تخمین زمان مطالعه: 4 دقیقه
اعتقاد به منجی
عقیده به منجی بزرگ، یک عقیده عمومی و مشترک است و اختصاص به یک قوم
و ملت و دین ندارد. ادیان و مذاهب گوناگون که در جهان حکومت می کنند، عموماً
ظهور او را خبر داده اند، اگر چه در اسم او اختلاف دارند. انتظار فرج و اعتقاد
به موعود یک اشتیاق و میل باطنی است، اسلام و ادیان دیگر نیز با وعده ظهور
منجی بزرگ این خواسته و شوق درونی را بی پاسخ نگذاشته و این خواسته نیز
مانند دیگر خواسته ها در شرایط گوناگون، کم و زیاد و شدت و ضعف پیدا می
کند. آشفتگی اوضاع و ناامنی حاصل از آن و فشار و تبعیض و ستم در جامعه،
عقیده به ظهور منجی بزرگ را تشدید می نماید. آن چنان این شوق دیرینه و
انتظار در لحظات فشار و اختناق، تبدیل به التهاب سوزان و نیاز شدید می شود،
و خرمن اشتیاق تودهها را برای ظهور واپسین منجی و مهدی موعود شعله ور می
سازد که افراد فرصت طلب، از پریشانی توده ها سوء استفاده کرده و به دروغ
ادعای مهدویت می نمایند. لذا در هر زمانی که فشارها و محرومیت های
اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و غیر آن بالا می رود، جاذبه و وسوسه رهبری نیز
افراد بسیاری را به خود مشغول می دارد و چه بسا افرادی که جان خویش را بر
سر این سودا می نهند.
البته این شرایط ممکن است باعث بالا رفتن تب منجی پرستی در جامعه بشود و
افرادی هم از این فرصت سوء استفاده کرد، ادعای مهدویت بنمایند، ولی این
موضوع هرگز به اصالت این عقیده لطمه نمی زند. پس اصالت مسأله مهدی و
جهانی بودن آن روشن می شود و معلوم می گردد که این عقیده اختصاص به
مسلمانان ندارد، بلکه پیروان همه ادیان در انتظار چنین مصلح جهانی به سر می
برند.
این اعتقاد و اشتیاق در میان یهود و نصاری، آن چنان اصیل و ریشه دار است که
در طول تاریخ این دو ملت، مدعیان شگفتی را پدید آورده است و افراد بسیاری
خود را به دروغ، مسیح موعود معرفی کرده اند، چنان که قاموس کتاب مقدس
درباره شماره مدعیان دروغین مسیحیان موعود می نویسد:
24 نفر مسیحیان دروغگو در میان بنی اسرائیل ظاهر گشته که مشهور و
معروف ترین آن ها برکوکیه است که در اوائل قرن ثانی می زیست و آن دجال
معروف ادعا می نمود که رأس و رئیس و پادشاه قوم یهود است ... و در قرن
دوازدهم حدود ده نفر مسیحیان دروغگو ظاهر گردیده، جمعی را به خود گروانیده.
این مطلب اسباب فتنه و چنگ شده، جمع کثیری نیز در آن معرکه طعمه شمشیر
گردیدند. [1]
علامه طباطبائی (رحمت الله علیه) می نویسد: بشر از روزی که روی زمین
سکنی گزیده، پیوسته در آرزوی یک زندگی اجتماعی مقرون به سعادت می باشد و
به امید رسیدن چنین روزی قدم بر می دارد و اگر این خواسته تحقق خارجی
نداشت، هرگز چنین آرزو و امیدی در نهاد وی نقش نمی بست؛ چنان چه اگر
غذایی نبود، گرسنگی نبود، اگر آبی نبود، تشنگی تحقق نمی یافت و ... از این
روی، به حکم ضرورت، آینده جهان روزی را در بر خواهد داشت که آن روز
جامعه بشری پر از عدل و داد شده و با صلح و صفا زندگی خواهند کرد و افراد
انسانی غرق فضیلت و کمال می شوند و البته استقرار چنین وضعی به دست خود
انسان خواهد بود و رهبر چنین جامعه ای، منجی جهان بشری و به لسان روایات
«مهدی» خواهد بود. [2]
بنابراین، اعتقاد به «مهدی» تنها یک باور اسلامی نیست و رنگ خاص دینی ندارد،
بلکه عنوانی است برای خواسته ها و آرزوهای همه انسان ها با کیش ها و مذاهب
گوناگون.
--------------------------------------------------------------------
------------
[1] قاموس کتاب مقدس، چاپ بیروت، ص 808
[2] شیعه در اسلام، علامه طباطبایی، ص 220
.
پرسمان دانشگاهیان
تماس با ما
آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود
09111169156
info@parsaqa.com
حامیان
همكاران ما
کلیه حقوق این سامانه متعلق به عموم محققین عالم تشیع است.