تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
آیت الله طبسی: تطبیق در مسائل حتمی درست نیست، چه رسد به موارد غیر حتمی
آیت الله نجمالدین طبسی استاد مرکز تخصصی مهدویت و سطوح عالی حوزه شب گذشته در نشست نقد فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد، با اشاره به تطبیقهای انجام شده در این فیلم بیان داشت: این تطبیق در مسائل حتمی نیز درست نیست، چه رسد به این که در موارد غیر حتمی صورت گیرد.
شخصیت شعیب بن صالح
ایشان درباره شخصیت شعیب که از نشانههای ظهور میباشد، اظهار داشت: در روایات اشاره به اصل وجود شیعب بن صالح در عصر ظهور شده است، ولی تفصیلات آن حتی در یک روایت صحیح دیده نمیشود. در 16 تا 17 نصّی که وجود دارد، اصل وجود شعیب بن صالح درست است که شخصی پیش از ظهور میآید.
استاد مرکز تخصصی مهدویت: درباره تفصیلات، روایات کم اعتباری است که تفاوتهای زیادی با هم دارند، از این رو ما نمیتوانیم به جمعبندی درستی برسیم.
به منابع معتبر استناد کنیم
استاد سطوح عالی حوزه همچنین به روایاتی که در این فیلم ساخته شده ارائه شده است، اشاره کرده و گفت: بنده به عنوان کسی که یکی اعضای نگارنده المعجم بوده و کمتر روایتی درباره مهدویت وجود دارد که من آن را مطالعه نکرده باشم، میگویم که اگر بخواهیم مطالبی را مستند نقل کنیم، باید مؤلف، کتاب، ارزش مؤلف و کتاب در نزد شیعه و سنی را در نظر بگیریم تا نتوانند از ما ایراد بگیرند.
دیدگاه اهل سنت نسبت به منبع اصلی فیلم
آیت الله طبسی با اشاره به استنادهایی که در بیان مصادیق در این فیلم آورده شده است، گفت: در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، استنادهایی به کتاب فتن ابن حمّاد شده است که پیش از این استنادها، باید دید که این کتاب در میان اهل سنت دارای چه اعتباری است. ذهبی که از شخصیتهای برجسته اهلسنت است، در باره او میگوید که این کتاب از اعتبار ساقط است، مطالب عجیبی در این کتاب خواندهام!
ایشان به با بیان این که کتاب ابن حماد در میان شیعیان هیچ جایگاهی ندارد، گفت: در کتب شیعی و رجالی ما این که کسی متعرض به این شخص شود و از او تعریف شود و یا حدیثی از او آورده شود، نبوده است؛ تنها علامه مجلسی دو سند میآورد که در این دو سنت ابنحماد وجود داد، ولی از کتاب او سخنی آورده نشده است.
استاد سطوح عالی علمیه قم همچنین به مطالبی که درباره سید خراسانی در فیلم «ظهور بسیار نزدیک است»، بیان شده، اشاره کرد و گفت: درباره خراسانی، علما در مقام تطبیق، زمانی خراسانی را ابومسلم خراسانی و برخی آن را برّاف ابن لیف معرفی میکنند؛ خود ابن طاووس نیز پس از تبیین ویژگیهای خراسانی، خود را خراسانی معرفی میکند.
سید حسنی ارتباطی به سید خراسانی ندارد
استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان این که سید حسنی ارتباط به سید خراسانی ندارد، اظهار داشت: معتبرترین روایت در میان شیعیان در این باره که در کتاب الانوار علامه مجلسی آمده، حرکت حسنی از مکه آورده شده است و دیگر سخنی نمیگوید. ما هنوز روایات حسنی را نتوانستهایم تثبیت نماییم، پس نمیتوانیم وارد تفصیلات شویم.
آیت الله طبسی افزود: گاهی ائمه اطهار (ع) سخن از فرج میکنند، ولی منظورشان گشایش است که گاهی فشار بر شیعه زیاد بود که منظور از فرج، ظهور نیست، بلکه گشایش است.
ایشان در ادامه گفت: مرحوم مفید میگوید که از علائم ظهور کشته شدن حسنی است که مرحوم ملا صالح مازندرانی میگوید: حسنی همان نفس زکیه است که اگر این گونه باشد، از نشانههای حتمی ظهور است.
استاد طبسی همچنین درباره خطبة البیان که در این فیلم به آن استناد شده است، باید به یاد داشته باشیم که علامه مجلسی این سخن را ساخته غلات میداند و مرحوم میرزای قمی نیز بر این تأکید میکند. مشکل اساسی این سخن ابن مسعود است که این شخص سال 32 فوت شده و این خطبه در دوران خلافت علی(ع) است که آن هم در سال 35 است.
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.