روز قیامت و مدت قیامت /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

خداوند در آیه ۴ سوره مبارک معارج مى فرماید:فرشتگان و روح به سوى او (خداوند) عروج مى کنند در روزى که مقدارش تفسیر نمونه، ج ۲۵، ص: ۱۶پنجاه هزار سال است: (تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ). مراد از این روز ، روز قیامت است ومسلما منظور از عروج فرشتگان عروج جسمانى نیست، بلکه عروج روحانى است، یعنى آنها به مقام قرب خدا مى شتابند، و در آن روز که روز قیامت است آماده گرفتن فرمان، و اجرای آن می باشند .


خداوند در آیه 4 سوره مبارک معارج مى فرماید:فرشتگان و روح به سوى او (خداوند) عروج مى کنند در روزى که مقدارش تفسیر نمونه، ج 25، ص: 16پنجاه هزار سال است: (تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ). مراد از این روز ، روز قیامت است ومسلما منظور از عروج فرشتگان عروج جسمانى نیست، بلکه عروج روحانى است، یعنى آنها به مقام قرب خدا مى شتابند، و در آن روز که روز قیامت است آماده گرفتن فرمان، و اجرای آن می باشند . منظور از روح همان روح الامین بزرگ فرشتگان است که در سوره قدر نیز به او اشاره شده است، آنجا که مى گوید: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ: در شب قدر فرشتگان روح به فرمان پروردگارشان براى تقدیر امور نازل مى شوند (قدر- 4).البته روح معانى مختلفى دارد که در هر مورد به تناسب قرائن موجود ممکن است مفهوم خاصى ببخشد: روح انسان، روح به معنى قرآن، و روح به معنى روح القدس و به معنى فرشته وحى همه از معانى روح است که در آیات دیگر قرآن به آنها اشاره شده «2».و اما تعبیر به پنجاه هزار سال از این نظر است که آن روز بر حسب سالهاى دنیا تا این حد ادامه پیدا مى کند، و با آنچه در آیه 5 سوره سجده آمده است که مقدار آن را یک هزار سال تعیین مى نماید منافاتى ندارد، زیرا همانگونه که در روایات وارد شده است در قیامت پنجاه موقف است، و هر موقف به اندازه یک هزار سال طول مى کشد . البته تفسیرهاى دیگرى براى عروج فرشتگان ذکر شده که هیچ کدام مناسب به نظر نمى رسد، از جمله اینکه: منظور این است که زمان نزول و صعود فرشتگان که از آغاز دنیا تا پایان آن مجموعا 50 هزار سال مى باشد که عمر تمام دنیا است ولى آیات بعد به خوبى نشان مى دهد که سخن درباره روز قیامت است نه دنیا (دقت کنید).بعضى نیز احتمال داده اند عدد پنجاه هزار سال براى تکثیر باشد نه تعداد یعنى آن روز بسیار طولانى است.و به هر حال این درباره مجرمان و ظالمان و کافران است، لذا در حدیثى از ابو سعید خدرى آمده است که بعد از نزول این آیه کسى عرض کرد اى رسول خدا! چقدر آن روز طولانى است؟ فرمود:و الذى نفس محمد بیده انه لیخف على المؤمن حتى یکون أخف علیه من صلاة مکتوبة یصلیها فى الدنیا:قسم به کسى که جان محمد به دست او است آن روز براى مؤمن سبک و آسان مى شود آسانتر از یک نماز واجب که در دنیا مى خواند. تفسیر نمونه، ج 25، ص: 17 (لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 1/100109274) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image