جایگاه رجعت در میان علمای شیعه باید تبیین شود /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

استاد حوزه علمیه نجف اشرف-۱: جایگاه رجعت در میان علمای شیعه باید تبیین شود خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به تقسیم بندی‌هایی که در ارتباط با ضرورت‌های دینی انجام می‌‌شود، به بیان نحوه اعتقاد علمای شیعه به بحث رجعت پرداخت.


استاد حوزه علمیه نجف اشرف-1: جایگاه رجعت در میان علمای شیعه باید تبیین شود خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به تقسیم بندی‌هایی که در ارتباط با ضرورت‌های دینی انجام می‌‌شود، به بیان نحوه اعتقاد علمای شیعه به بحث رجعت پرداخت. به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله محمد سند از علما و اساتید برجسته حوزه علمیه نجف اشرف در نشست تخصصی بررسی جایگاه رجعت در نظام معرفتی اسلام، در مورد اعتقاد به مهدویت در میان علمای شیعه گفت: به سبب چند سالی که در بحث رجعت در حوزه علمیه نجف به همراه دیگر اساتید این حوزه علمیه تحقیقاتی داشتیم، معتقدم که ابتدا باید دید رجعت در میان علمای شیعه از چه جایگاهی برخوردار است. وی در ادامه عنوان کرد: در دومین نگاه باید این موضوع را در میان علمای سایر مذاهب اسلامی بررسی کرد، البته جایگاه سومی هم هست که این جایگاه مخصوص جایگاه ثبوتی و واقع بینانه است. این استاد حوزه علمیه نجف افزود: علمای بزرگ شیعه عمدتا معتقد هستند که انسان باید به رجعت ایمان داشته و معتقد به آن باشد. البته برخی این عقیده را مورد قبول قرار نداده‌اند و این افراد برای رجعت جایگاهی به مهمی شهادتین و معاد قائل نشده‌اند. وی در ادامه گفت: این سری از علمای شیعه به تقسیم ضرورت روی آورده و رجعت را در تقسیم بندی ضرورت جای داده‌اند. در این تقسیم بندی ضرورت به پنج بخش تقسیم می‌شود که ما الان به بررسی چهار بخش از این پنج بخش خواهیم پرداخت. آیت‌الله سند در ادامه در ارتباط با این تقسیم بندی گفت: نخستین بخشی که برای ضرورت می‌توان بیان کرد و مورد تایید عمده علمای مسلمان قرار گرفته است، ضرورت دین و اساس دین است. این قسم از ضرورت به این گونه است که هر کسی آن را نپذیرد به دین داخل نخواهد شد و بسیاری از علما برای این بخش فقط شهادتین را قائل شده‌اند. وی افزود: البته بخشی دیگر از علما هم برای این قسم موارد دیگری از جمله اصول دین را هم قائل‌شده‌اند، اما از آنجا که اصول دین را باید بعد از ورود به اسلام قبول کرد، به عقیده بنده نمی‌توان در این قسم از آن یاد کرد؛ در مقابل شهادتین است که به عنوان دروازه ورودی دین اسلام مشخص می‌شود. استاد حوزه علمیه نجف قسم دوم را بعد از ورود به اسلام معرفی کرد و گفت: قسم دوم از تقسیم‌بندی ضرورت‌ها به بحث ضرورتی است که منکران آن از دین خارج شده هستند. زمانی که انسان شهادتین را گفت و وارد دین شد یک سری از موارد را باید بپذیرد که از جمله آن اصول دین است، هر کس این موارد را نپذیرد از دین خارج شده است. وی افزود: در میان علمای شیعه، چه آن افرادی که رجعت را قبول کرده و چه آنان که قائل به تقسیم بندی ضرورت شده‌اند، رجعت را در این دو قسم از تقسیم بندی‌ ضرورت‌ها قرار نداده‌اند. آیت الله سند افزود: سومین بخش از تقسیم بندی‌ها مربوط به کسانی است که نه با انکار آن از دین اسلام خارج خواهند شد و نه اینکه این ضرورت به عنوان دروازه است و عده‌ای از علما رجعت را در این قسم قرار داده‌اند. وی در ادامه گفت: در بخش سوم از ضرورت‌ها یک استثنا وجود دارد و آن اینکه اگر کسی بداند که پیامبر در این زمینه چه گفته است و آن را منکر شود، از دین اسلام خارج خواهد شد. استاد حوزه علمیه نجف افزود: بخش چهارمی هم هست که بسیار شبیه به بخش سوم است و فقط در مورد انکار صدق می‌کند، در این بخش اگر کسی به انکار موضوعی که مرتبط با این بخش است بپردازد از دین خارج نخواهد شد. وی اضافه کرد: نسبت به رجعت تعدادی از علما نیز به این عنوان روی آورده و رجعت را مخصوص این بخش می‌دانند و می‌گویند رجعت وجود دارد اما اگر کسی آن را انکار کرد به این معنی نیست که وی از دین خارج شده و به دین خدا کافر شده است. وی در ادامه گفت: با بیان این چهار بخش و به ویژه توجه به بخش سوم و چهارم، بنده در تحقیقاتی که انجام داده‌ام تاکنون کسی را ندیده‌ام که منکر رجعت در خارج از این تقسیم بندی‌های ضرورت‌ها باشد، البته این مختص علمای شیعه است و علمای سنی چنین دیدگاهی ندارند. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image