چرا قرآن می گوید که مسیحیان قائلند مریم(س) خداست؟ / ادیان و مذاهب / اهل کتاب / مسیحیت و یهودیت /

تخمین زمان مطالعه: 3 دقیقه

"و وقتی که خداوند خواهد گفت: ای عیسی پسر مریم! آیا تو به مردم گفتی که مرا و مادر مرا همانند خدا بشمارید، او خواهد گفت: سبحانک، برای من شایسته نیست که چیزی بگویم که حق گفتن آن را ندارم" .


در پاسخ به این سؤال در مورد لازم است تذکر داده شود که: در این آیه نیامده است که گفته اند: مریم الله است. تا کسی آن را انکار کند یا بخواهد آن را توجیه کند، بلکه در آیه شریفه آمده است که: نصارا، مریم را اله خود اتخاذ کردند، و معلوم است که (اتخاذ اله) غیر گفتن آن است، گر چه وقتی اتخاذ شد به زبان هم جاری می شود زیرا اتخاذ الله جز به عبودیت و خضوع و بندگی صادق نیست، کما این که در قرآن هم فرموده: ( أَ رَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَکیلاً  آیا دیدی کسی را که هوای نفسش را معبود خود برگزیده است؟! آیا تو می‏توانی او را هدایت کنی (یا به دفاع از او برخیزی ؟) [1] علاوه بر این که اعتقاد به الوهیت مریم از نیاکان مسیحیت به اخلاف آنان رسیده و اینک در میانشان مشهور است. آلوسی در تفسیر روح المعانی می گوید: ابوجعفر امامی از بعضی از نصارا حکایت کرده که در قرون گذشته قومی بودند بنام (مریمیه) که معتقد بودند به الوهیت مریم. [2] و در تفسیر المنار می نویسد: این مطلب که مسیحیان مسیح را اله می دانند، در چند جا از تفسیر این سوره گذشت و اما پرستش مادر مسیح، این نیز در کلیساهای شرقی و غربی بعد از قسطنطنین متفق علیه بوده است و تنها فرقه پروتستان است که آن را انکار نمودند و این فرقه پس از چند قرن بعد از اسلام پیدا شدند. و این عبادت که گفتیم نصارا نسبت به مریم مادر عیسی (علیه السلام) انجام می دهند چند قسم است: بعضی از آن ها نمازی است مشتمل بر دعا و ثنا و استغاثه و استشفاء، و بعضی از آنها عبارت است از روزه ای که آن را نسبت می دهند به خود مریم و به نام وی نیز نامیده می شود همه این عبادات توأم با خضوع و خشوع در برابر صورت و مجسمه و بلکه صورت خیالی مریم انجام می شود، در حالتی که معتقدند به این که مریم دارای سلطنتی است غیبی که با داشتن این قدرت می تواند (البته به اعتقاد آنان) خودش و بدون وساطت فرزندش نسبت به امور دنیا و آخرت مردم نفع و ضرر برسانند. و تصریح کرده اند به این که پرستش مریم واجب است، ولیکن در عین حال از هیچ یک از فرق آنها دیده نشده که کلمه (اله) را بر مریم اطلاق کنند، بلکه همه از مریم تعبیر می کنند به (مادر اله) [3] . .

پایگاه اطلاع رسانی حوزه

مرجع:

ایجاد شده در 1401/04/17



0 دیدگاه
برای این پست دیدگاهی وجود ندارد

ارسال نظر



آدرس : آزمايشگاه داده کاوي و پردازش تصوير، دانشکده مهندسي کامپيوتر، دانشگاه صنعتي شاهرود

09111169156

info@parsaqa.com

حامیان

Image Image Image

همكاران ما

Image Image