درایه الحدیث / احرام /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

با توجه به روایات زیر، «لباس معلم» و «لباس ملحم» را توضیح دهید.مُحَمَّدُ بْنُ یعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ لَیثٍ الْمُرَادِی قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) عَنِ الثَّوْبِ الْمُعْلَمِ هَلْ یحْرِمُ فِیهِ الرَّجُلُ قَالَ نَعَمْ إِنَّمَا یحْرُمُ الْمُلْحَمُ.‏عَنِ الْحُسَینِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَةَ عَنْ مُعَاوِیةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) لَا بَأْسَ أَنْ یحْرِمَ الرَّجُلُ فِی الثَّوْبِ الْمُعْلَمِ وَ تَرْکهُ أَحَبُّ إِلَی إِذَا قَدَرَ عَلَى غَیرِهِ.


در بحث مناسک حج در باب لباس إحرام، اشاره به نوع و شکل آن نیز شده و در کتاب‌های فقهی نیز این موضوع، مورد بحث قرار گرفته است. دو روایت مورد سؤال در همین باب نقل شده که موضوع آن، لباس مُحرم است.روایت اول: شخصی به نام لَیث مرادی از امام صادق(ع) پرسیده است: آیا می‌شود در لباسی که چند رنگ دارد، مُحرم شد؟ امام(ع) در جواب فرمود: «بله! اشکالی ندارد. آن لباسی که حرام است، لباسی است که در آن ابریشم به کار رفته باشد».[1]روایت دوم: یکی از اصحاب امام صادق(ع) به نام معاویة بن عمّار از آن حضرت نقل می‌کند: «مُحرم شدن در لباس رنگی اشکالی ندارد، ولی اگر بتواند لباس دیگری تهیه کند، بهتر است که در آن مُحرم نشود».[2]لباس «مُعْلَم»؛ به لباسی گفته می‌شود که رنگی در آن به کار رفته که با رنگ اصلی پارچه آن متفاوت است.[3] همچنین گفته شده: لباسی که چند رنگ دارد و یا رنگارنگ است.[4] که پوشیدن چنین لباسی برای مُحرم مکروه است.[5]اما لباس «مُلحَم»؛ لباسی است که قسمت روی آن با ابریشم و قسمت زیرین آن با نخ بافته شده باشد.[6] در کتاب‌های فقهی نیز همین معنا آمده است.[7] .

اسلام کوئست

مرجع:

ایجاد شده در 1400/12/23



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image