تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
یک .امکان این که امام عملا در خارج موفق به تشکیل حکومت نشود و یا در مواردی حکومت را به دیگری واگذار نماید وجود دارد اما این به منزله تفکیک امامت از سیاست و حکومت نیست .دو. در سؤال آمده :« چنانکه پیامبران بنی اسرائیل به درخواست حضرت ابراهیم دارای مقام امامت بودند».جواب:اوّلا: کلام فوق صحیح نیست، این کلام نتیجة استدلالات ناصحیحی مبتنی بر دو پیش فرض نادرست است:استدلال اول:1- حضرت ابراهیم از خداوند درخواست کرده که ذرّیّة او را« امام» قرار دهد.(صغری)2- دعای حضرت ابراهیم یقینا مستجاب است( کبری) 3- پیامبران بنی اسرائیل( که از ذرّیّة او هستند) همه «امام » شدند(نتیجه)منع کبری : چه دلیلی داریم که همة دعاهای ابراهیم مستجاب است؟ اثبات این مدّعا دلیل می خوا هد ، دلیل عقلی یا نقلی. ودر اینجا هیچکدام موجود نیست ؛ چون اوّلا: امکا ن عدم استجابت همة دعاهای او عقلا وجود دارد ، وثانیا : دلیل نقلی براثبات این مدّعا موجود نیست.وچنین نیست که هردعایی از پیامبری مستجاب باشد ؛ شاهد آن رد دعا در مورد ظالمان است و نمونة دیگر آن را می توان در دعا و در خواستی که حضرت نوح برای فرزندش از خدا نمود و رد شدن این درخواست از جانب خدا مثال زد.(هود آیه46)استدلال دوم:1-حضرت ابراهیم از خداوند درخواست کرده که ذرّیّة او را« امام» قرار دهد.(صغری)2- این« درخواست» همة فرزندان او حتّی پیامبران بنی اسرائیل را نیز شامل می شود(کبری)3-پیامبران بنی اسرائیل( که از ذرّیّة او هستند) همه مشمول دعای مستجاب ابراهیم و «امام » شدند(نتیجه) آنچه در قرآن آمده دعای ابراهیم بدون تعیین گستره شمول آن و با اصطلاح منطقی به نحو قضیه مهمله است که در قوه جزئیت می باشد.سه. در سؤال آمده است :.« بنابر این پیامبر مزبور هر چند عهده دار مقام امامت بود ولی پادشاهی و حکومت را به دیگری سپرده بود.»جواب : 1. باتوجه به آنچه گذشت روشن می شود که ادعای امام بودن پیامبر فوق ثابت نیست و دلیلی ندارد.2.پیرامون نتیجه ای که گرفته شده، دو مطلب بیان می شود:1- معنای امامت خوب تبیین نشده است ؛ امامت دارای ابعادی است ؛ ( ولایت در سیاست ویاامارت، ولایت در تبیین وتفسیر معصومانه دین، ولایت در قضاء و ولایت باطنی یا بُعد عِرفانی امامت) امارتیکی از ابعاد امامت است ، واشکالی ندارد که امام علیه السلام امارت را ویا امارت منطقه ای را به فردی واگذار کند ، چنانکه حضرت علی علیه السلام مالک اشتر را به امارت مصرمنصوب می کند ،شخص والی، از طرف امام، این مسؤولیت را پذیرفته است،وباید ولایت امام را پذیرفته باشد.2- امامت و ولایت حضرت علی علیه السلام از جانب خدا وتوسط رسول الله صلی الله علیه وآله به او داده شد ،و در نصوص مربوطه فقط لفظ امامت نیامده بلکه تعبیر ولایت ، خلافت ، امارت ، هادی بودن و...آمده است به گونه ای که جای تردیدی بر بعد سیاسی امامت باقی نمی گذارد. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.