسرائیل. گفت: آنها را برای من نام ببر. امام حسین علیه السلام سرش را پایین انداخت و بعد از لحظه ای فرمود: -«ای برادر عرب امام و جانشین بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله امیرمومنان علی بن ابی طالب است، سپس برادرم حسن، آنگاه من، و نه تن از فرزندان من: پسرم علی، پسرش محمد، پسرش جعفر، پسرش موسی، پسرش علی، پسرش محمد، پسرش علی، پسرش حسن و بعد از او حضرت مهدی که نهمین فرزند منست؟ در آخر الزمان دین را به پا می دارد». آنگاه مرد عرب برخاست و این ابیات را زمزمه می کرد: مسح النبی جبینه فله بریق فی الخدود ابواه من اعلی قریش وجده خیر الجدود پیامبر رحمت پیشانی اش را نوازش داده، نور پیامبر از گونه هایش می درخشد. پدر و مادرش از قله رفیع قریش هستند و جد بزرگوارش شریفترین نیای انسانی است. [16] . .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image