قرآن و علوم قرآن /

تخمین زمان مطالعه: 2 دقیقه

سوال لطفا شرحی مفصل همراه با تفسیر علمای بزرگوار مانند ابن کثیر یا طبری یا دیگران درباره‌ی این سخن الله متعال که می‌فرماید: فِي لَوْحٍ مَّحْفُوظٍ ارائه دهید. جزاکم الله خیرا


الحمدلله.۱- ابن منظور می‌گوید: لوح: هر ورق پهن چوبین را لوح گویند. ازهری می‌گوید: لوح ورقه‌ای است از چوب یا [استخوان] کتف که اگر بر آن نوشته شود به آن لوح گویند. و لوح چیزی است که بر آن بنویسند. و لوحی که در آیه تحت عنوان لوح محفوظ از آن یاد شده یعنی محل سپرده شدن مشیئت الله متعال. هر استخوان پهنی لوح است و جمع آن الواح می‌باشد، و الاویح جمعِ جمع است. لسان العرب (۲/ ۵۸۴). ۲- ابن کثیرـ رحمه الله ـ می‌گوید: فی لوح محفوظ یعنی: این [لوح] در ملا اعلی از هرگونه زیاده یا نقصان و تحریف و تبدیل محفظ است. تفسیر ابن کثیر (۴/ ۴۹۷ ـ ۴۹۸). ۳- و ابن قیم ـ رحمه الله ـ می‌گوید: درباره‌ی لفظ محفوظ اکثر قراء آن را به صورت مجرور و صفتِ لوح می‌دانند و این اشاره‌ای است به آنکه شیاطین نمی‌توانند به آن نازل شوند، زیرا محل آن محفوظ است و نمی‌توانند به آن دست یابند و این لوح در ذات خود نیز محفوظ است و شیطان نمی‌تواند چیزی به آن افزوده یا از آن کم کند. بنابراین الله سبحانه و تعالی در این آیه آن را محفوظ دانسته است: إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ [حجر: ۹] (بی‌تردید ما این قرآن را نازل کرده‌ایم و قطعا ما حافظ آن خواهیم بود). و در این سوره محل آن را محفوظ دانسته است. بنابراین الله سبحانه و تعالی محل آن را حفظ نموده و خود آن را از افزودن و کم شدن و تبدیل محافظت کرده است و کسانی را برایش گمارده که حروفش را از زیاده و نقصان و معانی‌اش را از تحریف و تغییر حفظ نمایند» (التبیان في أقسام القرآن: ۶۲). ۴- اما آنچه در برخی از کتب تفسیر آمده مبنی بر اینکه لوح محفوظ از پیشانی اسرافیل است، یا آنکه از زبرجد سبز آفریده شده و دیگر اخبار ثابت نشده، از جمله مسائل مربوط به غیب است که جز از طریق وحی اثبات نمی‌شود. والله تعالی اعلم .

اسلام سوال و جواب

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/16



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image