مهدویت؛ نتیجه و میوه نبوت و غایت بعثت انبیاء (ع) /

تخمین زمان مطالعه: 8 دقیقه

تحلیلی بر سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری مهدویت؛ نتیجه و میوه نبوت و غایت بعثت انبیاء (ع)


تحلیلی بر سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری مهدویت؛ نتیجه و میوه نبوت و غایت بعثت انبیاء (ع) حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز هجدهم تیر ماه سال جاری در دیدار جمعی از اساتید، کارشناسان، مولفان و فارغ التحصیلان تخصصی مهدویت، با اشاره به اهمیت بسیار بالای موضوع مهدویت به عنوان هدف حرکت و مجاهدت انبیاء (ع) در طول تاریخ، انتظار را بخش جدایی ناپذیر موضوع مهدویت دانستند. متن زیر، نوشتاری از حجت الاسلام دکتر بهروزی لک، رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی درباره دیدار اساتید و فارغ التحصیلان دوره تخصصی مهدویت با رهبر معظم انقلاب است که به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، تقدیم حضورتان می شود؛ عاقبت نگاه عامیانه به مهدویت: محور نخست بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با پژوهشگران عرصه مهدویت، مهدویت و تبیین جایگاه و اهمیت این موضوع در جامعه بود. ایشان تاکید کردند که جامعه اسلامی باید این جایگاه را نه به عنوان یک بحث فرعی و حاشیه ای، که در حلقه اصلی معارف عالیه دینی به خوبی بشناسد. مهدویت نتیجه و میوه نبوت در همه ادیان و غایت بعثت همه انبیاء الهی است. همیشه به یاد او باشیم: اما مخاطب این سخن ایشان، اساتید و مدیران مراکز علمی و آموزشی هستند؛ چه در حوزه و چه در دانشگاه. مخاطب این سخن، دولت هم هست و نیز جامعه. همه باید به قدر وسع خود در این زمینه بکوشند و به مهدویت بها بدهند و از آن شانه خالی نکنند. متاسفانه نگاه ما به مهدویت، متناسب با جایگاه حقیقی آن نیست. عده ای آن را وضعیتی در آینده ای دور می دانند. عده ای نیز فقط آن را مایه رسیدن به نعمات بیشتر می دانند. عده ای هم نگاهشان به امام زمان (عج) نگاه به کسی است که با توسل به او در وقت مشکلات، می توان از سختی ها و شداید رهایی یافت. یقیناً ایشان دادرس مردم است و دادرسی امام علیه السلام از مستضعفان و محرومان، امری مسلم است، ولی ما هم وظیفه داریم که امام را یک راهنما و یک رهبر بدانیم و این را باور داشته باشیم، نه اینکه هر وقت مشکلی داشتیم به ایشان مراجعه کنیم. ما باید همیشه به یاد او باشیم و بیندیشیم که شیوه و روش مطلوب ایشان چیست تا بر اساس آن رفتار کنیم. گروهی دیگر مهدویت را فقط با عدالت می شناسند. یقیناً وقتی حضرت ظهورکنند، عدالت را برپا می کنند. عدالت با نام امام مهدی(عج) گره خورده است، اما باید توجه داشت که غایت ظهور حضرت برای عدالت نیست، بلکه برای انسان سازی و سعادت است. امام خمینی (رحمت الله علیه) بارها این مطلب را گوشزد کرده اند که غایت اسلام عدالت نیست، بلکه عدالت ابزار سعادت است. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانشان تاکید داشته اند که موضوع مهدویت را باید درست بشناسیم. عدم شناخت صحیح در این باره باعث آسیب است و باید درباره آن هوشیار بود. وظیفه ما انتظار است: محور دوم سخنان رهبر معظم انقلاب، لزوم داشتن ” از دیگر خلاهای جدی در عرصه تبیین نگاه عالمانه به مهدویت، نبودِ برنامه ریزی دقیق و علمی برای آموزش این موضوع در دانشگاه ها و برای جوانان است. “ نگاهی عالمانه، نقادانه و علمی به موضوع مهدویت است؛ نگاهی که در برابر دیدگاه های جاهلانه و عامیانه قرار دارد. دیدگاه جاهلانه یک تبیین احساسی و خیالی و بازاری از مهدویت ارائه می دهد. خرافاتی را بیان می کنند و از این طریق عده ای را دور خود گرد می آورند و گمان می کنند که بیانشان و شیوه شان حق است. خودشان دچار توهم شده اند و دیگران را هم متوهم می کنند. این اتفاقی است که متاسفانه گاهی در جامعه ما رخ داده است و ما باید سازوکار مناسب برای حل و فصل آن را تدارک ببینیم تا جامعه را برای معرفی درست مهدویت آماده کنیم. البته نگاه عامیانه و جاهلانه گاهی مصادیق سیاسی هم پیدا می کند. افرادی حول محور یک آموزه خرافی گرد هم می آیند و جریانی سیاسی ایجاد می کنند و به سوءاستفاده از آن می پردازند. از دیگر خلاهای جدی در عرصه تبیین نگاه عالمانه به مهدویت، نبودِ برنامه ریزی دقیق و علمی برای آموزش این موضوع در دانشگاه ها و برای جوانان است. این سئوال را باید از مسئولین وزارت علوم و مدیران دانشگاه ها پرسید که کدام واحد درسی در این مراکز عهده دار آشنا کردن دانشجویان ما با مهدویت به شیوه ای علمی و تخصصی است؟ یکی دیگر از مطالبی که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید کردند، تلقی جامعه در باره زمان ظهور بود. رهبر انقلاب اسلامی بعد از تبیین اهمیت موضوع مهدویت و جایگاه آن در ادیان الهی و مذاهب اسلامی، به موضوع انتظار به عنوان جزء جدایی ناپذیر مهدویت اشاره و خاطرنشان کردند: «انتظار به معنای مترصد یک فرد زنده و حقیقت قطعی بودن، است و این معنا از انتظار، لوازمی دارد که از جمله آنها، آماده شدن روحی و درونی و همچنین اجتماعی انسان برای دوران متوقع و با شرایط ویژه آن است... فرد منتظِر باید همواره خصوصیات و ویژگی های لازم دوران مورد انتظار را در خود حفظ و تقویت کند و این انتطار، به گونه ای است که از یک طرف، هیچ گاه نباید آن را طولانی مدت تصور کرد و از طرف دیگر هیچ گاه نباید آن را بسیار نزدیک دانست.» بخشی از بیانات ایشان ناظر بر این مطلب بود که نمی شود برای ظهور وقت تعیین کرد. البته که ما نباید ظهور را نادیده بگیریم، بلکه باید هر لحظه آماده باشیم. اما این احتمال هم وجود دارد که ظهور در آینده اتفاق بیفتد. ما باید وظیفه خود را انجام دهیم که همان انتظار است. در روایات آمده است: «لایضرّه تَقَدُّمَ هذا الامر او تَاخَّرَهُ»؛ کسی که اعتقادش درست است، فرقی ندارد که ظهور زود ” برای اینکه مردم ما از دست شیادان مکار و حیله گر و همچنین افراد متوهم و منحرف در امان باشند، باید راه درست مهدویت را به شیوه های عالمانه مطرح و ارائه کنیم تا جامعه را از این گونه آسیب ها برهانیم. “ باشد یا دیر. تعبیر دیگری در روایات ما آمده است: «کَذِب الوَقاتون»؛ اینکه کسانی بیایند و ادعا کنند ظهور بسیار نزدیک است و بزودی اتفاق خواهد افتاد. اینها آسیب هایی است که رهبر انقلاب نسبت به آن نهی کرده اند. متوهم و منحرف! حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: «یکی از خطرهای بزرگ در موضوع مهدویت، کارهای عامیانه، جاهلانه، غیر مستند و متکی بر تخیلات و توهمات است که زمینه ساز مدعیان دروغین و دوری مردم از حقیقت واقعی انتظار خواهد شد.» ایشان با اشاره به مدعیان دروغینی که در طول تاریخ، برخی علائم ظهور را بر خود یا دیگران تطبیق می دادند، افزودند: «همه این موارد، غلط و انحرافی است زیرا برخی مطالب در باره علائم ظهور، غیر قابل استناد و ضعیف است و مطالب معتبر را هم نمی توان به راحتی تطبیق داد.» رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: «این گونه مطالب غلط و انحرافی، باعث می شوند حقیقت اصلی مهدویت و انتظار مهجور بماند، بنابر این باید به شدت از کارها و شایعات عوامانه پرهیز کرد.» حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: «البته کار عالمانه و مستند درباره موضوع مهدویت و انتظار نیز بر عهده اهل فن و متخصصانی است که علم حدیث و رجال را به خوبی می دانند و با مسائل و تفکرات فلسفی آشنایی کامل دارند.» نکته کلیدی و بسیار مهمی که رهبری به آن اشاره فرمودند، بحث تطبیق بود. روایاتی نقل شده که از اشخاص و ویژگی هایی را به عنوان نشانه های ظهور نام برده اند. نخست اینکه همین روایات نیازمند مطالعه و بررسی عالمانه است و باید روایات قوی و ضعیف را از هم تفکیک کرد. دوم اینکه تطبیق دادن این نشانه ها بر مصادیق، یکی از خطاهای فاحش و بزرگ است که در چند ماه گذشته در جامعه ما اتفاق افتاد. افراد این نشانه ها را بر مصادیقی تطبیق می دهند، اما پس از مدتی این مصادیق تغییر می کند یا اینکه معلوم می شود آن طور نیست که گفته بودند. اینها باعث دلزدگی مردم از مهدویت می شود و این آسیب است. موضوع ادعای ارتباط با حضرت مهدی (عج) در دوره غیبت، نکته دیگرِ مورد گوشزد رهبر انقلاب در سخنرانی شان بود. ایشان فرمودند بعضی ها دروغگو و شیاد هستند، فریبکارند، خودشان منحرفند و می خواهند دیگران را هم به انحراف بکشانند. در برخی موارد هم ممکن است دروغگو نباشند، اما توهم دارند. برای اینکه مردم ما از دست شیادان مکار و حیله گر و همچنین افراد متوهم و منحرف در امان باشند، باید راه درست مهدویت را به شیوه های عالمانه مطرح و ارائه کنیم تا جامعه را از این گونه آسیب ها برهانیم. مرجع : سایت خبری پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار امام خامنه ای .

پرسمان دانشگاهیان

مرجع:

ایجاد شده در 1401/03/25



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image