نقش امیر المومنین در زمان ابوبکر /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

آیا امیر المومنین در زمان ابوبکر قاضی مدینه بوده است؟


این کلام را در هیچ کتاب تاریخی و روایی نیافتیم, البته با توجه به قرائن روشنی که در این باره وجود دارد کذب و جعلی بودن این کلام به خوبی روشن خواهد شد:1)در این کلام نقل شده که ابودرداء یکسال بعد از انتساب به قضاوت در زمان ابوبکر از دنیا می رود؛ این مطلب دروغی بیش نیست چراکه به تصریح مورخین و نسب شناسان وی در اواخر خلافت عثمان، به سال31 (الاستیعاب، ج‌3، ص‌300( یا 32 (الطبقات، ج‌7، ص‌276 (هجرى یعنی چیزی حدود بیست سال بعد از ادعای این روایت در دمشق درگذشته است.2)در هیچ کتابی به قاضی شدن ابودرداء در زمان ابوبکر اشاره نشده بلکه ذکر شده وی در زمان عمر( الاستیعاب، ج‌3، ص‌300) و عثمان(الاستیعاب، ج‌4، ص‌211( در شام به عنوان قاضی منصوب شده بوده که طبعا هیچ ارتباطی با امیرالمومنین علی علیه السلام نداشته چرا که ابودرداء در شام آنهم در دوران عمر و عثمان و نه در دوران ابوبکر قاضی شده و در مدینه منصب قضاوت نداشته تا امیرالمومنین علی علیه السلام جانشین وی در قضاوت شود.2)به تصریح کتب تاریخی و روایی؛ امیر المومنین علی علیه السلام به هیچ وجه در دوران ابوبکر و دیگر خلفا در هیچ یک از امور سیاسی و اجتماعی و... شرکت نداشت و تمام آن چه که از آن با عنوان همکاری امیر مؤمنان علیه السلام با خلفا یاد می‌شود محدود به چند مورد مشاوره بوده است. نقش امیر المؤمنین در این موارد حد اکثر به اندازه پاسخ به درخواست ارشاد و راهنمائی طرف مقابل است که وظیفه هر مسلمانی است . حتی اگر طرف مشورت غیر مسلمان باشد ، باز هم وظیفه دارد که با نهایت امانت‌داری وی را راهنمایی کند ؛ چه رسد به این که اگر مسأله حفظ اساس اسلام و دین خدا در میان باشد. محقق معاصر شیخ نجم الدین عسکرى در کتاب «علی والخلفاء» می نویسد: ابوبکر در 2 سال و 3 ماه (27 ماه) دوران خلافت خویش 14 مورد به حضرت مراجعه داشته است. (علی والخلفاء ، ص 73 – 97). از مجموع 14 مورد : 9 مورد پرسشهاى علمى ؛ 4 مورد احکام شرعى ؛ 1 مورد نظامى بوده است . گفتنى است که از 14 مورد فقط 4 مورد (3 مورد علمى و1 مورد شرعى) مراجعه مستقیم ابوبکر به امام بوده است . در 9 مورد باقیمانده : در 2 مورد پس از مشاوره خلیفه با صحابه ، امام نظر خود را اظهار نموده ، در 2 مورد به علت حضور در صحنه اظهار نظر کرده ؛ در 3 مورد به امام خبر رسیده اقدام نموده است. در 2 مورد شخصی واسطه بین امام و خلیفه بوده است.نتیجه: با توجه به مطالبی عرض شد متوجه شدید که جعل کننده این روایت (برفرض وجود چنین روایتی) تا چه حد بی سواد و دروغگو بوده که نمی دانسته اولا ابودرداء در زمان ابوبکر منصبی نداشته بلکه درزمان عمر و عثمان داشته است آنهم نه در مدینه بلکه در شام و ثانیا وی در اواخر خلافت عثمان مرده است نه در دوران خلافت ابوبکر و ثالثا امیرالمومنین علی علیه السلام هیچگاه در دوران هیچ یک از خلفا منصبی را قبول نفرموده است. .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image