تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قرآن کریم میخوانیم: «فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ فی یَوْمَیْنِ وَ أَوْحی فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها»؛[1] آن گاه هفت آسمان را در دو روز پدید آورد. و در هر آسمانی کارش را به آن وحی کرد.
در اینکه مراد از «وحی» و «امر آسمانها» در این آیه چیست؟ مفسران قرآن نظریاتی ارائه کردهاند که برخی از آنها چنین است.
1. منظور از امر آسمان که میفرماید: خدا به هر آسمانی امر آنرا وحی کرد، آثاری است که استعداد داشتن آنرا داشته و یا حکمت اقتضا میکرد که آن آثار را داشته باشد؛ مانند اینکه فرشتگانی در آنجا باشند، یا ستارهای در آن خلق شود، و... و کلمه «وحی» به معنای خلقت و ایجاد است و جمله مورد بحث(وَ أَوْحی فِی کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها) عطف است بر جمله «قضاهن» و میخواهد این وحی و امر را مقید به زمان آن(یومین) کند. به عبارت دیگر، وحی در هر آسمان نیز در همان دو روز- که هفت آسمان را در آن دو روز پدید آورد- صورت گرفت. بنابر این معنای جمله مورد بحث این است که خداوند در همان دو روز موجودات در هر آسمانی را که یا ملائکه بودند، یا ستاره، و یا غیر آن، آفرید.[2]
2. بعضی گفته اند: مراد از امر آسمانها، تکلیف الهی متوجه به اهل هر آسمان است که همان ملائکه ساکن در آن باشند. و معنای «وحی» همان معنای معروفش است.[3] در نتیجه معنای جمله این است که خدای تعالی به اهل هر آسمان و ملائکهای که در آن هستند اوامری در باره عبادت وحی کرد.[4]
3. منظور از امر آسمان، آن چیزی است که خدا از آسمان خواسته است.[5]
4. معنای آیه این است که خدای سبحان در هر آسمانی امر الهی را که منسوب و متعلق به آن آسمان است به اهلش، یعنی ملائکه ساکن در آن، وحی میکند.[6]
برای آگاهی بیشتر در باره وحی پاسخهای زیر را مطالعه کنید:
پیامبران و انواع وحی، 4979
وحی و کیفیت آن، 88 [1] . فصلت، 12. [2] . آلوسی، سید محمود، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، تحقیق، عطیة، علی، عبدالباری، ج 12، ص 356، دارالکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1415ق. [3] . «وحی» در لغت به معنای اشاره سریع است که میتواند از جنس کلام یا از باب رمزگویی و یا به صورت صوت مجرد از ترکیب و یا به صورت اشاره و امثال آن باشد. راغب اصفهانی، مفردات، ص 515، ماده «وحی». [4] . طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 9، ص 9، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، ج 12، ص 356. [5] . طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، تهرانی، شیخ آقابزرگ، تحقیق، قصیر عاملی، احمد، ج 9، ص 112، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بیتا. [6] . طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، 369، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق. .
موتور جستجوی پرسش و پاسخ دینی امین
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.