تاریخ /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

سند اين روايت يا نقل تاريخي که می گوید علی (ع) در یکی از جنگها به مالک اشتر فرمود : اي مالک! تو هر کس را که در مقابلت قرار گيرد، از دو تيغ مي گذراني، اما من تا نسل هاي او تا آخر الزمان را مي بينم و اگر قرار باشد از او فرد صالحي به دنيا آيد، از کشتن او خودداري کرده و فقط با ضربه اي ناکارش مي کنم."چيست؟"


بر اساس اعتقادي که ما شيعيان به علم ائمه ـ عليهم السلام ـ داريم که آن حضرات مقدس با اذن خداوند به آينده و خصوصيات مؤمنين اطلاع دارند و علوم خود را از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اخذ کرده اند. در اين رابطه حضرت علي ـ عليه السلام ـ فرمودند: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در حالي که نوشته اي در دستش بود مرا صدا زد و فرمود: يا علي اين نوشته را بگير. عرض کردم! اي پيامبر خدا اين نوشته چيست؟ فرمود: نوشته اي است که خدا نوشته است و در آن نام اهل سعادت و اهل شقاوت از امتم تا روز قيامت برده شده است. پروردگارم به من دستور داده که آن را به تو بسپارم. از امام محمد باقر ـ عليه السلام ـ نيز از پدران خود فرمودند: پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از خانه بيرون آمدند در حالي که در دست راستش نوشته اي و در دست چپش نوشته ديگري بود. حضرت نوشته اي را که در دست راستش بود باز کرد و چنين خواند: بنام خداوند بخشنده مهربان. نوشته اي براي اهل بهشت با نامشان و نام پدرانشان که يک نفر به آنها افزوده نمي شود و يک نفر هم از آنان کم نمي شود. سپس نوشته اي را که در دست چپش بود باز کرد و چنين خواند نوشته اي از خداوند رحمان و رحيم براي اهل آتش با نامشان و نام پدرانشان و قبائلشان که يک نفر به آنها افزوده نمي شود و يک نفر از آنان کم نمي شود. در نقل ديگر از آن حضرت نقل شده است که پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به آسمان هفتم رفت و به سدرة المنتهي رسيد. سدره به او عرض کرد: «مخلوقي قبل از تو از مرتبه من رد نشده است». سپس آن حضرت نزديک شد و به مقام «قاب قوسين او ادني» رسيد و خداوند به او وحي کرد. در آنجا خداوند نوشته اصحاب يمين و اصحاب شمال را به او داد. حضرت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نوشته اصحاب يمين را گرفت و باز کرد و در آن نظر نمود و ديد در آن نام اهل بهشت و نام پدران و قبائل شان است و نوشته اصحاب شمال را باز کرد و در آن نگاه نمود و ديد در آن نام اهل آتش و نام پدران و قبائلشان است. پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از معراج برگشت و آن دو نوشته را همراه داشت و آنها را به علي بن ابي طالب ـ عليه السلام ـ سپرد. بنابراين نه تنها در اين زمينه بلکه در تمام موارد علوم امام علي ـ عليه السلام ـ و ائمه ديگر از طرف خداوند و به واسطه رسول مکرم اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به آن حضرات رسيده است. که نمونه بارزش همان مطلب مشهوري است که پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به علي ـ عليه السلام ـ هزار باب علم آموخت که از هر باب هزار هزار باب منشعب مي شود. لذاست که امام باقر ـ عليه السلام ـ به جابر مي فرمايد: اي جابر اگر ما مطلبي به رأي خود و از هواي نفس براي شما بيان کنيم از هلاک شدگان خواهيم بود؛ ولي ما احاديث و مطالبي براي شما نقل مي کنيم که به صورت گنجينه اي از رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ براي شما اندوخته ايم. لذا امامان معصوم ـ عليهم السلام ـ از طهارت روح و معرفت شهودي و قدرت بالاي نفساني برخوردارند و توسط علومي که از پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به ارث برده اند بر عالم کائنات و انسان ها اشراف دارند. بنابراين اگر امام علي ـ عليه السلام ـ چنان مطالبي را به ما يک و يا هر شخص ديگري اعلام مي دارند ناظر به همان علومي است که از رسول اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اخذ کرده اند. و به اين موضوع ما شيعيان ايمان و اعتقاد داريم. اما آنچه در سوال ذکر شده است ، ما بر آن دست نیافتیم ولي همان طور که ذکر شد، نبود و يا يافت نشدن آن عبارات نافي اين خصوصيت ائمه و به خصوص امام علي ـ عليه السلام ـ نمي تواند باشد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image