احکام / استفتاء / احکام اجتهاد و تقلید / استفتائات اجتهاد و تقلید / آیت الله میرزا جواد تبریزی /

تخمین زمان مطالعه: 1 دقیقه

اگر این مجتهدى که فعلاً مقلد اوست در تطهیر لباس و غیره شرائطى را معتبر بداند که اوّلى این شرائط را معتبر نمى‌دانست و این مکلّف هم در زمان مجتهد اول در مقام تطهیر اشیاء آن شرائط را مراعات نمى‌کرد و به غیر آن طریقى که دومى معتبر مى‌داند تطهیر مى‌کرد، آیا در این صورت حکم مى‌کنید به صحت حجى که در زمان اوّلى انجام داده و نمازهایى که در زمان اوّلى خوانده و روزه‌هایى که در زمان اوّلى گرفته و یا اینکه بر طبق آن مسألۀ ١٧ حکم مى‌شود به اعادۀ این اعمال از باب اینکه بنابر نظریۀ دومى در تطهیر عادتاً لباسهاى این مکلّف و بدنش و اعضایش در زمان اوّلى در حکم متنجس بوده و وضوء و غسل و تیممى که در زمان اوّلى انجام مى‌داده با این وضع باطل بوده و نتیجتاً نمازش و روزه‌اش و حجّش هم باطل بوده است؟


باسمه تعالى؛ اعمال سابقۀ او مجزى است و احتیاج به قضاء و اعاده ندارد و لکن فعلاً باید لباس یا بدن را بر طبق فتواى مجتهد فعلى تطهیر کند، و الله العالم. منبع: استفتائات جدید، آیت الله العظمی جواد تبریزی (رحمه الله)، جلد اول، قم: نشر سرور، 1385. .

راسخون

مرجع:

ایجاد شده در سه روز پیش



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image