تخمین زمان مطالعه: 5 دقیقه
1ـ این دین مقدس اسلام دینی است استوار و حکیمانه و با متانت (دور از افراط و تفریط) پس حرکت دینی شما باید با نرمش و اعتدال باشد. و شما عبادت الهی را در نظر بندگان خدا سنگین و ناپسند نکنید (که با افراط و زیاده روی در عبادت چنین بینشی در دیگران پدید می آید) که در نتیجه مانند راکب و سواری خواهید شد که در اثر فشار بر مرکب خود آن حیوان را خسته و کوفته کرده که نهایتاً نه راهی را طی کرده و نه پشت و گردن سالمی برای حیوان باقی مانده، بدن زخمی شده و رنجور گشته در عین حال مسافتی همه طی نشده است. و از طریق دیگر از محمد بن سوقه از حضرت باقر ـ علیه السلام ـ نظیر همین روایت نقل شده است که این هم حدیث دوم می باشد. بیان این که: در النهایه گفته متين یعنی محکم و نیرومند و در همان کتاب این جمله از حدیث را نقل نموده و گفته ایغال (ریشه فاوغلوا) سیر و حرکت شدید را گویند مثلا می گویند. اوغل القوم و توغلوا هنگامی که در حرکت خود امعان و جدیت نمایند ـ در تعبیرات خود ما هم هست فلانی متوغل در فلان کار است: و وغول به معنای دخول و وارد شدن در امر است. و غل یغل و غولا. منظور اين است که در انجام امور ديني و عبادت با رفق و مدارا حرکت کن و به هدف و غرض نهايي و درجه اعلي با حوصله و رفق خود را برسان و از راه فشار و زحمت وارد نشو و بر خودت کاري را که دشوار است و تاب تحملش را نداري تحميل و تکليف نکن که در نتيجه عاجز و ناتوان شده ناگهان اصل دين و عمل به آن را رها خواهي کرد. و نيز در همان کتاب نهايه جمله آخري حديث را نقل و توضيح داده. فان المنبت لا ارضا قطع ولا ظهرا ابقي ـ لفظ انبتات را مثلاً درباره کسي که در سفر مانده و مرکبش به رنج و ناراحتي افتاده استعمال مي کنند و مي گويند قد انبت يعني بريده شد و وامانده، از ريشه بت به معناي قطع و انبت پذيرش بت و قطع است (باب انفعال) گفته مي شود بتّه و أبتّه ـ و مقصود اين است که در ميان راه مانده و از رسيدن به مقصد و انجام غرض خود عاجز و ناتوان شده و پشتش را ناراحت کرده است. و لا تکرهوا عبادة الله منظور اين است که شما افراط در عبادت و زياده روي داشته باشيد و مردمي که مي خواهند تابع شما بوده و مثل شما عبادت نمايند چون مشکل است و زحمت و مشقّت دارد در نتيجه عبادت را با کراهت و بدون ميل و شوق انجام مي دهند و احتمال معناي ديگر هم هست و آن اين که مقصود در جمله فاوغلوا برفق اين باشد که در روش تبليغي خود مدارا نموده و اعتدال داشته باشيد و در تعليم و ارشاد آن طريقي که موجب مشقّت مردم و بيش از ظرفيت آنان است بر آنها تحميل نکنيد که در نتيجه ناراحت و نسبت به دين زده مي شوند و احتمال دارد که لفظ عباد الله شامل خود انسان هم بشود که با افراط در عبادت خودت را هم نسبت به عبادت بي رغبت مي نمايي و آن را با حال کراهت انجام مي دهي ولي اگر زياده روي نداشته و مراعات اعتدال نمايي هميشه در امر عبادت با نشاط هستي و ممکن است ايغال که (مصدر اوغلوا) متعدي باشد يعني با روش ملايمت و نرمي مردم را به دين دعوت نماييد که با جمله بعدی مناسب تر خواهد شد: در قاموس گفته و غل فی الشیء یغل و غولا یعنی داخل شد و پنهان شد و یا دور شد و رفت و اوغل فی البلاد و العلم ـ یعنی رفت و مبالغه نمود و دور نمود مانند توغل به همین معنا و هر کس که با عجله و شتاب داخل شد می گویند موغل و یا جمله قد اوغلت الحاجه احتیاج او را مستعجل و شتاب زده کرده خلاصه کلمه ایغال در این موارد هم لازم، استعمال شده و هم متعدی. و دیگر بیان این که پیامبر ذیل حدیث، رفتار تند مردم افراط کار را به مسافری تشبیه کرده که در پیمودن راه، زیاده روی نموده و بمرکب سواری خود بیش از حد فشار آورده است و در نتیجه مرکبش از کار افتاده و خودش از پیمودن راه باز مانده و سرانجام به منزل مقصود نرسیده است. چند نفر از صحابه رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به منظور تزکیه نفس و تعالی روان و جلب رضوان الهی آمیزش با زنان و افطار روز و خواب شب را بر خود حرام نمودند، امّ سلمه از تصمیم آنان آگاه شد و مطلب را به اطلاع پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ رساند. حضرت رسول ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نزد آنان رفت و فرمود: آیا زنان خود را ترک گفته اید و از آنان اعراض کرده اید؟ من که پیغمبر شما هستم نزد زنان می روم، روز غذا می خورم، و شب را می خوابم و هر کس از سنّت من روی گرداند از من نیست. .
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.