تخمین زمان مطالعه: 6 دقیقه
امام زمان، مظهر انوار حق و خلیفه خدای سبحان
آیت الله جوادی آملی در این گفتار به لزوم ضرورت وجود امام در هستی می پردازد و امام را خلیفه خدا و مظهر نور السموات و الارض می داند که هیچ گاه خاموش نمی شود. وی حضرت مهدی را مصداق اولی الناس به ابراهیم می شمرد.
در ضرورت وجود حجت خدا در هر زمانی، روایات فراوانی هست، مانند: لو بقیت الارض بغیر امام، لساخت(۱)، لو خلت الارض ساعه واحده من حجهالله، لساخت بأهلها(۲)، لا یخلوا الارض منهم، ولو خلت، إذا لساخت بأهلها.(۳) آن دسته از روایات به کمک این قسمت از زیارت جامعه دانسته میشود که و بکم یمسک السماء أن تقع علیالارض.(۴) آری برآیند روایت فوق آن است که ذات اقدس الهی با ولایت که عمود نظام هستی است،آسمانها و زمین را حفظ میکند.
روایاتی نظیر لو بقیتالارض بغیر إمام لساخت(۵) همانند آیه کریمه (لو کان فیهما ءالهه الا الله لفسدتا)(۶) در بردارنده استدلال کلامیاند. این روایات تنها ادعای برکات معنوی را دربرندارند بلکه بر این ادعا برهان میآورند که خدای سبحان در حفظ نظام هستی ائمه(ع) را وسیله قرار داده است. همانطوری که بدن با روح زنده است و از او مدد مییابد نظام کیهانی اجرام سرد، مواد بیروح، عناصر مرده نیستند بلکه مجموعا یک حقیقت زندهاند که حیات آن وامدار ولایت انسان کامل معصوم است. ممکن است این گونه معارف در تحریر زیارت جامعه (ادب فنای مقربان) مطرح گردد.
کمک گرفتن بشر از خورشید و ماه در ادارة زندگی روزمره و امور مختلف هرگز بدان معنی نیست که خورشید یا ماه در نور افشانی، انتشار انرژی و حرارت و دهها برکت دیگر مستقل و بینیاز از افاضه فیض الهی هستند، چون اندیشه توحیدی موحدان چنین باوری را بر نمیتابد، بلکه معتقدند آنها نیز چون اشیای دیگر مخلوق خدای سبحاناند و از فیض او سرمست میشوند، اما بشر کارهای مختلفی را به دست آنان سامان
” امتیاز وجود مبارک حجت خدا و امام زمان (عج) آن است که او وسیلهای است که مظهر "نورالسموات و الارض" است. خلیفه خدای سبحان مکه مظهر "نورالسموات والارض" است نه خاموش شدنی است و نه از بین رفتنی و نه کم شدنی. امام در منظر حق این چنین است. “
میبخشد و ایشان ابزار کمکرسانی اند.
وجود مبارک حجت خدا و امام زمان(عج) به مراتب والاتر و بالاتر از خورشید و ماه است، اما امتیاز وجود مبارکش آن است که او وسیلهای است که مظهر (نور السموات والارض) (۷) است. نور خورشید که از او میتابد و چهره ماه را روشن میکند، آیندهای در پیش دارد که (اذا الشمس کورت) (۸) او را تهدید میکند. این چراغ منظومه، انطماس و تناثر نجوم و مانند آن را بر سر راه خویش دارد و در نهایت خاموش شدنی است، امام خلیفه خدای سبحان که مظهر (نورالسموات والارض) است، نه خاموش شدنی است و نه از بین رفتنی و کم شدنی. امام در منظر حق این چنین است.
مهدی(عج) سزاوارترین فرد به ابراهیم(ع)
وجود مبارک خاتم پیامبران، محمد مصطفی(ص) سزاوارترین فرد به ابراهیم است: (ان اولی الناس بابراهیم للذین اتبعوه و هذا النبی والذین ءامنوا)(۹)، زیرا هر چه را ابراهیم نگریست، آن وجود مبارک نیز دید: (ما کذب الفؤاد ما رای) (۱۰) و بدانچه ابراهیم با آن بینا شد، بدان بینا گردید: (ما زاغ البصر و ما طغی) (۱۱) و آن کس را که ابراهیم (ع) سرپرست و دوست گرفت، آن حضرت به سرپرستی و دوستی برگزید: (ان ولیالله الذی نزل الکتب و هو یتولی الصلحین)(۱۲) و از آنچه ابراهیم بیرازی جست، آن حضرت تبری نمود: (ان الله بری منالمشرکین و رسوله)(۱۳) و آن گاه پیامبر (ص) نزدیک و نزدیکتر شد: (ثم دنا فتدلی ، فکان قاب قوسین او ادنی) (۱۴) و چیزی قربان کرد که ابراهیم(ع) نکرده بود: آن حضرت کسی را به قربانگاه برد که هم او از رسول خدا بود و هم رسول خدا از او و آن قربانی، وجود مبارک حسین بن علی (ع) بود که مرگ و شهادت با عزت و کرامت را بر طاعت فرومایگان مقدم شمرد، تا در نهایت به بهای ایمنی کعبه از سرکشان فرومایه، سرمبارکش از تن جدا گردید.
