مسیحیت و غسل تعمید /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

منظور از غسل تعمید کودکان در دوران حاکمیت کلیسا چه بود؟


غسل تعمید غسلی است که مسیحیان در دو جا آنرا انجام می دهند یکی هنگامی که فرزندی متولد می شود و یکی هنگامی که کسی به دین مسیحیت در می آید. و هم اکنون نیز این عمل بعضا توسط کلیساها انجام می شود هرچند در اینکه در هر دو مورد غسل دادن واجب باشد میان خود مسیحیان هم اختلاف است.( ترجمه تاریخ یعقوبی، ج 1، ص 89، پاورقی) پس مختص زمان حاکمیت کلیساها نمی باشد و منظور از انجام این عمل به اصطلاح خودشان پاکی و طهارت است. توضیح بیشتر اینکه:تعمید Baptism: در مسیحیت، به معنای آیین تولد مجدد و ورود به کلیساى مسیحى است؛ این واژه برگرفته از فعل یونانى bpato به معناى «در آب فرو مى روم» است. بر اساس یکى از مفاهیم برگرفته از پولس حوارى، عمل تعمید به معناى مرگ زندگى قبلى و ظهور فرد جدیدى است که با پذیرفتن نام جدیدى، بر آن مهر تایید زده مى شود. به عقیده مسیحیان تعمید یعنی بى اثرشدن کامل گناهان فرد در گذشته، به گونه اى که فرد از آن به سان فردى کاملا بى گناه سر بر مى آورد. در تعمید، فرد یکى از اعضاى کلیساى مسیح مى شود و در جسم عیسى مسیح شریک مى شود. شکل ها و آداب تعمید در کلیساهاى مختلف متفاوت است اما تقریباً در همه به شکل یکسانى آب و تثلیت حضور دارد یعنی: «من تو را تعمید مى دهم به نام پدر، به نام پسر و به نام روح القدس.» فرد داوطلب ممکن است که به طور کامل یا ناقص در آب فرو رود؛ آب ممکن است که بر سر فرد تعمیدیافته ریخته شود یا تنها قطراتى از آب به او پاشیده شود یا بر سر وى ریخته شود.بر پایه نقلی از انجیل، حضرت یحیی، عیسى مسیح را تعمید داد.( ترجمه تاریخ ابن خلدون، ج 1، ص 150) گرچه هیچ گزارشى واقعى از نهاد تعمید به دست عیسى در دست نیست. تعمید در جامعه مسیحى در قرن نخست اهمیت بسیارى داشت، اما محققان در این مسئله دچار اختلاف شدند که ضرورت تعمید به خاطر تولد جدید و عضویت در ملکوت خداوند است یا تنها نشانه یا نماد بیرونى تولد دوباره درونى است. در قرن دوم گویا کمترین حد تعمیدِ مجاز، استفاده از آب و توسل به تثلیث بوده است. غالب داوطلبان تعمید سه بار در آب فرو مى رفتند؛ با این حال اشاراتى نیز به ریختن آب شده است. بیشتر کسانى که در کلیساى اولیه تعمید گرفتند، نوکیشانى از ادیان یونانى ـ رومى بودند و از این رو، افراد بالغ بودند. اما در دوران جدید دو نکته همچنان قابل مناقشه است. یکى تعمید به وسیله ریختن آب نه فرورفتن در آب؛ دوم تعمید اطفال است. چون امروزه ثابت شده که هیچگونه شاهد محکمى براى تعمید اطفال در قبل از سده سوم در دست نیست و مراسم شعایرى باستانى فقط براى تعمید افراد بالغ بوده است. و اینکه چرا اطفال را هم بعد از سده سوم، غسل تعمید می دادند برای محققان روشن نشده است.(به نقل از: فصلنامه هفت آسمان، شماره 33، ترجمه بهروز حدادى) .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر

آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image