تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه
شناخت ذات خداوند برای ما ممکن نیست و ما تنها از طریق شناخت بعضی از صفات خداوند، میتوانیم به او معرفت بیابیم. (به سوی تو، محمد تقی مصباح یزدی، ص162).اینکه چرا خدا میفرماید: «منزه است خداوند از آنچه شما وصف میکنید». در پاسخ گفته میشود که باید توجّه به صدر آیه نمود. صدر و ذیل آیه را باید با هم معنا نمود تا برداشت ناصحیح نشود. در صدر آیه خداوند به انحرافات مشرکان اشاره نموده است و در ذیل آیه آنچه که آنها فکر میکردند، نفی فرموده است. این نفی نمودن افکار مشرکان و صاحبان مذاهب باطله، منافات با ذکر صفات برای خداوند ندارد. توجّه به ترجمۀ دو آیه، پاسخ شما را روشن میکند:1. آنان برای خدا شریکهایی از جن قرار دادند، در حالی که خداوند همۀ آنها را آفریده است و برای خدا پسران و دخترانی به دروغ از روی جهل ساختند. منزّه است خدا و برتر است از آنچه توصیف میکنند. (انعام،100) 2. «خداوند هرگز فرزندی برای خود برنگزیده و معبود دیگری با او نیست که اگر چنین میشد، هر یک از خدایان مخلوقات خود را تدبیر و اداره میکردند و بعضی بر بعضی دیگر برتری میجستند (و جهان به تباهی کشیده میشد). منزّه است خدا از توصفی که آنها میکنند». (مؤمنون/ 91).خلاصه آنکه ما از طریق صفات میتوانیم به خدا معرفت پیدا کنیم و برای ما ممکن نیست که به کنه ذات او دست یابیم. اینکه در آیاتی میفرماید: «سبحان ا... عما یصفون» به این معنی نیست که ما خدا را از طریق صفات نشناسیم، بلکه با توجّه به صدر و ذیل آیه، افکار منحرف مشرکان و مذاهب باطلی که به خداوند نسبت شرک و داشتن فرزندان پسر و دختر و.... میداند نفی فرموده و خدا را از داشتن شریک در خلقت و داشتن فرزند منزّه داشته است.به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 213/400008) .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.