راز مطلب اخیر آن است که رسول اعظم فرمود که من از حسینم و حسین از من: حسین منی و أنا من حسین(۱۵) و از سوی دیگر امام حسین(ع) فرمود که از رسول خدا شنیدم که فرمود: هر کس سلطان ستمگری را دید که حرام خدا را روا میشمارد و عهد او را میشکند و در میان بندگان خدا به ستم عمل میکند، چنانچه با گفتار و کردار بر او نشورد،
” امام عصر (عج) از آغاز قیام عدلگسترانة خود بر ضد ستم، پس از اقامه نماز نزد مقام ابراهیم، خویش را سزاوارترین فرد به پیامبران، به ویژه ابراهیم خلیل و رسولاکرم(ص) میخواند “
سزاست که خدا او را در جایگاه آن ستمگر یعنی در آتش داخل کند: ان رسولالله(ص) قد قال فی حیاته: من رأی سلطانا جائرا مستحلا لحرمالله، ناکثا لعهدالله، مخالفا لسنه رسولالله(ص)یعمل فی عبادالله بالاثم و العدوان فلم یغیر علیه بقول و لا فعل، کان حقا علیالله أن یدخله مدخله(۱۶) از این رو امام حسین (ع) که از رسول خدا(ص) بود و رسول خدا از وی، خویشتن و اهل بیت و اصحابش را قربانی کرد، تا دین خدا از کجی و تحریف در امان ماند و پیمان خدا را از شکستن و خلق خدا را از ستمدیدن نگاهبان باشد.
از آنچه گذشت از کلام وجود مبارک امام عصر(عج) آشکار شد که در آغاز قیام عدل گسترانه خود بر ضد ستم، پس از اقامه نماز نزد مقام ابراهیم، خویش را سزاوارترین فرد به پیامبران ، به ویژه ابراهیم خلیل و رسول اکرم(ص) میخواند: ان القائم (ع) اذا خرج، دخل المسجد الحرام فیستقبل الکعبه و یجعل ظهره الی المقام، ثم یصلی رکعتین ثم یقوم فیقول: یا ایهاالناس! أنا أولی الناس بآدم . یا أیهاالناس! أنا أولیالناس بأبراهیم. یا أیهاالناس! أنا أولیالناس بأسماعیل، یا أیهاالناس أنا أولی الناس بمحمد(ص)، ثم یرفع یدیه إلی السماء فیدعوا و یتضرع حتی یقع علی وجهه و هر قوله (عزوجل): (امن یجیب المضطر إذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض اءله معالله قلیلا ما تذکرون(۱۷) -(۱۸)
پاورقی:
۱. الکافی،ج۱، ص ۱۷۹.
۲.الغیبه، نعمانی، ص ۱۴۱، بحارالانوار، ج۵۱، ص ۱۱۳.
۳. کفایهالاثر، ص۱۶۲، بهارالانوار، ج۳۶، ص ۳۳۸.
۴. البلدالامین، ص ۳۰۲، من لا یحضرهالفقیه، ج۲، ص ۶۱۵.
۵. الکافی، ج۱، ص ۱۷۹.
۶. سورةانبیاء، آیة ۲۲.
۷. سورة نور، آیة ۳۵.
۸. سورة تکویر، آیة ۱.
۹.سورة آل عمران، آیة ۶۸
۱۰. سورة نجم، آیة۱۱.
۱۱.سورة نجم، آیة ۱۷.
۱۲. سورة اعراف، آیة ۹۶.
۱۳. سورة توبه، آیة۳.
۱۴. سورة نجم، آیات ۸-۹.
۱۵. الارشاد، ج۲، ص ۱۲۷.
۱۶. تاریخ طبری، ج۳، ص ۳۰۶، احقاقالحق، ج۱۱، ص ۶۰۹، ر.ک: بحارالانوار، ج۴۴، ص ۳۸۲.
۱۷.سورة نمل، آیة ۶۲.
۱۸. تأویلالایات، ص ۳۹۹، بحارالانوار،ج ۵۱، ص ۵۹.
مرجع : روزنامه جمهوری اسلامی
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.