کلام /

تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه

امام حسن عسگري ـ عليه السلام ـ فرمودند: ثواب زيارت امام رضا ـ عليه السلام ـ بيشتر از زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ مي باشد، دليل آن چیست؟


از نظر اين که تمام ائمه اطهار ـ عليهم السلام ـ يک حقيقت و يک نور در بدن هاي مختلف هستند، جاي هيچ شک و ترديدي نیست. چنان که در ثواب زيارت آنها، مشترکاتي وجود دارد و برای ثواب زيارت هر يکي از آنان آثاری مشترک است، مانند اعطاي بهشت، جوار اولياء الله، شفاعت در روزي که دست از هر طرف کوتاه است، و چندين حج مقبول، و... با اين وصف، از امام کاظم ـ عليه السلام ـ درباره ثواب زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ و ديگر امامان سؤال مي شود، آن حضرت در پاسخ مي فرمايد: «زيارت الحسين ـ عليه السلام ـ اجمع و اعظم اجرا؛ زيارت ابا عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ جامع تر و اعظم تر از نظر اجر و ثواب است». امّا در باب افضليت زيارت امام رضا ـ عليه السلام ـ از زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ و دليل اين برتري، دو روايت در اين مورد در منابع مختلف روائي آمده است که علت برتري آن را غربت و دوري مکان و کم بودن زوار امام رضا ـ عليه السلام ـ ذکر کرده اند. اين روايات اين چنين بيان شده است: در روايت اول، از علي بن مهزيار است که چنين آمده: «قلت لابي جعفر (ع) جعلت فداک، زيارة الرضا ـ عليه السلام ـ افضل ام زيارة أبي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ ؟ فقال: زيارت ابي افضل، و ذالک أن ابا عبدالله ـ عليه السلام ـ يزوره کل الناس و ابي لا يزوره الا الخواص من الشيعة؛ علي بن مهريار مي گويد: به امام جواد ـ عليه السلام ـ عرض کردم فدايت شوم، آيا زيارت امام رضا ـ عليه السلام ـ افضل است يا زيارت ابي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ ؟ فرمود: زيارت پدرم افضل است؛ براي اين که، همه مردم ابا عبدالله را زيارت مي کنند. امّا پدرم را زيارت نمي کند، مگر عده اي خاص از شيعيان». روايت دوم از عبدالعظيم حسني ـ عليه السلام ـ نقل شده است: «قال قلت لابي جعفر ـ عليه السلام ـ قد تحيّرت بين زيارة قبر ابي عبدالله و بين زياره ابيک ـ عليه السلام ـ بطوس، فما تري؟ فقال لي: و دموعه تسيل علي خديه، زوّار قبر ابي عبدالله ـ عليه السلام ـ کثيرون و زوّار قبر أبي بطوس قليلون؛ عبدالعظيم حسني مي گويد: به امام جواد ـ عليه السلام ـ عرض کردم، متحيّر ماندم ميان زيارت قبر ابي عبدالله الحسين ـ عليه السلام ـ و زيارت پدرت امام رضا ـ عليه السلام ـ که به کدام يک بروم. حضرت به من فرمود: در حالي که اشک بر گونه هاي مبارکش جاري شد، زوّار قبر امام حسين ـ عليه السلام ـ زياد است؛ امّا زوّار قبر پدرم به طوس بسيار اندک است». اين روايت اشاره به غربت دارد. يعني هر قبري از ائمه که غريب است و زوّار ندارد، ثواب آن بيشتر است. در يک بيان ديگر از امام کاظم ـ عليه السلام ـ نقل شده است «هر که قبر پسرم علي را زيارت کند، همانند آن است که همراه ما قبور همه ائمه ـ عليهم السلام ـ را زيارت کرده باشد؛ زيرا بالاترين مقام براي زوّار قبر پسرم علي ـ عليه السلام ـ است». شيخ صدوق(ره) علت اين برتري را همان غربت ذکر کرده است. در نتيجه: از ظاهر کلام امام ـ عليه السلام ـ چنين استفاده مي شود که علت برتري ثواب زيارت امام رضا ـ عليه السلام ـ بر زيارت امام حسين ـ عليه السلام ـ همان غربت، تنهايي و کم بودن زوّار امام رضا ـ عليه السلام ـ است. چون در آن زمان، بيشترين شيعيان در جايي بودند که به امامشان نزديک بودند. چون در آن زمان طوس و خراسان نسبت به مدينه و عراق نقطه اي دوري بود. و شهر غريب به نظر مي رسيد لذا فرموده است که قبر امام حسين ـ عليه السلام ـ زوّار زياد دارند و امام رضا ـ عليه السلام ـ زوّار کمتري دارند. نکته ديگر اين که، شايد از اين باب باشد که، امامت امام حسين ـ عليه السلام ـ را تمام فرقه هاي شيعي قبول دارند همانند، چهار امامي (زيديه)، شش امامي (اسماعيليه)، و هفت امامي (واقفيه)، امّا امامت رضا ـ عليه السلام ـ را اين فرقه ها قبول ندارند، مراجعه کردن به سوي قبر امام رضا ـ عليه السلام ـ و زيارت آن حضرت معرفي شيعي دوازده امامي است که بعد از امام هشتم ـ عليه السلام ـ را نيز قبول دارند از اين که، معرفي شيعي اصيل مي باشد، زيارت آن حضرت از نظر ثواب بيشتر باشد. .

مرجع:

ایجاد شده در 1400/10/19



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image