علوم و معارف قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آيا دليلي دارد که در آيه26 سوره نور زن ناپاک بر مرد ناپاک و در کل، ناپاکان بر پاکان مقدم شده اند؟


در پاسخ به بخش اول سئوال: احتمالي که مفسران در برخي از تفاسير براي تقدم ذکر زانيه (زن بدکار) بر زاني (مرد بدکار) بيان کرده اند اين است که: «چون عمل فحشاء در ميان زنان بيشتر از مردان است، خداوند ابتدا زنان بدکار را در مجازات نام برده است. همان گونه که در آيه وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا کسَبَا نَکالاً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَکيمٌ. (دست مرد دزد و زن دزد را ببريد)، به اين دليل مرد دزد، بر زن دزد مقدم شده است که عمل سرقت در ميان مردان بيشتر از زنان است. يا آنکه دليل تقدم زانيه بر زاني آن است که شهوت در زنان، بيشتر و سر زدن عمل منافي عفت، از زنان زشت تر و قبيح تر است.» در پاسخ بخش دوم: بايد توجه کرد که سوره نور مشتمل بر چه مسائلي است طبق آيه اول اين سوره يعني سُورَةٌ أَنزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنزَلْنَا فِيهَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لَّعَلَّکمْ تَذَکّرُونَ معنی: «سوره اي که فرستاديم و فريضه بندگان کرديم (عمل به آن را واجب کرديم) و در آن آيات روشن نازل ساختيم باشد که بندگان متذکر شدند.» سوره نور حاوي بخشي از احکام واجب شرعي و قسمتي از معارف الهي متناسب با اين احکام که موجب تذکر مؤمنان مي شود، مي باشد. بنابراين در اين سوره ابتدا زشتي عمل منافي عفت و مجازات آن و سپس مجازات کساني که بدون دليل به ديگران نسبت عمل نامشروع مي دهند، بيان شده است و سپس خداوند به کساني که دوست دارند عمل فحشاء در جامعه مؤمنان شيوع پيدا کند، وعده عذاب دردناک در دنيا و آخرت داده است. آن گاه در ادامه سوره، راه هاي جلوگيري از آلوده شدن مؤمنان و جامعه اسلامي و دستوراتي که جنبه پيشگيرانه دارند، بيان شده است. در تکميل آن نيز معارف والاي الهي در اين سوره بيان گرديده است. از اين رو طبيعي است که با توجه به مقاصد بيان شده، ابتدا در مورد ناپاکان صحبت و سپس تذکراتي به مؤمنان براي عدم ابتلاء داده شود. مطالب بيان شده، در مورد علت تقديم ناپاکان بر پاکان در سوره نور است، اما در کل قرآن چنين نيست بلکه در قرآن گاه ناپاکان و بدان، بر خوبان و پاکان مقدم شده است و گاه بالعکس و حتي در مورد خود خوبي و بدي نيز به همين صورت است. از نمونه هاي آن مي توان به اين موارد اشاره کرد: ـ الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ.... ـ وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَالَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَکدًا. ـ وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَي وَالْبَصِيرُ ـ وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ ـ وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ ـ وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ. ـ وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلاَ يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إَلاَّ خَسَارًا. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image