تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه
در پاسخ به سوال شما مناسب است متن تاریخی که در این زمینه از آن زمان برای ما به یادگار مانده است، برای شما نقل گردد: حُمَیْد بنمسلم می گوید: من به سوی علی بنالحسین رفتم، او بر بستری خوابیده بود و به شدّت مریض بود.[1] در این حال شمر بنذی الجوشن همراه پیادگانش آمدند و آنها به شمر گفتند: آیا او را نکشیم؟! گفتم: سبحانالله، آیا بچه ها* را بکشیم؟ او بچّه است. من پیوسته هر کس را که می خواست به او حمله کند، دفع می کردم تا آن که عمرسعد آمد و گفت: هیچ کس نباید داخل خیمه زنان شود و متعرّض این نوجوان مریض شود[2] و هر کس چیزی از اجناس آنان را برداشته است، باید به آنان برگرداند. حُمَیْد میگوید: به خدا سوگند، هیچ کس چیزی را برنگرداند.[3] به نظر می رسد آنچه باعث انصراف دشمن از کشتن امام سجّاد شد، بیماری ایشان بود که باعث ضعف شدید ایشان شده بود و این ضعف به اندازهای بوده است که عدهای تصوّر میکردند او بر اثر این ضعف و بیماری خواهد مُرد و دیگر نیازی به کشتن او نیست، لذا از کشتن او صرفنظر کردند.
[1]. بر اساس نقل مشهور بیماری حضرت شکم درد بوده است (صفار قمی، بصائر الدرجات، ص 148 و 163؛ شیخ مفید، الارشاد، ص 114؛ طبرسی، اعلام الوری، ص 246؛ ابنادریس حلی، السرائر، ج1، 158).*. برخی از نویسندگان معاصر این تعبیر را شاهدی دانسته اند بر این که امام سجّاد در آن زمان به سن بلوغ نرسیده بود، (سیدجعفر شهیدی، زندگانی علی بنالحسین، ص 32 ـ 34) امّا این ادّعا مردود است، چرا که به اعتراف ابنسعد و طبری، علیبن الحسین هنگام همراهی با پدرش (در کربلا) بیست و سه یا بیست و چهار ساله بوده است و کسی که گفته است وی کوچک بوده و بالغ نبوده است، نادرست است، چرا که فرزند او ابوجعفر محمّد بنعلی از او متولّد شده بود. (ابنسعد، الطبقات الکبری، ج 5، ص 221؛ طبری، المنتخب من ذیل المذیل، ص120 ـ 121) و فرزند وی یعنی حضرت باقر بیش از سه سال سن داشته (شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص 158؛ طبری، اعلام الوری، ص 259) و در کربلا حاضر بود. به نظر میرسد مقصود حمید بنمسلم از کم سال معرفی کردن آن حضرت، جلب ترّحم آنان و تحریک عاطفه حاضران بوده است.[2]. ابوعلی مِسْکَوَیْه، تَجَارِبُ الامَم و تَعَاقُبُ الْهِمَم، ج2، ص73.[3]. طبری، تاریخ الامم و الملوک، ج 5، ص 454؛ شیخ مفید، الارشاد، ج2، ص 112 ـ 113؛ ابنفتال نیشابوری، به اختصار، روضة الواعظین، ج1، ص189؛ خوارزمی، مقتلالحسین، ج2، ص 38؛ ابنکثیر، البِدایة و النِّهابة، ج 8، ص 205. .
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.